Att investera i framtiden
(2014) SOCK01 20132Sociology
- Abstract (Swedish)
- Syftet med denna uppsats är ringa in den diskrepans i syn på Lundsbergs internatskola som finns bland utomstående och invigda. Arbetet är till sin form kvalitativ och i enlighet med den kvalitativa traditionen är det intervjupersonernas egna erfarenheter som lyfts fram. Parallellt med intervjuerna studeras utbildningssociologiska texter, i synnerhet Pierre Bourdieus teorier och texter kring elitskolor i Frankrike. Texter om överklassen i Sverige ägnas därutöver upp-märksamhet i arbetet. Arbetets frågeställning sammanfattas på följande vis: Hur beskriver elever från Lundsberg sin skola och sin tid där? Hur kan man placera in Lundsberg i en ut-bildningssociologisk kontext? Resultatet mynnar ut i en karaktärisering över Lundsbergs... (More)
- Syftet med denna uppsats är ringa in den diskrepans i syn på Lundsbergs internatskola som finns bland utomstående och invigda. Arbetet är till sin form kvalitativ och i enlighet med den kvalitativa traditionen är det intervjupersonernas egna erfarenheter som lyfts fram. Parallellt med intervjuerna studeras utbildningssociologiska texter, i synnerhet Pierre Bourdieus teorier och texter kring elitskolor i Frankrike. Texter om överklassen i Sverige ägnas därutöver upp-märksamhet i arbetet. Arbetets frågeställning sammanfattas på följande vis: Hur beskriver elever från Lundsberg sin skola och sin tid där? Hur kan man placera in Lundsberg i en ut-bildningssociologisk kontext? Resultatet mynnar ut i en karaktärisering över Lundsbergs in-ternatskola och en diskussion förs kring dess status som elitskola. Skolans säregenheter ringas in, intervjupersonernas erfarenheter diskuteras och kopplas till teori. Att Lundsberg bär tyd-liga drag av en familjestruktur framhålls som ett genomgående tema i uppsatsen. Därutöver konstateras att skolan inger ett självförtroende och en självständighet i sina elever; ting som kan förstås i koppling till vad Bourdieu benämner ”socialt kapital”. Slutligen fastställs att sko-lan med dess långa tradition och koppling till det övre skiktet i samhället, förstärker de repro-ducerande drag som finns i skolsystemet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4280668
- author
- Hambert, Jesper LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- En studie av Lundsbergs internatskola
- course
- SOCK01 20132
- year
- 2014
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Lundsberg, elitskolor, docilitet, socialt kapital, utbildningssociologi
- language
- Swedish
- id
- 4280668
- date added to LUP
- 2014-02-24 11:41:48
- date last changed
- 2014-02-24 11:41:48
@misc{4280668, abstract = {{Syftet med denna uppsats är ringa in den diskrepans i syn på Lundsbergs internatskola som finns bland utomstående och invigda. Arbetet är till sin form kvalitativ och i enlighet med den kvalitativa traditionen är det intervjupersonernas egna erfarenheter som lyfts fram. Parallellt med intervjuerna studeras utbildningssociologiska texter, i synnerhet Pierre Bourdieus teorier och texter kring elitskolor i Frankrike. Texter om överklassen i Sverige ägnas därutöver upp-märksamhet i arbetet. Arbetets frågeställning sammanfattas på följande vis: Hur beskriver elever från Lundsberg sin skola och sin tid där? Hur kan man placera in Lundsberg i en ut-bildningssociologisk kontext? Resultatet mynnar ut i en karaktärisering över Lundsbergs in-ternatskola och en diskussion förs kring dess status som elitskola. Skolans säregenheter ringas in, intervjupersonernas erfarenheter diskuteras och kopplas till teori. Att Lundsberg bär tyd-liga drag av en familjestruktur framhålls som ett genomgående tema i uppsatsen. Därutöver konstateras att skolan inger ett självförtroende och en självständighet i sina elever; ting som kan förstås i koppling till vad Bourdieu benämner ”socialt kapital”. Slutligen fastställs att sko-lan med dess långa tradition och koppling till det övre skiktet i samhället, förstärker de repro-ducerande drag som finns i skolsystemet.}}, author = {{Hambert, Jesper}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Att investera i framtiden}}, year = {{2014}}, }