Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Valprövningsnämnden - En oberoende och opartisk överprövning av valfrågor?

Hedén, Karl LU (2014) JURM02 20141
Department of Law
Abstract (Swedish)
I Sverige sker överprövning av valfrågor av en av riksdagen utsedd nämnd, Valprövningsnämnden. Valprövningsnämnden består av ordförande och sex ledamöter. Ordföranden ska vara eller ha varit ordinarie domare och får inte vara ledamot av riksdagen. För övriga ledamöter finns inga liknande kompetenskrav eller begränsningar. Samtliga Valprövningsnämnder har bestått av ledamöter med klar partipolitisk anknytning. Valprövningsnämnden inrättades i och med 1974 års regeringsform och innan dess hade överprövningen av valfrågor prövats i de allmänna förvaltningsdomstolarna.

Rätten att rösta och att val genomförs på ett rätt och riktigt sätt är centralt i en demokrati. Därav följer att rätten för väljare att kunna överklaga beslut i valfrågor är... (More)
I Sverige sker överprövning av valfrågor av en av riksdagen utsedd nämnd, Valprövningsnämnden. Valprövningsnämnden består av ordförande och sex ledamöter. Ordföranden ska vara eller ha varit ordinarie domare och får inte vara ledamot av riksdagen. För övriga ledamöter finns inga liknande kompetenskrav eller begränsningar. Samtliga Valprövningsnämnder har bestått av ledamöter med klar partipolitisk anknytning. Valprövningsnämnden inrättades i och med 1974 års regeringsform och innan dess hade överprövningen av valfrågor prövats i de allmänna förvaltningsdomstolarna.

Rätten att rösta och att val genomförs på ett rätt och riktigt sätt är centralt i en demokrati. Därav följer att rätten för väljare att kunna överklaga beslut i valfrågor är mycket viktig i en demokrati samt för att valet ska räknas som demokratiskt. Det räcker inte att det finns en möjlighet till överprövning det förutsätter också att prövningen sker i ett organ som är oberoende och opartisk i sin prövning. Överprövningen av valfrågor består av olika typer av prövningar, det är dels prövningen av fastställandet av valresultat som är en form av rättsprövning samt dels prövning av administrativa valfrågor som är förvaltningsbesvär.

Huvudargumentet för inrättandet av Valprövningsnämnden och flytten av överprövningen av valfrågor från domstolarna var att prövningen skulle kunna ske snabbare och för att undvika ett osäkert parlamentariskt läge. Inrättandet av Valprövningsnämnden var inte okontroversiellt då kritiska röster höjdes för att prövningen skulle bli alltför partipolitisk i och med Valprövningsnämndens sammansättning. I och med Sveriges medlemskap i EU så fick frågan om Valprövningsnämnden och dess prövning av valfrågor även en gemenskapsrättslig dimension.

Det finns inget gemensamt valsystem för val till Europaparlamenten inom EU därför regleras hur överprövningen av valfrågor ska ske genom de nationella rättsordningarna. Det finns krav på att rättsmedlet ska var effektivt och kunna likställas med en domstolsprövning. Det svenska systemet med Valprövningsnämnden anses uppfylla dessa krav enligt EU-rätten.

Lämpligheten av att det är den av riksdagen utsedda Valprövningsnämnden som prövar överklaganden av valfrågor kan kraftigt ifrågasättas. Framför allt Valprövningsnämndens opartiskhet kan starkt ifrågasättas. Det är skillnad mellan den överprövning som Valprövningsnämnden gör i ärenden rörande fastställande av valresultat och överprövning rörande administrativa valfrågor. I fråga om fastställandet av valresultatet kan det konstateras att även om det rådande systemet inte utgör ett särskilt starkt skydd att Valprövningsnämnden utfört sitt arbete på ett tillfredställande sätt.

I överprövning av ärenden rörande de administrativa valfrågorna kan Valprövningsnämndens opartiskhet kraftigt ifrågasättas. Det har framgått särskilt ifråga om registrering av partibeteckningar där man kan se en tydlig tendens till att Valprövningsnämndens ledamöter fattar beslut som gynnar det egna politiska partiet. (Less)
Abstract
In Sweden, a committee appointed by the Swedish parliament, the Election Review Board, handles the reviewing of electoral issues. The Election Review Board consists of a chairman and six members; the chairman shall be or have been a regular judge and may not be a member of parliament. For the other members there are no similar requirements or limitations. All Election Review Boards have consisted of members with clear party political affiliation. The Election Review Board was established in the Constitution Act of 1974. Before 1974 reviewing of electoral issues was handle in the administrative courts.

