Ledarskap i en digital kultur: att lära av och dela ledarskap i World of Warcraft
(2013) PEDK01 20131Education
- Abstract (Swedish)
- Meningen med detta arbete är att skapa en förståelse för hur delat ledarskap fungerar i MMORPG-spel och hur dessa spel och deras ledare kan vara till hjälp för dagens organisationer. Sex personer med ledarpositioner i onlinespelet World of Warcraft (WoW), har intervjuats om deras erfarenheter av spelet och ledarskap.
Det gjordes öppna intervjuer med en fenomenologisk syn, där de intervjuade kunde prata på i princip ostört. De pratade mycket om den sociala sidan av spelet, behovet av att ställa upp och föra gruppen till framgång, hur de hanterar problem inom gruppen samt vad de har lärt sig och tagit med sig från den digitala kulturen tillbaka till världen utanför spelet. Vi ser i resultaten en miljö som ger utrymme för stora mängder... (More) - Meningen med detta arbete är att skapa en förståelse för hur delat ledarskap fungerar i MMORPG-spel och hur dessa spel och deras ledare kan vara till hjälp för dagens organisationer. Sex personer med ledarpositioner i onlinespelet World of Warcraft (WoW), har intervjuats om deras erfarenheter av spelet och ledarskap.
Det gjordes öppna intervjuer med en fenomenologisk syn, där de intervjuade kunde prata på i princip ostört. De pratade mycket om den sociala sidan av spelet, behovet av att ställa upp och föra gruppen till framgång, hur de hanterar problem inom gruppen samt vad de har lärt sig och tagit med sig från den digitala kulturen tillbaka till världen utanför spelet. Vi ser i resultaten en miljö som ger utrymme för stora mängder ledarskapsutveckling på grund av möjligheten till mycket olika upplevelser och samspelet med människor av många olika bakgrunder, geografiskt, kulturellt och teknologiskt. Fyra artiklar om ledarskap i onlinespel har hjälpt oss att tolka och förstå svaren som vi har fått. Det har blivit en kvalitativ grund för framtida forskning inom delat ledarskap i onlinespel och dess koppling till verkliga livet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3813974
- author
- Johansson, Martina LU and Hammelfelt, Cassandra LU
- supervisor
-
- Lotta Antman LU
- organization
- course
- PEDK01 20131
- year
- 2013
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- ledarskap, delat ledarskap, spel, MMO, MMORPG, lärande
- language
- Swedish
- id
- 3813974
- date added to LUP
- 2013-06-17 13:48:54
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:03
@misc{3813974, abstract = {{Meningen med detta arbete är att skapa en förståelse för hur delat ledarskap fungerar i MMORPG-spel och hur dessa spel och deras ledare kan vara till hjälp för dagens organisationer. Sex personer med ledarpositioner i onlinespelet World of Warcraft (WoW), har intervjuats om deras erfarenheter av spelet och ledarskap. Det gjordes öppna intervjuer med en fenomenologisk syn, där de intervjuade kunde prata på i princip ostört. De pratade mycket om den sociala sidan av spelet, behovet av att ställa upp och föra gruppen till framgång, hur de hanterar problem inom gruppen samt vad de har lärt sig och tagit med sig från den digitala kulturen tillbaka till världen utanför spelet. Vi ser i resultaten en miljö som ger utrymme för stora mängder ledarskapsutveckling på grund av möjligheten till mycket olika upplevelser och samspelet med människor av många olika bakgrunder, geografiskt, kulturellt och teknologiskt. Fyra artiklar om ledarskap i onlinespel har hjälpt oss att tolka och förstå svaren som vi har fått. Det har blivit en kvalitativ grund för framtida forskning inom delat ledarskap i onlinespel och dess koppling till verkliga livet.}}, author = {{Johansson, Martina and Hammelfelt, Cassandra}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Ledarskap i en digital kultur: att lära av och dela ledarskap i World of Warcraft}}, year = {{2013}}, }