Gratis är godast-men hur länge? En studie av hur en sponsorbaserad affärsmodell kan skyddas
(2013) FEKH19 20131Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Examensarbetets titel: Gratis är godast – men hur länge? En studie om hur man skyddar en sponsorbaserad affärsmodell
Seminariedatum: 2013-06-07
Ämne/kurs: FEKH19, Exam ,
Författare: Philippa Ekstedt, Wilhelm Hyltén-Cavallius, Martina Nordenson
Handledare: Ola Mattisson
Fem nyckelord: Sponsorbaserad affärsmodell, isoleringsmekanismer, konkurrensfördel, tvåsidiga marknader, early-mover advantage
Syfte: Syftet med denna uppsats är att lämna ett bidrag till teorin kring hur företag kan skydda sin sponsorbaserade affärsmodell.
Metod: Denna studie har en abduktiv ansats och använder grundad teori i kombination med semi-strukturerade intervjuer.
Teoretiska perspektiv: Tvåsidiga marknader, affärsmodeller som konkurrensfördelar,... (More) - Examensarbetets titel: Gratis är godast – men hur länge? En studie om hur man skyddar en sponsorbaserad affärsmodell
Seminariedatum: 2013-06-07
Ämne/kurs: FEKH19, Exam ,
Författare: Philippa Ekstedt, Wilhelm Hyltén-Cavallius, Martina Nordenson
Handledare: Ola Mattisson
Fem nyckelord: Sponsorbaserad affärsmodell, isoleringsmekanismer, konkurrensfördel, tvåsidiga marknader, early-mover advantage
Syfte: Syftet med denna uppsats är att lämna ett bidrag till teorin kring hur företag kan skydda sin sponsorbaserade affärsmodell.
Metod: Denna studie har en abduktiv ansats och använder grundad teori i kombination med semi-strukturerade intervjuer.
Teoretiska perspektiv: Tvåsidiga marknader, affärsmodeller som konkurrensfördelar, sponsorbaserade affärsmodeller, isoleringsmekanismer
Empiri: Intervjuer genomfördes med personer som har erfarenhet från den sponsorbaserade affärsmodellen. Respondenterna utgjordes av anställda med ledande befattningar på företagen Freebee, ProAd, The Scholar samt Revibe
Resultat: Studien visar att företag som använder den sponsorbaserade affärsmodellen kan
y ”y-”,ff
samt överlägsen tillgång till kunder. Resultaten tyder även på att affärsmodellen under många förutsättningar kan kopieras. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3815022
- author
- Ekstedt, Philippa LU ; Hyltén-Cavallius, Wilhelm LU and Nordenson, Martina LU
- supervisor
- organization
- course
- FEKH19 20131
- year
- 2013
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Sponsorbaserad affärsmodell, isoleringsmekanismer, konkurrensfördel, tvåsidiga marknader, early-mover advantage
- language
- Swedish
- id
- 3815022
- date added to LUP
- 2013-07-30 10:44:06
- date last changed
- 2013-07-30 10:44:06
@misc{3815022, abstract = {{Examensarbetets titel: Gratis är godast – men hur länge? En studie om hur man skyddar en sponsorbaserad affärsmodell Seminariedatum: 2013-06-07 Ämne/kurs: FEKH19, Exam , Författare: Philippa Ekstedt, Wilhelm Hyltén-Cavallius, Martina Nordenson Handledare: Ola Mattisson Fem nyckelord: Sponsorbaserad affärsmodell, isoleringsmekanismer, konkurrensfördel, tvåsidiga marknader, early-mover advantage Syfte: Syftet med denna uppsats är att lämna ett bidrag till teorin kring hur företag kan skydda sin sponsorbaserade affärsmodell. Metod: Denna studie har en abduktiv ansats och använder grundad teori i kombination med semi-strukturerade intervjuer. Teoretiska perspektiv: Tvåsidiga marknader, affärsmodeller som konkurrensfördelar, sponsorbaserade affärsmodeller, isoleringsmekanismer Empiri: Intervjuer genomfördes med personer som har erfarenhet från den sponsorbaserade affärsmodellen. Respondenterna utgjordes av anställda med ledande befattningar på företagen Freebee, ProAd, The Scholar samt Revibe Resultat: Studien visar att företag som använder den sponsorbaserade affärsmodellen kan y ”y-”,ff samt överlägsen tillgång till kunder. Resultaten tyder även på att affärsmodellen under många förutsättningar kan kopieras.}}, author = {{Ekstedt, Philippa and Hyltén-Cavallius, Wilhelm and Nordenson, Martina}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Gratis är godast-men hur länge? En studie av hur en sponsorbaserad affärsmodell kan skyddas}}, year = {{2013}}, }