Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Native Video Advertising - den multimodala texten i skapandet av digitala berättelser

Bergh, Hanna LU and Björnestrand, Erica LU (2014) MKVK04 20132
Media and Communication Studies
Abstract (Swedish)
Denna studie fokuserar på begreppet Native Video Advertising, en typ av videoreklam. Studien syftar till att, med hjälp av digital och transmedial storytelling, analysera och förstå begreppet Native Video Advertising i ett samtida svenskt medielandskap präglat av konvergens, kommersialisering och konsumtionskultur. Med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys har fenomenet Native Video Advertising studerats med utgångpunkt i TV4s lansering av Volvo XC60. Inom innehållsanalysen operationaliseras begreppen digital och transmedial storytelling. Storytelling har använts som analytiskt verktyg på det empiriska materialet som består av två olika videor samt 4 stycken bakgrundsintervjuer. Studien belyser hur fenomenet och dess kommunikation i... (More)
Denna studie fokuserar på begreppet Native Video Advertising, en typ av videoreklam. Studien syftar till att, med hjälp av digital och transmedial storytelling, analysera och förstå begreppet Native Video Advertising i ett samtida svenskt medielandskap präglat av konvergens, kommersialisering och konsumtionskultur. Med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys har fenomenet Native Video Advertising studerats med utgångpunkt i TV4s lansering av Volvo XC60. Inom innehållsanalysen operationaliseras begreppen digital och transmedial storytelling. Storytelling har använts som analytiskt verktyg på det empiriska materialet som består av två olika videor samt 4 stycken bakgrundsintervjuer. Studien belyser hur fenomenet och dess kommunikation i grunden kännetecknas av berättelsens egenskaper vilka strategiskt används för att kommunicera emotionella egenskaper via en struktur som allt mer liknar spelfilmens egenskaper. Studien diskuterar hur denna typ av reklam inom en rådande konsumentkultur har kommit att bilda en typ av kulturell-kommersiell karusell där gränserna mellan kommersiell och icke-kommersiell kommunikation alltmer upplöses och kompliceras. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Bergh, Hanna LU and Björnestrand, Erica LU
supervisor
organization
course
MKVK04 20132
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
konsumtion, konsumtionskultur, kommersialisering, konvergens, Native Video Advertising, digital storytelling, transmedial storytelling
language
Swedish
id
4286223
date added to LUP
2014-02-27 10:48:56
date last changed
2014-09-04 08:36:05
@misc{4286223,
  abstract     = {{Denna studie fokuserar på begreppet Native Video Advertising, en typ av videoreklam. Studien syftar till att, med hjälp av digital och transmedial storytelling, analysera och förstå begreppet Native Video Advertising i ett samtida svenskt medielandskap präglat av konvergens, kommersialisering och konsumtionskultur. Med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys har fenomenet Native Video Advertising studerats med utgångpunkt i TV4s lansering av Volvo XC60. Inom innehållsanalysen operationaliseras begreppen digital och transmedial storytelling. Storytelling har använts som analytiskt verktyg på det empiriska materialet som består av två olika videor samt 4 stycken bakgrundsintervjuer. Studien belyser hur fenomenet och dess kommunikation i grunden kännetecknas av berättelsens egenskaper vilka strategiskt används för att kommunicera emotionella egenskaper via en struktur som allt mer liknar spelfilmens egenskaper. Studien diskuterar hur denna typ av reklam inom en rådande konsumentkultur har kommit att bilda en typ av kulturell-kommersiell karusell där gränserna mellan kommersiell och icke-kommersiell kommunikation alltmer upplöses och kompliceras.}},
  author       = {{Bergh, Hanna and Björnestrand, Erica}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Native Video Advertising - den multimodala texten i skapandet av digitala berättelser}},
  year         = {{2014}},
}