The new fragrance for men and women -En studie om hur normer, ideal och genus konstrueras i parfymreklamer
(2013) MKVA22 20131Media and Communication Studies
- Abstract (Swedish)
- Reklam har olika budskap för att påverka och influera oss. Denna uppsats syftar till
kvalitativt undersöka hur samhällsideal och normer konstrueras i sex specifika Calvin
Klein parfym reklamfilmer. Vidare syftar studien till att studera hur reklamfilmerna
använder sig av genusrelaterade konstruktioner och stereotypa bilder. Den här
uppsatsen har schematiskt tittat på ett bestämt antal aspekter i alla filmer. Dessa är
miljöer, kroppar, produkten, kläder och relationen mellan man och kvinna.
Undersökningen vilar på en semiotisk analys med norm-och genusteoretiska grunder.
Materialet har vi tolkat genom att utgå ifrån Hydéns normteorier, Tseëlon teori om
den manliga blicken samt Entwistlé övergripande genusteorier. Detta utfylls med
... (More) - Reklam har olika budskap för att påverka och influera oss. Denna uppsats syftar till
kvalitativt undersöka hur samhällsideal och normer konstrueras i sex specifika Calvin
Klein parfym reklamfilmer. Vidare syftar studien till att studera hur reklamfilmerna
använder sig av genusrelaterade konstruktioner och stereotypa bilder. Den här
uppsatsen har schematiskt tittat på ett bestämt antal aspekter i alla filmer. Dessa är
miljöer, kroppar, produkten, kläder och relationen mellan man och kvinna.
Undersökningen vilar på en semiotisk analys med norm-och genusteoretiska grunder.
Materialet har vi tolkat genom att utgå ifrån Hydéns normteorier, Tseëlon teori om
den manliga blicken samt Entwistlé övergripande genusteorier. Detta utfylls med
forskning av exempelvis Paek, Nelson, Vilela samt Hirdman.
Den här uppsatsen har i analysen kommit fram till hur samhällsideal och normer
konstrueras i Calvin Kleins parfymreklamer. Calvin Klein bidrar till skapandet och
upprätthållandet av olika normer kring män och kvinnor då de direkt framför
stereotyper kring vad som anses maskulint och feminint i sina reklamer. Det
förekommer få skildringar av kvinnor och mäns utseende och beteende som utmanar
stereotypa bilder. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3879059
- author
- Öhlund, Hanna LU and Österström, Fideli LU
- supervisor
-
- Erik Edoff LU
- organization
- course
- MKVA22 20131
- year
- 2013
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- parfymreklam, reklamfilm, reklam, ideal, normer, genus
- language
- Swedish
- id
- 3879059
- date added to LUP
- 2013-07-02 08:10:43
- date last changed
- 2014-09-04 08:36:09
@misc{3879059, abstract = {{Reklam har olika budskap för att påverka och influera oss. Denna uppsats syftar till kvalitativt undersöka hur samhällsideal och normer konstrueras i sex specifika Calvin Klein parfym reklamfilmer. Vidare syftar studien till att studera hur reklamfilmerna använder sig av genusrelaterade konstruktioner och stereotypa bilder. Den här uppsatsen har schematiskt tittat på ett bestämt antal aspekter i alla filmer. Dessa är miljöer, kroppar, produkten, kläder och relationen mellan man och kvinna. Undersökningen vilar på en semiotisk analys med norm-och genusteoretiska grunder. Materialet har vi tolkat genom att utgå ifrån Hydéns normteorier, Tseëlon teori om den manliga blicken samt Entwistlé övergripande genusteorier. Detta utfylls med forskning av exempelvis Paek, Nelson, Vilela samt Hirdman. Den här uppsatsen har i analysen kommit fram till hur samhällsideal och normer konstrueras i Calvin Kleins parfymreklamer. Calvin Klein bidrar till skapandet och upprätthållandet av olika normer kring män och kvinnor då de direkt framför stereotyper kring vad som anses maskulint och feminint i sina reklamer. Det förekommer få skildringar av kvinnor och mäns utseende och beteende som utmanar stereotypa bilder.}}, author = {{Öhlund, Hanna and Österström, Fideli}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{The new fragrance for men and women -En studie om hur normer, ideal och genus konstrueras i parfymreklamer}}, year = {{2013}}, }