Påverkar testledaren små barns Theory of Mind? Experimentledareffekter i false belief-testet Maxi
(2013) PSPT02 20131Department of Psychology
- Abstract (Swedish)
- Syftet med föreliggande studie var att undersöka experimentledareffekter i ett false belief-test. Utifrån detta syfte konstruerades ett false belief-test i form av en kort tecknad film. Med utgångspunkt i tidigare forskning var hypotesen att de barn som tittade på filmen utan experimentledarens närvaro skulle klara false belief-uppgiften bättre än de som tittade tillsammans med en vuxen. Det fanns också en hypotes om att detta i högre utsträckning skulle gälla de mindre barnen. Deltagarna rekryterades från tre förskolor i Malmö stad och Vellinge kommun. Gruppen bestod av totalt 29 barn i åldrarna 33-50 månader (M=44,5), 48,3% var flickor. Förutom false belief-test administrerades även deltest ur Wechsler Preschool and Primary Scale of... (More)
- Syftet med föreliggande studie var att undersöka experimentledareffekter i ett false belief-test. Utifrån detta syfte konstruerades ett false belief-test i form av en kort tecknad film. Med utgångspunkt i tidigare forskning var hypotesen att de barn som tittade på filmen utan experimentledarens närvaro skulle klara false belief-uppgiften bättre än de som tittade tillsammans med en vuxen. Det fanns också en hypotes om att detta i högre utsträckning skulle gälla de mindre barnen. Deltagarna rekryterades från tre förskolor i Malmö stad och Vellinge kommun. Gruppen bestod av totalt 29 barn i åldrarna 33-50 månader (M=44,5), 48,3% var flickor. Förutom false belief-test administrerades även deltest ur Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence - III och the Dimensional Change Card Sort för att kontrollera för verbal förmåga respektive inhiberingsförmåga. Resultatet visar en signifikant relation mellan experimentbetingelse och prestation på false belief-testet hos de yngre barnen men i en riktning motsatt det hypotiserade. De yngre barnen klarade i mycket högre utsträckning testet i kontrollbetingelsen där experimentledaren var närvarande. Hos gruppen med de äldre återfanns ingen sådan tendens. Vid regressionsanalys visade sig prestationen på false belief-testet i föreliggande studie vara oberoende av språkförmåga. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3857878
- author
- Boström, Leni LU and Persson, Martin LU
- supervisor
-
- Elia Psouni LU
- organization
- course
- PSPT02 20131
- year
- 2013
- type
- H3 - Professional qualifications (4 Years - )
- subject
- keywords
- Theory of mind, false belief, experimentledareffekt, Maxi-uppgift.
- language
- Swedish
- id
- 3857878
- date added to LUP
- 2013-06-24 12:04:37
- date last changed
- 2013-06-24 12:04:37
@misc{3857878, abstract = {{Syftet med föreliggande studie var att undersöka experimentledareffekter i ett false belief-test. Utifrån detta syfte konstruerades ett false belief-test i form av en kort tecknad film. Med utgångspunkt i tidigare forskning var hypotesen att de barn som tittade på filmen utan experimentledarens närvaro skulle klara false belief-uppgiften bättre än de som tittade tillsammans med en vuxen. Det fanns också en hypotes om att detta i högre utsträckning skulle gälla de mindre barnen. Deltagarna rekryterades från tre förskolor i Malmö stad och Vellinge kommun. Gruppen bestod av totalt 29 barn i åldrarna 33-50 månader (M=44,5), 48,3% var flickor. Förutom false belief-test administrerades även deltest ur Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence - III och the Dimensional Change Card Sort för att kontrollera för verbal förmåga respektive inhiberingsförmåga. Resultatet visar en signifikant relation mellan experimentbetingelse och prestation på false belief-testet hos de yngre barnen men i en riktning motsatt det hypotiserade. De yngre barnen klarade i mycket högre utsträckning testet i kontrollbetingelsen där experimentledaren var närvarande. Hos gruppen med de äldre återfanns ingen sådan tendens. Vid regressionsanalys visade sig prestationen på false belief-testet i föreliggande studie vara oberoende av språkförmåga.}}, author = {{Boström, Leni and Persson, Martin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Påverkar testledaren små barns Theory of Mind? Experimentledareffekter i false belief-testet Maxi}}, year = {{2013}}, }