Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Ledarskap i en digital kultur: att lära av och dela ledarskap i World of Warcraft

Johansson, Martina LU and Hammelfelt, Cassandra LU (2013) PEDK01 20131
Education
Abstract (Swedish)
Meningen med detta arbete är att skapa en förståelse för hur delat ledarskap fungerar i MMORPG-spel och hur dessa spel och deras ledare kan vara till hjälp för dagens organisationer. Sex personer med ledarpositioner i onlinespelet World of Warcraft (WoW), har intervjuats om deras erfarenheter av spelet och ledarskap.
Det gjordes öppna intervjuer med en fenomenologisk syn, där de intervjuade kunde prata på i princip ostört. De pratade mycket om den sociala sidan av spelet, behovet av att ställa upp och föra gruppen till framgång, hur de hanterar problem inom gruppen samt vad de har lärt sig och tagit med sig från den digitala kulturen tillbaka till världen utanför spelet. Vi ser i resultaten en miljö som ger utrymme för stora mängder... (More)
Meningen med detta arbete är att skapa en förståelse för hur delat ledarskap fungerar i MMORPG-spel och hur dessa spel och deras ledare kan vara till hjälp för dagens organisationer. Sex personer med ledarpositioner i onlinespelet World of Warcraft (WoW), har intervjuats om deras erfarenheter av spelet och ledarskap.
Det gjordes öppna intervjuer med en fenomenologisk syn, där de intervjuade kunde prata på i princip ostört. De pratade mycket om den sociala sidan av spelet, behovet av att ställa upp och föra gruppen till framgång, hur de hanterar problem inom gruppen samt vad de har lärt sig och tagit med sig från den digitala kulturen tillbaka till världen utanför spelet. Vi ser i resultaten en miljö som ger utrymme för stora mängder ledarskapsutveckling på grund av möjligheten till mycket olika upplevelser och samspelet med människor av många olika bakgrunder, geografiskt, kulturellt och teknologiskt. Fyra artiklar om ledarskap i onlinespel har hjälpt oss att tolka och förstå svaren som vi har fått. Det har blivit en kvalitativ grund för framtida forskning inom delat ledarskap i onlinespel och dess koppling till verkliga livet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Johansson, Martina LU and Hammelfelt, Cassandra LU
supervisor
organization
course
PEDK01 20131
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
ledarskap, delat ledarskap, spel, MMO, MMORPG, lärande
language
Swedish
id
3813974
date added to LUP
2013-06-17 13:48:54
date last changed
2014-09-04 08:37:03
@misc{3813974,
  abstract     = {{Meningen med detta arbete är att skapa en förståelse för hur delat ledarskap fungerar i MMORPG-spel och hur dessa spel och deras ledare kan vara till hjälp för dagens organisationer. Sex personer med ledarpositioner i onlinespelet World of Warcraft (WoW), har intervjuats om deras erfarenheter av spelet och ledarskap.
Det gjordes öppna intervjuer med en fenomenologisk syn, där de intervjuade kunde prata på i princip ostört. De pratade mycket om den sociala sidan av spelet, behovet av att ställa upp och föra gruppen till framgång, hur de hanterar problem inom gruppen samt vad de har lärt sig och tagit med sig från den digitala kulturen tillbaka till världen utanför spelet. Vi ser i resultaten en miljö som ger utrymme för stora mängder ledarskapsutveckling på grund av möjligheten till mycket olika upplevelser och samspelet med människor av många olika bakgrunder, geografiskt, kulturellt och teknologiskt. Fyra artiklar om ledarskap i onlinespel har hjälpt oss att tolka och förstå svaren som vi har fått. Det har blivit en kvalitativ grund för framtida forskning inom delat ledarskap i onlinespel och dess koppling till verkliga livet.}},
  author       = {{Johansson, Martina and Hammelfelt, Cassandra}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Ledarskap i en digital kultur: att lära av och dela ledarskap i World of Warcraft}},
  year         = {{2013}},
}