Kriser i sociala medier - Traditionella verktyg i nya medium, går det att laga en iPad med hammare?
(2013) SYSK01 20131Department of Business Administration
Department of Informatics
Lund University School of Economics and Management, LUSEM
- Abstract (Swedish)
- Sociala medier är här för att stanna. På grund av att allt fler människor blivit användare av sociala medier har även företag och organisationer börjat synas på dessa digitala nätverk. Detta medför risker som kan leda till kriser för företag och organisationer. Denna uppsats behandlar traditionella metoder för hantering av kriser gällande företag och organisationer och undersöker huruvida dessa är fortsatt relevanta och applicerbara för sociala medier. Uppsatsen bygger på en fallstudie, där en kris utspelar sig mellan Nestlé och Greenpeace. Resultatet av denna studie är att vissa traditionella teorier för hantering av kriser inte längre är relevanta för sociala medier. Det är viktigt att traditionella metoder för hur företag och... (More)
- Sociala medier är här för att stanna. På grund av att allt fler människor blivit användare av sociala medier har även företag och organisationer börjat synas på dessa digitala nätverk. Detta medför risker som kan leda till kriser för företag och organisationer. Denna uppsats behandlar traditionella metoder för hantering av kriser gällande företag och organisationer och undersöker huruvida dessa är fortsatt relevanta och applicerbara för sociala medier. Uppsatsen bygger på en fallstudie, där en kris utspelar sig mellan Nestlé och Greenpeace. Resultatet av denna studie är att vissa traditionella teorier för hantering av kriser inte längre är relevanta för sociala medier. Det är viktigt att traditionella metoder för hur företag och organisationer hanterar kriser revideras och anpassas till dagens samhälle. Detta då kriser som hanteras på fel sätt annars kan få oönskade effekter som till exempel kan innebär att krisen förvärras snarare än förbättras. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3810800
- author
- Bergstrand, Fredrick LU and Bengtsson, Axel
- supervisor
- organization
- course
- SYSK01 20131
- year
- 2013
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Ad-hoc, Streisand effekten, sociala medier, kriser
- report number
- INF13-017
- language
- Swedish
- id
- 3810800
- date added to LUP
- 2013-06-26 15:30:23
- date last changed
- 2013-06-26 15:30:23
@misc{3810800, abstract = {{Sociala medier är här för att stanna. På grund av att allt fler människor blivit användare av sociala medier har även företag och organisationer börjat synas på dessa digitala nätverk. Detta medför risker som kan leda till kriser för företag och organisationer. Denna uppsats behandlar traditionella metoder för hantering av kriser gällande företag och organisationer och undersöker huruvida dessa är fortsatt relevanta och applicerbara för sociala medier. Uppsatsen bygger på en fallstudie, där en kris utspelar sig mellan Nestlé och Greenpeace. Resultatet av denna studie är att vissa traditionella teorier för hantering av kriser inte längre är relevanta för sociala medier. Det är viktigt att traditionella metoder för hur företag och organisationer hanterar kriser revideras och anpassas till dagens samhälle. Detta då kriser som hanteras på fel sätt annars kan få oönskade effekter som till exempel kan innebär att krisen förvärras snarare än förbättras.}}, author = {{Bergstrand, Fredrick and Bengtsson, Axel}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kriser i sociala medier - Traditionella verktyg i nya medium, går det att laga en iPad med hammare?}}, year = {{2013}}, }