Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

En grön upplevelse: en studie om gröna butikskoncept

Sjöholm, Marie LU and Mathiesen, Charlotte LU (2013) KSKK01 20131
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Sammanfattning
Titel: En grön upplevelse: en studie om gröna butikskoncept.
Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management.
Kurs: KSKK01 Service Management: Examensarbete Kandidatuppsats, 15 hp, VT13.
Författare: Marie Sjöholm, Charlotte Mathiesen.
Handledare: Jan-Henrik Nilsson.
Nyckelord: Grön marknadsföring, servicelandskapet, hållbar konsumtion, livsmedel, ekologiskt, närodlat.
Problem: Intresset för miljöfrågor har blivit stort och konsumenter kan påverka miljön genom att tillämpa hållbar konsumtion. Den största försäljningsandelen av gröna livsmedel i Sverige domineras av livsmedelskedjor som exempelvis ICA. Detta innebär en utmaning för gröna stadsbutiker som måste konkurrera mot de... (More)
Sammanfattning
Titel: En grön upplevelse: en studie om gröna butikskoncept.
Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management.
Kurs: KSKK01 Service Management: Examensarbete Kandidatuppsats, 15 hp, VT13.
Författare: Marie Sjöholm, Charlotte Mathiesen.
Handledare: Jan-Henrik Nilsson.
Nyckelord: Grön marknadsföring, servicelandskapet, hållbar konsumtion, livsmedel, ekologiskt, närodlat.
Problem: Intresset för miljöfrågor har blivit stort och konsumenter kan påverka miljön genom att tillämpa hållbar konsumtion. Den största försäljningsandelen av gröna livsmedel i Sverige domineras av livsmedelskedjor som exempelvis ICA. Detta innebär en utmaning för gröna stadsbutiker som måste konkurrera mot de stora företagen.
Syfte: Studera hur livsmedel blir marknadsförda i stadsbutiker med gröna koncept.
Frågeställningar: Hur skiljer sig marknadsföring av livsmedel mellan olika gröna butiker?
Hur gör butiker för att skapa relationer till sina kunder genom marknadsföring? Hur påverkar företagets koncept vilken kund som kommer till butiken?
Metod: Kvalitativa observationer och intervjuer.
Resultat: Butikerna som erbjuder gröna produkter säljer liknande varor, men har företagskoncept som varierar. De marknadsför sig olika i butik och resultaten påvisar att servicelandskapet har stor betydelse för kundens upplevelse. Vi kan också genom studien se att det personliga mötet mellan kund och personal är en betydelsefull faktor för en butiks framgång. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Sjöholm, Marie LU and Mathiesen, Charlotte LU
supervisor
organization
course
KSKK01 20131
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
livsmedel, hållbar konsumtion, grön marknadsföring, servicelandskapet, ekologiskt, närodlat
language
Swedish
id
3954729
date added to LUP
2013-08-22 10:59:25
date last changed
2013-08-22 10:59:25
@misc{3954729,
  abstract     = {{Sammanfattning
Titel: En grön upplevelse: en studie om gröna butikskoncept.
Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management.
Kurs: KSKK01 Service Management: Examensarbete Kandidatuppsats, 15 hp, VT13.
Författare: Marie Sjöholm, Charlotte Mathiesen.
Handledare: Jan-Henrik Nilsson.
Nyckelord: Grön marknadsföring, servicelandskapet, hållbar konsumtion, livsmedel, ekologiskt, närodlat.
Problem: Intresset för miljöfrågor har blivit stort och konsumenter kan påverka miljön genom att tillämpa hållbar konsumtion. Den största försäljningsandelen av gröna livsmedel i Sverige domineras av livsmedelskedjor som exempelvis ICA. Detta innebär en utmaning för gröna stadsbutiker som måste konkurrera mot de stora företagen.
Syfte: Studera hur livsmedel blir marknadsförda i stadsbutiker med gröna koncept. 
Frågeställningar: Hur skiljer sig marknadsföring av livsmedel mellan olika gröna butiker?
Hur gör butiker för att skapa relationer till sina kunder genom marknadsföring? Hur påverkar företagets koncept vilken kund som kommer till butiken?
Metod: Kvalitativa observationer och intervjuer.
Resultat: Butikerna som erbjuder gröna produkter säljer liknande varor, men har företagskoncept som varierar. De marknadsför sig olika i butik och resultaten påvisar att servicelandskapet har stor betydelse för kundens upplevelse. Vi kan också genom studien se att det personliga mötet mellan kund och personal är en betydelsefull faktor för en butiks framgång.}},
  author       = {{Sjöholm, Marie and Mathiesen, Charlotte}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{En grön upplevelse: en studie om gröna butikskoncept}},
  year         = {{2013}},
}