Option framing under förstoringsglaset - Hur antalet tillbehör, deras betydelse och kön påverkar effekten av option framing
(2013) FEKN90 20131Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Uppsatsens syfte är att ge förståelse om och djupare insikt i option framing-dynamiken och dess existens, genom att undersöka hur effekten av option framing påverkas av antalet presenterade tillbehör, könet på respondenten och tillbehörens betydelse.
Metod: Studien baseras på en kvantitativ experimentundersökning med cyklar som studieobjekt och avser att genom hypotesprövning ge svar på problemformuleringen för att uppfylla studiens syfte.
Teoretiska perspektiv: Uppsatsens teoretiska referensram utgörs av teorier kring beteendeekonomi, konsumentbeteende och option framing. Teorierna ligger sedan till grund för de hypoteser uppsatsen ämnar testa.
Empiri: Empirin grundar sig i ett bekvämlighetsurval där 156 studenter från... (More) - Syfte: Uppsatsens syfte är att ge förståelse om och djupare insikt i option framing-dynamiken och dess existens, genom att undersöka hur effekten av option framing påverkas av antalet presenterade tillbehör, könet på respondenten och tillbehörens betydelse.
Metod: Studien baseras på en kvantitativ experimentundersökning med cyklar som studieobjekt och avser att genom hypotesprövning ge svar på problemformuleringen för att uppfylla studiens syfte.
Teoretiska perspektiv: Uppsatsens teoretiska referensram utgörs av teorier kring beteendeekonomi, konsumentbeteende och option framing. Teorierna ligger sedan till grund för de hypoteser uppsatsen ämnar testa.
Empiri: Empirin grundar sig i ett bekvämlighetsurval där 156 studenter från Ekonomihögskolan vid Lunds Universitet genomförde ett experiment i laboratoriemiljö. Studenterna blev slumpmässigt indelade i sex experimentgrupper. Hälften av dem blev erbjudna en basmodell av cykeln och hade möjlighet att lägga till önskade tillbehör. Resterande hälft blev istället erbjudna en fullmodell, där alla tillbehören ingick, och de hade sedan möjlighet att ta bort de tillbehör de ansåg vara överflödiga. Experimentgrupperna blev antingen presenterade för erbjudanden med 5, 10 eller 15 tillbehör.
Slutsats: Studien visar på en option framing-effekt där fullmodellen leder till fler valda tillbehör och ett högre slutpris i jämförelse med basmodellen. Effekten kvarstår vid såväl 5, 10 som 15 presenterade tillbehör och ökar i takt med de presenterade tillbehören. Vidare visar resultatet att option framing-effekten är som störst för de viktiga tillbehören vid 5 presenterade tillbehör, medan det vid 10 och 15 presenterade tillbehör istället är de någorlunda viktiga tillbehören som har störst option framing-effekt. Däremot kan studien inte bekräfta någon skillnad i mottagligheten för effekten av option framing mellan könen. Då urvalets storlek varit något begränsat skulle detta dock kunna ha en inverkan på de resultat vi fått. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4017327
- author
- Cederholm, Sanna LU and Matheny, Jennifer LU
- supervisor
-
- Jens Hultman LU
- organization
- course
- FEKN90 20131
- year
- 2013
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Marknadsföring, Beteendeekonomi, Förlustaversion, Option Framing, Konsumentbeteende
- language
- Swedish
- id
- 4017327
- date added to LUP
- 2013-09-09 15:16:04
- date last changed
- 2013-09-09 15:16:04
@misc{4017327, abstract = {{Syfte: Uppsatsens syfte är att ge förståelse om och djupare insikt i option framing-dynamiken och dess existens, genom att undersöka hur effekten av option framing påverkas av antalet presenterade tillbehör, könet på respondenten och tillbehörens betydelse. Metod: Studien baseras på en kvantitativ experimentundersökning med cyklar som studieobjekt och avser att genom hypotesprövning ge svar på problemformuleringen för att uppfylla studiens syfte. Teoretiska perspektiv: Uppsatsens teoretiska referensram utgörs av teorier kring beteendeekonomi, konsumentbeteende och option framing. Teorierna ligger sedan till grund för de hypoteser uppsatsen ämnar testa. Empiri: Empirin grundar sig i ett bekvämlighetsurval där 156 studenter från Ekonomihögskolan vid Lunds Universitet genomförde ett experiment i laboratoriemiljö. Studenterna blev slumpmässigt indelade i sex experimentgrupper. Hälften av dem blev erbjudna en basmodell av cykeln och hade möjlighet att lägga till önskade tillbehör. Resterande hälft blev istället erbjudna en fullmodell, där alla tillbehören ingick, och de hade sedan möjlighet att ta bort de tillbehör de ansåg vara överflödiga. Experimentgrupperna blev antingen presenterade för erbjudanden med 5, 10 eller 15 tillbehör. Slutsats: Studien visar på en option framing-effekt där fullmodellen leder till fler valda tillbehör och ett högre slutpris i jämförelse med basmodellen. Effekten kvarstår vid såväl 5, 10 som 15 presenterade tillbehör och ökar i takt med de presenterade tillbehören. Vidare visar resultatet att option framing-effekten är som störst för de viktiga tillbehören vid 5 presenterade tillbehör, medan det vid 10 och 15 presenterade tillbehör istället är de någorlunda viktiga tillbehören som har störst option framing-effekt. Däremot kan studien inte bekräfta någon skillnad i mottagligheten för effekten av option framing mellan könen. Då urvalets storlek varit något begränsat skulle detta dock kunna ha en inverkan på de resultat vi fått.}}, author = {{Cederholm, Sanna and Matheny, Jennifer}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Option framing under förstoringsglaset - Hur antalet tillbehör, deras betydelse och kön påverkar effekten av option framing}}, year = {{2013}}, }