Att tygla de suveräna- om ansvarsutkrävande vid betygssättning
(2013) STVA22 20131Department of Political Science
- Abstract (Swedish)
- Följande uppsats behandlar ämnet ansvarsutkrävande med ett speciellt fokus på skolan och betygssättning. Syftet är att undersöka hur lärarna krävts på ansvar vid betygssättning de senaste 50 åren och hur detta ansvarsutkrävande förändrats under den valda tidsperioden. En viktig komponent i uppsatsen är teorisamlingen New Public Management (NPM); detta eftersom vår tes i mångt om mycket härrör från en generell ansvarsutkrävande-teori där New Public Management utgör en central del. Ansvarsutkrävande-teorin säger att NPM i stor utsträckning bidragit till att förändra ansvarsutkrävandet i den offentliga sektorn som helhet, och vår utgångspunkt är alltså att detta gäller även i en så pass begränsad kontext som ansvarsutkrävande av lärare vid... (More)
- Följande uppsats behandlar ämnet ansvarsutkrävande med ett speciellt fokus på skolan och betygssättning. Syftet är att undersöka hur lärarna krävts på ansvar vid betygssättning de senaste 50 åren och hur detta ansvarsutkrävande förändrats under den valda tidsperioden. En viktig komponent i uppsatsen är teorisamlingen New Public Management (NPM); detta eftersom vår tes i mångt om mycket härrör från en generell ansvarsutkrävande-teori där New Public Management utgör en central del. Ansvarsutkrävande-teorin säger att NPM i stor utsträckning bidragit till att förändra ansvarsutkrävandet i den offentliga sektorn som helhet, och vår utgångspunkt är alltså att detta gäller även i en så pass begränsad kontext som ansvarsutkrävande av lärare vid betygssättning. Vi har i uppsatsen kommit fram till att möjligheten att ställa lärare till svars för hur de sätter betyg har ökat från 70-talet fram tills idag. Transparensen i betygssättningsprocessen är större och elever har fått högre rättskapacitet än tidigare. Den förhöjda rättskapaciteten kan uppfattas som att även de demokratiska inslagen i skolan har ökat eftersom möjligheten till ansvarsutkrävande och demokrati är nära sammankopplat. Även om det finns både för och nackdelar med det ökade ansvarsutkrävandet är en hoppfull tolkning av våra resultat att vi kommit ytterligare ett steg på vägen till en likvärdig utbildning, och därmed även rätten till en likvärdig betygssättning. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3788205
- author
- Sjöberg, Emilia LU and Hallman, Malin LU
- supervisor
- organization
- course
- STVA22 20131
- year
- 2013
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- ansvarsutkrävande, New Public Management, betygssättning, lika betyg.
- language
- Swedish
- id
- 3788205
- date added to LUP
- 2013-07-01 12:54:37
- date last changed
- 2013-07-01 12:54:37
@misc{3788205, abstract = {{Följande uppsats behandlar ämnet ansvarsutkrävande med ett speciellt fokus på skolan och betygssättning. Syftet är att undersöka hur lärarna krävts på ansvar vid betygssättning de senaste 50 åren och hur detta ansvarsutkrävande förändrats under den valda tidsperioden. En viktig komponent i uppsatsen är teorisamlingen New Public Management (NPM); detta eftersom vår tes i mångt om mycket härrör från en generell ansvarsutkrävande-teori där New Public Management utgör en central del. Ansvarsutkrävande-teorin säger att NPM i stor utsträckning bidragit till att förändra ansvarsutkrävandet i den offentliga sektorn som helhet, och vår utgångspunkt är alltså att detta gäller även i en så pass begränsad kontext som ansvarsutkrävande av lärare vid betygssättning. Vi har i uppsatsen kommit fram till att möjligheten att ställa lärare till svars för hur de sätter betyg har ökat från 70-talet fram tills idag. Transparensen i betygssättningsprocessen är större och elever har fått högre rättskapacitet än tidigare. Den förhöjda rättskapaciteten kan uppfattas som att även de demokratiska inslagen i skolan har ökat eftersom möjligheten till ansvarsutkrävande och demokrati är nära sammankopplat. Även om det finns både för och nackdelar med det ökade ansvarsutkrävandet är en hoppfull tolkning av våra resultat att vi kommit ytterligare ett steg på vägen till en likvärdig utbildning, och därmed även rätten till en likvärdig betygssättning.}}, author = {{Sjöberg, Emilia and Hallman, Malin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Att tygla de suveräna- om ansvarsutkrävande vid betygssättning}}, year = {{2013}}, }