Är aktiebolaget som associationsform förenligt med att bedriva utbildning i friskola med beaktande av ABL:s vinstsyfte?
(2013) LAGF03 20132Department of Law
Faculty of Law
- Abstract (Swedish)
- Syftet med uppsatsen är att utreda om aktiebolaget som associationsform är värdeskapande för utbildningsväsendet samt om associationsformens vinstmaximeringsprincip är förenlig med de kvalitetskrav som uppställs på skolväsendet.
Aktiebolaget har som huvudsyfte att generera mesta möjliga vinst till utdelning för de aktieägare som har riskerat sitt kapital i verksamheten. Utbildningsväsendet syftar istället till att bereda barn och ungdomar med de kunskaper och värden som fastställs i Skollagen. För att främja en mångfald av utbildningsmöjligheter samt ett fritt val av skola har lagstiftaren inbjudit privata aktörer att agera på skolmarknaden under samma premisser som de statliga skolorna. Förhoppningen är att det i sin tur ska skapa... (More) - Syftet med uppsatsen är att utreda om aktiebolaget som associationsform är värdeskapande för utbildningsväsendet samt om associationsformens vinstmaximeringsprincip är förenlig med de kvalitetskrav som uppställs på skolväsendet.
Aktiebolaget har som huvudsyfte att generera mesta möjliga vinst till utdelning för de aktieägare som har riskerat sitt kapital i verksamheten. Utbildningsväsendet syftar istället till att bereda barn och ungdomar med de kunskaper och värden som fastställs i Skollagen. För att främja en mångfald av utbildningsmöjligheter samt ett fritt val av skola har lagstiftaren inbjudit privata aktörer att agera på skolmarknaden under samma premisser som de statliga skolorna. Förhoppningen är att det i sin tur ska skapa konkurrens och kostnadseffektivitet inom hela skolväsendet. Samtidigt betonas vikten av att utbildningen måste vara likvärdig och kvalitativ.
Det uppstår en intressekonflikt mellan det vinstsyfte som styr aktiebolaget och målet med utbildningsväsendet. Lagstiftningen markerar inte vilket syfte, vinsten eller utbildningen, som ska prioriteras. Skollagens allmänt formulerade krav på vad utbildningskvalitet är, samt avsaknaden av ett jämförande system mellan skolorna, gör att aktiebolagen har relativt fria ramar att styra verksamheten. Vinstmaximeringsprincipen gör att de alternativ som är företagsekonomiskt mest effektiva prioriteras och det är inte nödvändigtvis samma prioriteringar som hade gjorts ur elevsynpunkt om istället kvalitetskraven inom utbildningsväsendet fått styra. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4228879
- author
- Englundh, Erica LU
- supervisor
- organization
- course
- LAGF03 20132
- year
- 2013
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Associationsrätt, vinstmaximering, vinstmaxim, vinstsyfte, kvalitetskrav, skola, friskola.
- language
- Swedish
- id
- 4228879
- date added to LUP
- 2014-01-30 17:02:31
- date last changed
- 2014-01-30 17:02:31
@misc{4228879, abstract = {{Syftet med uppsatsen är att utreda om aktiebolaget som associationsform är värdeskapande för utbildningsväsendet samt om associationsformens vinstmaximeringsprincip är förenlig med de kvalitetskrav som uppställs på skolväsendet. Aktiebolaget har som huvudsyfte att generera mesta möjliga vinst till utdelning för de aktieägare som har riskerat sitt kapital i verksamheten. Utbildningsväsendet syftar istället till att bereda barn och ungdomar med de kunskaper och värden som fastställs i Skollagen. För att främja en mångfald av utbildningsmöjligheter samt ett fritt val av skola har lagstiftaren inbjudit privata aktörer att agera på skolmarknaden under samma premisser som de statliga skolorna. Förhoppningen är att det i sin tur ska skapa konkurrens och kostnadseffektivitet inom hela skolväsendet. Samtidigt betonas vikten av att utbildningen måste vara likvärdig och kvalitativ. Det uppstår en intressekonflikt mellan det vinstsyfte som styr aktiebolaget och målet med utbildningsväsendet. Lagstiftningen markerar inte vilket syfte, vinsten eller utbildningen, som ska prioriteras. Skollagens allmänt formulerade krav på vad utbildningskvalitet är, samt avsaknaden av ett jämförande system mellan skolorna, gör att aktiebolagen har relativt fria ramar att styra verksamheten. Vinstmaximeringsprincipen gör att de alternativ som är företagsekonomiskt mest effektiva prioriteras och det är inte nödvändigtvis samma prioriteringar som hade gjorts ur elevsynpunkt om istället kvalitetskraven inom utbildningsväsendet fått styra.}}, author = {{Englundh, Erica}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Är aktiebolaget som associationsform förenligt med att bedriva utbildning i friskola med beaktande av ABL:s vinstsyfte?}}, year = {{2013}}, }