Metod för att beräkna dynamiska hjullaster på vägbanan
(2013) In CODEN: LUTVDG/(TVTT-5202)/1-67/2013 VTT820 20122Transport and Roads
- Abstract (Swedish)
- Inte bara potthål och andra korta gupp, utan även mycket långa ojämnheter på vägbanan skapar stora dynamiska laster då tunga fordon färdas där. Dessa laster skadar vägbanan och gör att slitaget ökar så att livslängden på vägbanan förkortas. Detta leder i sin tur till att kostnaden för att hålla vägbanan i acceptabelt skick ökar. Syftet med detta examensarbete är pröva en metod för att beräkna och påvisa problemet med dynamiska laster orsakade av 5 -30 m långa ojämnheter. Efter mätning av vägens
profil och därmed dess ojämnheter kan man visa detta lasttillskott och hur stor den totala lasten är som vägen utsätts för. För att utvärdera detta insamlades vägdata med hjälp av Vecturas mätbil Profilograf. Två vägar har undersökts, väg Y 950... (More) - Inte bara potthål och andra korta gupp, utan även mycket långa ojämnheter på vägbanan skapar stora dynamiska laster då tunga fordon färdas där. Dessa laster skadar vägbanan och gör att slitaget ökar så att livslängden på vägbanan förkortas. Detta leder i sin tur till att kostnaden för att hålla vägbanan i acceptabelt skick ökar. Syftet med detta examensarbete är pröva en metod för att beräkna och påvisa problemet med dynamiska laster orsakade av 5 -30 m långa ojämnheter. Efter mätning av vägens
profil och därmed dess ojämnheter kan man visa detta lasttillskott och hur stor den totala lasten är som vägen utsätts för. För att utvärdera detta insamlades vägdata med hjälp av Vecturas mätbil Profilograf. Två vägar har undersökts, väg Y 950 mellan Holmsta och Helgum i Sollefteå kommun och vägunderhållsobjektet F588/F594 utanför Hestra före och efter geometrisk reparation utförd enligt Vecturas beläggningsprojektering.
Inhämtad vägdata analyserades i ett program, framtaget av Vectura, RQM
(Ride Quality Meter). Med insamlad data kan den totala skadefaktorn beräknas. Resultatet visar att det uppstår stora dynamiska lasttillskott på vägavsnitt med långa ojämnheter. Däremot minskar vägskadefaktorn på det vägavsnitt som man gjort beläggningsåtgärder på till ca en fjärdedel. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3814806
- author
- Carlén, Anders LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- Method for calculation of dynamic vehicle tire loads
- course
- VTT820 20122
- year
- 2013
- type
- H3 - Professional qualifications (4 Years - )
- subject
- keywords
- Långa vägojämnheter, dynamiska laster, RQM, Profilograf
- publication/series
- CODEN: LUTVDG/(TVTT-5202)/1-67/2013
- report number
- Thesis 236
- ISSN
- 1653-1922
- language
- Swedish
- id
- 3814806
- date added to LUP
- 2013-06-18 12:30:32
- date last changed
- 2013-06-18 12:30:32
@misc{3814806, abstract = {{Inte bara potthål och andra korta gupp, utan även mycket långa ojämnheter på vägbanan skapar stora dynamiska laster då tunga fordon färdas där. Dessa laster skadar vägbanan och gör att slitaget ökar så att livslängden på vägbanan förkortas. Detta leder i sin tur till att kostnaden för att hålla vägbanan i acceptabelt skick ökar. Syftet med detta examensarbete är pröva en metod för att beräkna och påvisa problemet med dynamiska laster orsakade av 5 -30 m långa ojämnheter. Efter mätning av vägens profil och därmed dess ojämnheter kan man visa detta lasttillskott och hur stor den totala lasten är som vägen utsätts för. För att utvärdera detta insamlades vägdata med hjälp av Vecturas mätbil Profilograf. Två vägar har undersökts, väg Y 950 mellan Holmsta och Helgum i Sollefteå kommun och vägunderhållsobjektet F588/F594 utanför Hestra före och efter geometrisk reparation utförd enligt Vecturas beläggningsprojektering. Inhämtad vägdata analyserades i ett program, framtaget av Vectura, RQM (Ride Quality Meter). Med insamlad data kan den totala skadefaktorn beräknas. Resultatet visar att det uppstår stora dynamiska lasttillskott på vägavsnitt med långa ojämnheter. Däremot minskar vägskadefaktorn på det vägavsnitt som man gjort beläggningsåtgärder på till ca en fjärdedel.}}, author = {{Carlén, Anders}}, issn = {{1653-1922}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, series = {{CODEN: LUTVDG/(TVTT-5202)/1-67/2013}}, title = {{Metod för att beräkna dynamiska hjullaster på vägbanan}}, year = {{2013}}, }