Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Politisk kommunikation på sociala medier: Hur Nya Moderaterna framför sin politik på Facebook

Håkansson, Vera LU and Holmström, Nicoline LU (2013) MKVA22 20131
Media and Communication Studies
Abstract (Swedish)
Denna uppsats behandlar frågor om hur Nya Moderaterna framför sin politiska kommunikation på Facebook. Uppsatsens innehåll bygger på en intervju med en pressekreterare, som har huvudansvaret för sociala medier på riksorganisationen Nya Moderaterna, en textanalys vi har genomfört på deras facebooksida samt reflektioner utifrån delar av en kvantitativ webbenkät om politisk kommunikation på Facebook i allmänhet. Vi har applicerat vårt egna empiriska material på relevanta teorier om kommersialisering, trivialisering och personifiering av politiken, censurens påverkan och mediernas inverkan av andra forskare. Genom det har vi analyserat hur Nya Moderaternas politik framförs, samt studerat vilka möjligheter och svårigheter det finns med att... (More)
Denna uppsats behandlar frågor om hur Nya Moderaterna framför sin politiska kommunikation på Facebook. Uppsatsens innehåll bygger på en intervju med en pressekreterare, som har huvudansvaret för sociala medier på riksorganisationen Nya Moderaterna, en textanalys vi har genomfört på deras facebooksida samt reflektioner utifrån delar av en kvantitativ webbenkät om politisk kommunikation på Facebook i allmänhet. Vi har applicerat vårt egna empiriska material på relevanta teorier om kommersialisering, trivialisering och personifiering av politiken, censurens påverkan och mediernas inverkan av andra forskare. Genom det har vi analyserat hur Nya Moderaternas politik framförs, samt studerat vilka möjligheter och svårigheter det finns med att agera på sociala medier. I analysen lyfter vi även frågan om censur och hur Nya Moderaterna förhåller sig till granskningen av inlägg och kommentarer på sociala medier. Vidare drar vi slutsatsen, med utgångspunkt från analysen, att Nya Moderaternas politiska kommunikation har kommersialiserats på grund av sociala medier och Facebooks medielogik. Vi kom även fram till att sociala medier kan ha den inverkan att det problematiserar frågan om censur mer än andra medier. I diskussionen tar vi upp andra intressanta reflektioner som inte platsade i analysen samt belyser vad vi anser är relevant att fortsätta forska i. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Håkansson, Vera LU and Holmström, Nicoline LU
supervisor
organization
course
MKVA22 20131
year
type
L2 - 2nd term paper (old degree order)
subject
keywords
censur, politisk kommunikation, sociala medier, Nya Moderaterna, Facebook
language
Swedish
id
3802140
date added to LUP
2013-08-01 12:56:26
date last changed
2014-09-04 08:36:07
@misc{3802140,
  abstract     = {{Denna uppsats behandlar frågor om hur Nya Moderaterna framför sin politiska kommunikation på Facebook. Uppsatsens innehåll bygger på en intervju med en pressekreterare, som har huvudansvaret för sociala medier på riksorganisationen Nya Moderaterna, en textanalys vi har genomfört på deras facebooksida samt reflektioner utifrån delar av en kvantitativ webbenkät om politisk kommunikation på Facebook i allmänhet. Vi har applicerat vårt egna empiriska material på relevanta teorier om kommersialisering, trivialisering och personifiering av politiken, censurens påverkan och mediernas inverkan av andra forskare. Genom det har vi analyserat hur Nya Moderaternas politik framförs, samt studerat vilka möjligheter och svårigheter det finns med att agera på sociala medier. I analysen lyfter vi även frågan om censur och hur Nya Moderaterna förhåller sig till granskningen av inlägg och kommentarer på sociala medier. Vidare drar vi slutsatsen, med utgångspunkt från analysen, att Nya Moderaternas politiska kommunikation har kommersialiserats på grund av sociala medier och Facebooks medielogik. Vi kom även fram till att sociala medier kan ha den inverkan att det problematiserar frågan om censur mer än andra medier. I diskussionen tar vi upp andra intressanta reflektioner som inte platsade i analysen samt belyser vad vi anser är relevant att fortsätta forska i.}},
  author       = {{Håkansson, Vera and Holmström, Nicoline}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Politisk kommunikation på sociala medier: Hur Nya Moderaterna framför sin politik på Facebook}},
  year         = {{2013}},
}