Lean Healthcare: en studie av implementering och organisatoriskt lärande
(2014) PEDK11 20132Education
- Abstract (Swedish)
- I dag är Lean som verksamhetsfilosofi populärt och det an-vänds i både privat och offentlig sektor. Detta väckte vårt intresse som pedagoger för huruvida ett lärande gynnas av denna verksamhetsfilosofi. Vi fick tillgång till en stor orga-nisation som jobbar med implementering av Lean Health-care. Syftet med studien var att genom Leanstrategernas förståelse av verksamhetsfilosofin utröna möjligheterna för ett organisatoriskt lärande vid implementeringen av Lean.
För att undersöka detta har vi använt oss av en hermeneutisk kvalitativ studie där datainsamlingen har skett i form av intervjuer och dokumentation från organisationen. Vidare har tolkningen skett med hjälp av relevanta teorier kring organisatoriskt lärande, ledarskap och makt.
... (More) - I dag är Lean som verksamhetsfilosofi populärt och det an-vänds i både privat och offentlig sektor. Detta väckte vårt intresse som pedagoger för huruvida ett lärande gynnas av denna verksamhetsfilosofi. Vi fick tillgång till en stor orga-nisation som jobbar med implementering av Lean Health-care. Syftet med studien var att genom Leanstrategernas förståelse av verksamhetsfilosofin utröna möjligheterna för ett organisatoriskt lärande vid implementeringen av Lean.
För att undersöka detta har vi använt oss av en hermeneutisk kvalitativ studie där datainsamlingen har skett i form av intervjuer och dokumentation från organisationen. Vidare har tolkningen skett med hjälp av relevanta teorier kring organisatoriskt lärande, ledarskap och makt.
Vår slutsats är att det finns förutsättningar för organisato-riskt lärande men det kräver dock att detta synsätt genomsy-rar hela organisationen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4253119
- author
- Nordström Bryan, Jessica LU and Cederström, Jenny LU
- supervisor
- organization
- course
- PEDK11 20132
- year
- 2014
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Lean Healthcare, organisatoriskt lärande, ledarskap, implementering, makt
- language
- Swedish
- id
- 4253119
- date added to LUP
- 2014-02-06 15:28:58
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:03
@misc{4253119, abstract = {{I dag är Lean som verksamhetsfilosofi populärt och det an-vänds i både privat och offentlig sektor. Detta väckte vårt intresse som pedagoger för huruvida ett lärande gynnas av denna verksamhetsfilosofi. Vi fick tillgång till en stor orga-nisation som jobbar med implementering av Lean Health-care. Syftet med studien var att genom Leanstrategernas förståelse av verksamhetsfilosofin utröna möjligheterna för ett organisatoriskt lärande vid implementeringen av Lean. För att undersöka detta har vi använt oss av en hermeneutisk kvalitativ studie där datainsamlingen har skett i form av intervjuer och dokumentation från organisationen. Vidare har tolkningen skett med hjälp av relevanta teorier kring organisatoriskt lärande, ledarskap och makt. Vår slutsats är att det finns förutsättningar för organisato-riskt lärande men det kräver dock att detta synsätt genomsy-rar hela organisationen.}}, author = {{Nordström Bryan, Jessica and Cederström, Jenny}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Lean Healthcare: en studie av implementering och organisatoriskt lärande}}, year = {{2014}}, }