The right to vote and that election are conducted in a right and proper manner is essential in a democracy. The right for voters to... (More)
In Sweden, a committee appointed by the Swedish parliament, the Election Review Board, handles the reviewing of electoral issues. The Election Review Board consists of a chairman and six members; the chairman shall be or have been a regular judge and may not be a member of parliament. For the other members there are no similar requirements or limitations. All Election Review Boards have consisted of members with clear party political affiliation. The Election Review Board was established in the Constitution Act of 1974. Before 1974 reviewing of electoral issues was handle in the administrative courts.

The right to vote and that election are conducted in a right and proper manner is essential in a democracy. The right for voters to challenge decisions on electoral matters is very important in a democracy. It is not enough that there is an opportunity for review; it also requires that the trial take place in a body that is independent and impartial in their assessment. The review of election issues consist of different types of trials, it is partly examination of the determination of the election results which is a form of judicial review and partly review of administrative electoral matters which are administrative appeal.

The main argument for the establishment of the Election Review Board and the move of the trial of election issues from the courts was that the trial could take place more quickly and to avoid an uncertain parliamentary situation. The establishment of the Election Review Board was not without controversy. Critical voices were raised, specifically against the composition of the Election Review Board. With Sweden's membership in the EU the Election Review Board and its review of electoral matters got to include a European dimension. There is no common electoral system for elections to the European Parliaments in the EU. There is a EU requirement that reviewing of electoral issues has to be effective and would amount to judicial review. The Swedish system of Election Review Board deemed to meet these EU requirements.

The appropriateness of the Election Review Board can be questioned. In particular, the Election Review Board impartiality may be seriously questioned. There is a difference between the reviewing the Election Review Board does in cases involving the determination of election results and reviewing concerning administrative electoral issues.

In the cases of the determination of the election results it can be concluded that although the Election Review Board does not have the same organization as a court it had work in a satisfactory manner. In reviewing cases involving administrative election issues the Election Review Board impartiality can be questioned. As it has appeared particularly concerned about the registration of party labels where a clear tendency can be seen for the Election Review Board members to make decisions that benefit their own political party. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Hedén, Karl LU
supervisor
organization
alternative title
The Election Review Board - An independent and impartial review of election issues?
course
JURM02 20141
year
type
H3 - Professional qualifications (4 Years - )
subject
keywords
Förvaltningsrätt, Statsrätt
language
Swedish
id
4361983
date added to LUP
2014-04-08 08:03:36
date last changed
2014-04-08 08:03:36
@misc{4361983,
  abstract     = {{In Sweden, a committee appointed by the Swedish parliament, the Election Review Board, handles the reviewing of electoral issues. The Election Review Board consists of a chairman and six members; the chairman shall be or have been a regular judge and may not be a member of parliament. For the other members there are no similar requirements or limitations. All Election Review Boards have consisted of members with clear party political affiliation. The Election Review Board was established in the Constitution Act of 1974. Before 1974 reviewing of electoral issues was handle in the administrative courts.

The right to vote and that election are conducted in a right and proper manner is essential in a democracy. The right for voters to challenge decisions on electoral matters is very important in a democracy. It is not enough that there is an opportunity for review; it also requires that the trial take place in a body that is independent and impartial in their assessment. The review of election issues consist of different types of trials, it is partly examination of the determination of the election results which is a form of judicial review and partly review of administrative electoral matters which are administrative appeal.

The main argument for the establishment of the Election Review Board and the move of the trial of election issues from the courts was that the trial could take place more quickly and to avoid an uncertain parliamentary situation. The establishment of the Election Review Board was not without controversy. Critical voices were raised, specifically against the composition of the Election Review Board. With Sweden's membership in the EU the Election Review Board and its review of electoral matters got to include a European dimension. There is no common electoral system for elections to the European Parliaments in the EU. There is a EU requirement that reviewing of electoral issues has to be effective and would amount to judicial review. The Swedish system of Election Review Board deemed to meet these EU requirements.

The appropriateness of the Election Review Board can be questioned. In particular, the Election Review Board impartiality may be seriously questioned. There is a difference between the reviewing the Election Review Board does in cases involving the determination of election results and reviewing concerning administrative electoral issues. 

In the cases of the determination of the election results it can be concluded that although the Election Review Board does not have the same organization as a court it had work in a satisfactory manner. In reviewing cases involving administrative election issues the Election Review Board impartiality can be questioned. As it has appeared particularly concerned about the registration of party labels where a clear tendency can be seen for the Election Review Board members to make decisions that benefit their own political party.}},
  author       = {{Hedén, Karl}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Valprövningsnämnden - En oberoende och opartisk överprövning av valfrågor?}},
  year         = {{2014}},
}