Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Krishantering: En beroende variabel

Arborelius, Petter LU ; Bolin, Johan LU and Glans, Tom LU (2014) FEKH29 20132
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syfte: Syftet med vår studie är att öka förståelsen och relevansen för etablerad teori samt eventuellt även utveckla dessa genom nya upptäckter.

Metod: För att genomföra vår undersökning använde vi oss av en kvantitativ enkätundersökning där våra 183 respondenter valdes utifrån ett bekvämlighetsurval.

Teoretiskt perspektiv: Uppsatsen behandlar ursprungligen en översikt kring aktuell teori inom ämnet. Vidare fullgörs en djupgående beskrivning av de tre centrala teorier som ligger till utgångspunkt för uppsatsen. Attributionsteorin introduceras inledningsvis vilket länkas tillsammans och utgör grunden till SCCT. Därutöver avslutas teorin med ett klargörande av Corporate reputation.

Empiri: Vår empiri består av svarsresultaten från... (More)
Syfte: Syftet med vår studie är att öka förståelsen och relevansen för etablerad teori samt eventuellt även utveckla dessa genom nya upptäckter.

Metod: För att genomföra vår undersökning använde vi oss av en kvantitativ enkätundersökning där våra 183 respondenter valdes utifrån ett bekvämlighetsurval.

Teoretiskt perspektiv: Uppsatsen behandlar ursprungligen en översikt kring aktuell teori inom ämnet. Vidare fullgörs en djupgående beskrivning av de tre centrala teorier som ligger till utgångspunkt för uppsatsen. Attributionsteorin introduceras inledningsvis vilket länkas tillsammans och utgör grunden till SCCT. Därutöver avslutas teorin med ett klargörande av Corporate reputation.

Empiri: Vår empiri består av svarsresultaten från våra enkäter med sammanlagt 183 respondenter. Dessa är uppdelade på tre enkäter som skiljer sig på den punkten vi vill mäta, graden av skuld. De är insamlade på internet, via survey monkey, samt genom tågresenärer som fått svara på enkäten.

Slutsats: Vårt resultat tyder på att SCCT är mindre kompatibel vid kriser inom flygindustrin då en majoritet av respondenterna föredrog de mer krävande krisresponserna från företaget oberoende graden av skuld. Det har visat sig att en positiv inställning gentemot företaget bland konsumenter kan leda till att de blir mer krävande. Dock kan vi, i enlighet med attributsteorin och SCCT, se att konsumenter anser kriser orsakade av företaget självt vara värre än när företaget är oskyldigt. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Arborelius, Petter LU ; Bolin, Johan LU and Glans, Tom LU
supervisor
organization
alternative title
En kvantitativ studie kring SCCT ur ett konsumentperspektiv
course
FEKH29 20132
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Kris, Skyldighetsgrad, Förtroende, Corporate reputation, SCCT
language
Swedish
id
4293865
date added to LUP
2014-02-11 10:17:37
date last changed
2014-02-11 10:17:37
@misc{4293865,
  abstract     = {{Syfte: Syftet med vår studie är att öka förståelsen och relevansen för etablerad teori samt eventuellt även utveckla dessa genom nya upptäckter.

Metod: För att genomföra vår undersökning använde vi oss av en kvantitativ enkätundersökning där våra 183 respondenter valdes utifrån ett bekvämlighetsurval.

Teoretiskt perspektiv: Uppsatsen behandlar ursprungligen en översikt kring aktuell teori inom ämnet. Vidare fullgörs en djupgående beskrivning av de tre centrala teorier som ligger till utgångspunkt för uppsatsen. Attributionsteorin introduceras inledningsvis vilket länkas tillsammans och utgör grunden till SCCT. Därutöver avslutas teorin med ett klargörande av Corporate reputation.

Empiri: Vår empiri består av svarsresultaten från våra enkäter med sammanlagt 183 respondenter. Dessa är uppdelade på tre enkäter som skiljer sig på den punkten vi vill mäta, graden av skuld. De är insamlade på internet, via survey monkey, samt genom tågresenärer som fått svara på enkäten.

Slutsats: Vårt resultat tyder på att SCCT är mindre kompatibel vid kriser inom flygindustrin då en majoritet av respondenterna föredrog de mer krävande krisresponserna från företaget oberoende graden av skuld. Det har visat sig att en positiv inställning gentemot företaget bland konsumenter kan leda till att de blir mer krävande. Dock kan vi, i enlighet med attributsteorin och SCCT, se att konsumenter anser kriser orsakade av företaget självt vara värre än när företaget är oskyldigt.}},
  author       = {{Arborelius, Petter and Bolin, Johan and Glans, Tom}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Krishantering: En beroende variabel}},
  year         = {{2014}},
}