"Keeping up with narcissism?"- en studie om narcissism i Keeping up with the Kardashians
(2014) MKVA22 20132Media and Communication Studies
- Abstract (Swedish)
- Titel: Keeping up with narcissism: en studie om narcissism i ”Keeping up with the Kardashians”
Författare: Linnett Andersen
MKVA22:4: Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet
Enligt Twenge & Campbell (2009) är media och kändisar ”superspreaders” av narcissism genom bland annat reality-tv, och i en studie utförd av Young & Pinsky (2006) framkom det att medverkande i reality-tv är de mest narcissistiska bland kändiskategorier såsom musiker, skådespelare och komiker. För att förstå på vilket sätt reality-tv kan exponera narcissism, använder uppsatsen kvalitativ textanalys för att analysera hur narcissism exponeras i reality-tv serien ”Keeping up with the Kardashians”, där... (More) - Titel: Keeping up with narcissism: en studie om narcissism i ”Keeping up with the Kardashians”
Författare: Linnett Andersen
MKVA22:4: Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet
Enligt Twenge & Campbell (2009) är media och kändisar ”superspreaders” av narcissism genom bland annat reality-tv, och i en studie utförd av Young & Pinsky (2006) framkom det att medverkande i reality-tv är de mest narcissistiska bland kändiskategorier såsom musiker, skådespelare och komiker. För att förstå på vilket sätt reality-tv kan exponera narcissism, använder uppsatsen kvalitativ textanalys för att analysera hur narcissism exponeras i reality-tv serien ”Keeping up with the Kardashians”, där åttonde säsongen analyserades.
Syftet med analysen är att belysa hur ”Keeping up with the Kardashians” konstruerar intrycket av narcissism; narcissism ses i studien som ett intryck vilket kan iscensättas genom skildringen av medverkande personer och familjerelationerna dessa har sinsemellan. Narcissism är ett komplicerat begrepp och analysen har därför valt att förstå innebörden av begreppet som det som kallas för normal narcissism, vilket bland annat innebär en överdriven självfixering och självbeundran.
Utifrån analysen framgick det att serien iscensätter situationer vilka ger intrycket av narcissism på det sätt de visar hur familjemedlemmarna anser sig berättigade att få sina viljor igenom, saknar respekt för övriga familjemedlemmar, använder familjerelationerna för att maximera sin självbeundran, strävar efter att bli exponerade och löser sina problem med konsumtion. Utifrån analysen kunde vissa samhällsmyter blottläggas vilka serien använder vid iscensättning av de olika situationerna; konsumtionsmyten om att konsumtion kan befria konsumenten från alla problem, den uppoffrande familjemedlemmen som istället blir den rådgivande familjemedlemmen samt att berömmelse är lika med framgång. Det framkom även i analysen att familjen används som en ursäkt samt motivation till självcentrerade handlingar, och att serien driver föreställningen om att det är gynnsamt att vara narcissistisk i ett konkurrenskraftigt samhälle.
Nyckelord: Narcissism, Reality-TV, Kardashians, Familj, Semiotik (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4230761
- author
- Andersen, Linnett LU
- supervisor
- organization
- course
- MKVA22 20132
- year
- 2014
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- Kardashians, Reality-TV, Nyckelord: Narcissism, Familj, Semiotik
- language
- Swedish
- id
- 4230761
- date added to LUP
- 2014-02-24 11:47:31
- date last changed
- 2014-09-04 08:36:08
@misc{4230761, abstract = {{Titel: Keeping up with narcissism: en studie om narcissism i ”Keeping up with the Kardashians” Författare: Linnett Andersen MKVA22:4: Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet Enligt Twenge & Campbell (2009) är media och kändisar ”superspreaders” av narcissism genom bland annat reality-tv, och i en studie utförd av Young & Pinsky (2006) framkom det att medverkande i reality-tv är de mest narcissistiska bland kändiskategorier såsom musiker, skådespelare och komiker. För att förstå på vilket sätt reality-tv kan exponera narcissism, använder uppsatsen kvalitativ textanalys för att analysera hur narcissism exponeras i reality-tv serien ”Keeping up with the Kardashians”, där åttonde säsongen analyserades. Syftet med analysen är att belysa hur ”Keeping up with the Kardashians” konstruerar intrycket av narcissism; narcissism ses i studien som ett intryck vilket kan iscensättas genom skildringen av medverkande personer och familjerelationerna dessa har sinsemellan. Narcissism är ett komplicerat begrepp och analysen har därför valt att förstå innebörden av begreppet som det som kallas för normal narcissism, vilket bland annat innebär en överdriven självfixering och självbeundran. Utifrån analysen framgick det att serien iscensätter situationer vilka ger intrycket av narcissism på det sätt de visar hur familjemedlemmarna anser sig berättigade att få sina viljor igenom, saknar respekt för övriga familjemedlemmar, använder familjerelationerna för att maximera sin självbeundran, strävar efter att bli exponerade och löser sina problem med konsumtion. Utifrån analysen kunde vissa samhällsmyter blottläggas vilka serien använder vid iscensättning av de olika situationerna; konsumtionsmyten om att konsumtion kan befria konsumenten från alla problem, den uppoffrande familjemedlemmen som istället blir den rådgivande familjemedlemmen samt att berömmelse är lika med framgång. Det framkom även i analysen att familjen används som en ursäkt samt motivation till självcentrerade handlingar, och att serien driver föreställningen om att det är gynnsamt att vara narcissistisk i ett konkurrenskraftigt samhälle. Nyckelord: Narcissism, Reality-TV, Kardashians, Familj, Semiotik}}, author = {{Andersen, Linnett}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{"Keeping up with narcissism?"- en studie om narcissism i Keeping up with the Kardashians}}, year = {{2014}}, }