En grön upplevelse: en studie om gröna butikskoncept
(2013) KSKK01 20131Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Sammanfattning
Titel: En grön upplevelse: en studie om gröna butikskoncept.
Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management.
Kurs: KSKK01 Service Management: Examensarbete Kandidatuppsats, 15 hp, VT13.
Författare: Marie Sjöholm, Charlotte Mathiesen.
Handledare: Jan-Henrik Nilsson.
Nyckelord: Grön marknadsföring, servicelandskapet, hållbar konsumtion, livsmedel, ekologiskt, närodlat.
Problem: Intresset för miljöfrågor har blivit stort och konsumenter kan påverka miljön genom att tillämpa hållbar konsumtion. Den största försäljningsandelen av gröna livsmedel i Sverige domineras av livsmedelskedjor som exempelvis ICA. Detta innebär en utmaning för gröna stadsbutiker som måste konkurrera mot de... (More) - Sammanfattning
Titel: En grön upplevelse: en studie om gröna butikskoncept.
Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management.
Kurs: KSKK01 Service Management: Examensarbete Kandidatuppsats, 15 hp, VT13.
Författare: Marie Sjöholm, Charlotte Mathiesen.
Handledare: Jan-Henrik Nilsson.
Nyckelord: Grön marknadsföring, servicelandskapet, hållbar konsumtion, livsmedel, ekologiskt, närodlat.
Problem: Intresset för miljöfrågor har blivit stort och konsumenter kan påverka miljön genom att tillämpa hållbar konsumtion. Den största försäljningsandelen av gröna livsmedel i Sverige domineras av livsmedelskedjor som exempelvis ICA. Detta innebär en utmaning för gröna stadsbutiker som måste konkurrera mot de stora företagen.
Syfte: Studera hur livsmedel blir marknadsförda i stadsbutiker med gröna koncept.
Frågeställningar: Hur skiljer sig marknadsföring av livsmedel mellan olika gröna butiker?
Hur gör butiker för att skapa relationer till sina kunder genom marknadsföring? Hur påverkar företagets koncept vilken kund som kommer till butiken?
Metod: Kvalitativa observationer och intervjuer.
Resultat: Butikerna som erbjuder gröna produkter säljer liknande varor, men har företagskoncept som varierar. De marknadsför sig olika i butik och resultaten påvisar att servicelandskapet har stor betydelse för kundens upplevelse. Vi kan också genom studien se att det personliga mötet mellan kund och personal är en betydelsefull faktor för en butiks framgång. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3954729
- author
- Sjöholm, Marie LU and Mathiesen, Charlotte LU
- supervisor
- organization
- course
- KSKK01 20131
- year
- 2013
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- livsmedel, hållbar konsumtion, grön marknadsföring, servicelandskapet, ekologiskt, närodlat
- language
- Swedish
- id
- 3954729
- date added to LUP
- 2013-08-22 10:59:25
- date last changed
- 2013-08-22 10:59:25
@misc{3954729, abstract = {{Sammanfattning Titel: En grön upplevelse: en studie om gröna butikskoncept. Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management. Kurs: KSKK01 Service Management: Examensarbete Kandidatuppsats, 15 hp, VT13. Författare: Marie Sjöholm, Charlotte Mathiesen. Handledare: Jan-Henrik Nilsson. Nyckelord: Grön marknadsföring, servicelandskapet, hållbar konsumtion, livsmedel, ekologiskt, närodlat. Problem: Intresset för miljöfrågor har blivit stort och konsumenter kan påverka miljön genom att tillämpa hållbar konsumtion. Den största försäljningsandelen av gröna livsmedel i Sverige domineras av livsmedelskedjor som exempelvis ICA. Detta innebär en utmaning för gröna stadsbutiker som måste konkurrera mot de stora företagen. Syfte: Studera hur livsmedel blir marknadsförda i stadsbutiker med gröna koncept. Frågeställningar: Hur skiljer sig marknadsföring av livsmedel mellan olika gröna butiker? Hur gör butiker för att skapa relationer till sina kunder genom marknadsföring? Hur påverkar företagets koncept vilken kund som kommer till butiken? Metod: Kvalitativa observationer och intervjuer. Resultat: Butikerna som erbjuder gröna produkter säljer liknande varor, men har företagskoncept som varierar. De marknadsför sig olika i butik och resultaten påvisar att servicelandskapet har stor betydelse för kundens upplevelse. Vi kan också genom studien se att det personliga mötet mellan kund och personal är en betydelsefull faktor för en butiks framgång.}}, author = {{Sjöholm, Marie and Mathiesen, Charlotte}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{En grön upplevelse: en studie om gröna butikskoncept}}, year = {{2013}}, }