Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Djembe och Sabar i Sverige. Hur upplever förmedlare av två västafrikanska musik- och danstraditioner sina möten med det svenska musiksamhället?

Ringdahl, Hanna LU (2014) LMMS90 20132
Malmö Academy of Music
Abstract (Swedish)
Syftet med denna studie är att undersöka hur förmedlare, i detta fall välutbildade och erfarna lärare, dansare och musiker inom de västafrikanska traditionerna Djembe och Sabar upplever sina möten med det svenska musiksamhället när de lär ut och praktiserar dessa traditioner i Sverige. Den viktigaste forskningsfrågan är därför: Vad berättar förmedlare av de västafrikanska musik- och danstraditionerna Djembe och Sabar om sina möten med publik och elever i Sverige?

Detta är en kvalitativ studie som baseras på intervjuer.
Resultaten visar att informanterna har upplevelser av att:
a) förutsättningarna för lärande när det gäller och musik och dans i Sverige respektive i Västafrika skiljer sig markant åt,
b) de västafrikanska traditionerna... (More)
Syftet med denna studie är att undersöka hur förmedlare, i detta fall välutbildade och erfarna lärare, dansare och musiker inom de västafrikanska traditionerna Djembe och Sabar upplever sina möten med det svenska musiksamhället när de lär ut och praktiserar dessa traditioner i Sverige. Den viktigaste forskningsfrågan är därför: Vad berättar förmedlare av de västafrikanska musik- och danstraditionerna Djembe och Sabar om sina möten med publik och elever i Sverige?

Detta är en kvalitativ studie som baseras på intervjuer.
Resultaten visar att informanterna har upplevelser av att:
a) förutsättningarna för lärande när det gäller och musik och dans i Sverige respektive i Västafrika skiljer sig markant åt,
b) de västafrikanska traditionerna löper risk att förenklas och missförstås när de tolkas i det svenska musiksamhället,
c) en av orsakerna till detta är att det svenska samhällets mera formella och teoretiska undervisningstraditioner skiljer sig från den muntliga kultur som präglar undervisningen i Guinea, Senegal och Gambia,
d) dessa skillnader kan leda till fruktbara möten mellan västafrikanska musiker och lärare å ena sidan och deras svenska kolleger å den andra, samt att
e) kunskapen och traditionen hos utövare av och lärare i Djembe- och Sabartraditionerna bidrar till ett positivt kulturellt inflöde i det svenska samhället. (Less)
Abstract
The purpose of the study is to explore how skilled mediators, i.e. teachers, musicians and dancers of the African traditions Djembe and Sabar experience their encounters with the Swedish musical society when they communicate these African traditions in Sweden. The main research question posed in this study is therefore articulated already in the subtitle of the thesis: How do mediators of West African dance and music traditions experience their encounters with Swedish musical society?

The study is based on interviews, using a qualitative method. The results show that the informants have experiences indicating that
a) the prerequisites of learning and communicating music and dance differ a lot between Africa and Sweden.
b) when native... (More)
The purpose of the study is to explore how skilled mediators, i.e. teachers, musicians and dancers of the African traditions Djembe and Sabar experience their encounters with the Swedish musical society when they communicate these African traditions in Sweden. The main research question posed in this study is therefore articulated already in the subtitle of the thesis: How do mediators of West African dance and music traditions experience their encounters with Swedish musical society?

The study is based on interviews, using a qualitative method. The results show that the informants have experiences indicating that
a) the prerequisites of learning and communicating music and dance differ a lot between Africa and Sweden.
b) when native African dance and music traditions are transferred to a country with large cultural differences, such as Sweden, the interpretation of these traditions may become over-simplified and misleading,
c) possible reasons for this is that teaching methods of Sweden and those of Guinea, Senegal and Gambia differ: in the African context, an oral way of communicating knowledge is used, wheras a theoretical and formal method is more frequent in the Swedish context,
d) these differences may lead to interesting meetings and collaborations between musicians and dancers from Guinea, Senegal, Gambia and Swedish musicians and music teachers, and
e) the Djembe and Sabar practitioners knowledge and traditions contribute to a positive cultural influx in Swedish musical society. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Ringdahl, Hanna LU
supervisor
organization
alternative title
Djembe and Sabar in Sweden. How do mediators of West African dance and music experience their encounters with Swedish musical society?
course
LMMS90 20132
year
type
M3 - Professional qualifications ( - 4 Years)
subject
keywords
Music Education, Educational Science, informellt lärande, formellt lärande, musikundervisning, Djembe, Sabar, västafrikansk dans och musik, kulturella möten, kulturell identitet, Musikpedagogik, Utbildningsvetenskap, West African music and dance, cultural identity, cultural encounters, informal education, formal education
language
Swedish
id
4336396
date added to LUP
2014-03-07 10:07:50
date last changed
2014-03-07 10:07:50
@misc{4336396,
  abstract     = {{The purpose of the study is to explore how skilled mediators, i.e. teachers, musicians and dancers of the African traditions Djembe and Sabar experience their encounters with the Swedish musical society when they communicate these African traditions in Sweden. The main research question posed in this study is therefore articulated already in the subtitle of the thesis: How do mediators of West African dance and music traditions experience their encounters with Swedish musical society?

The study is based on interviews, using a qualitative method. The results show that the informants have experiences indicating that
a) the prerequisites of learning and communicating music and dance differ a lot between Africa and Sweden.
b) when native African dance and music traditions are transferred to a country with large cultural differences, such as Sweden, the interpretation of these traditions may become over-simplified and misleading,
c) possible reasons for this is that teaching methods of Sweden and those of Guinea, Senegal and Gambia differ: in the African context, an oral way of communicating knowledge is used, wheras a theoretical and formal method is more frequent in the Swedish context,
d) these differences may lead to interesting meetings and collaborations between musicians and dancers from Guinea, Senegal, Gambia and Swedish musicians and music teachers, and
e) the Djembe and Sabar practitioners knowledge and traditions contribute to a positive cultural influx in Swedish musical society.}},
  author       = {{Ringdahl, Hanna}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Djembe och Sabar i Sverige. Hur upplever förmedlare av två västafrikanska musik- och danstraditioner sina möten med det svenska musiksamhället?}},
  year         = {{2014}},
}