Barn som vittnen, ålderns effekt på korrekthet och metakognition vid sekventiell- och eliminerings line-up.
(2014) PSYK01 20132Department of Psychology
- Abstract (Swedish)
- Barn som vittnen får ofta försöka identifiera gärningsmannen i olika former av line-up. Subjektiva bedömningar av vittnens korrekthet sker både av vittnet själv och av rättssystemet, vilket i olyckliga fall kan få negativa konsekvenser för offer och felaktigt misstänkta. Syftet med studien var att närmare undersöka barnens ålders påverkan på korrekthet, konfidens och kalibrering över två olika typer av line-up: sekventiell och eliminering. Varje barn fick se totalt fyra filmer och fick göra två identifieringar för varje line-up typ. Inga signifikanta skillnader beroende av line-up typ kunde påvisas. Resultaten visade att äldre barn är mer korrekta i sin identifiering, mindre överkonfidenta samt bättre kalibrerade, än de yngre barnen.... (More)
- Barn som vittnen får ofta försöka identifiera gärningsmannen i olika former av line-up. Subjektiva bedömningar av vittnens korrekthet sker både av vittnet själv och av rättssystemet, vilket i olyckliga fall kan få negativa konsekvenser för offer och felaktigt misstänkta. Syftet med studien var att närmare undersöka barnens ålders påverkan på korrekthet, konfidens och kalibrering över två olika typer av line-up: sekventiell och eliminering. Varje barn fick se totalt fyra filmer och fick göra två identifieringar för varje line-up typ. Inga signifikanta skillnader beroende av line-up typ kunde påvisas. Resultaten visade att äldre barn är mer korrekta i sin identifiering, mindre överkonfidenta samt bättre kalibrerade, än de yngre barnen. Resultaten diskuteras i relation till tidigare forskning. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4252106
- author
- Freiin Von Zedlitz-Neukirch, Stephanie LU
- supervisor
-
- Mats Dahl LU
- organization
- course
- PSYK01 20132
- year
- 2014
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Line-up, sekventiell, eliminering, konfidens, barn som vittnen, metaminne, metakognition, över och underkonfidens.
- language
- Swedish
- id
- 4252106
- date added to LUP
- 2014-01-27 12:07:51
- date last changed
- 2014-01-27 12:07:51
@misc{4252106, abstract = {{Barn som vittnen får ofta försöka identifiera gärningsmannen i olika former av line-up. Subjektiva bedömningar av vittnens korrekthet sker både av vittnet själv och av rättssystemet, vilket i olyckliga fall kan få negativa konsekvenser för offer och felaktigt misstänkta. Syftet med studien var att närmare undersöka barnens ålders påverkan på korrekthet, konfidens och kalibrering över två olika typer av line-up: sekventiell och eliminering. Varje barn fick se totalt fyra filmer och fick göra två identifieringar för varje line-up typ. Inga signifikanta skillnader beroende av line-up typ kunde påvisas. Resultaten visade att äldre barn är mer korrekta i sin identifiering, mindre överkonfidenta samt bättre kalibrerade, än de yngre barnen. Resultaten diskuteras i relation till tidigare forskning.}}, author = {{Freiin Von Zedlitz-Neukirch, Stephanie}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Barn som vittnen, ålderns effekt på korrekthet och metakognition vid sekventiell- och eliminerings line-up.}}, year = {{2014}}, }