Genusframställning i reklam : en kvalitativ studie av Kellogg's Special K
(2014) MKVA22 20141Media and Communication Studies
- Abstract (Swedish)
- Redan innan vi hunnit fram till jobb eller skola så har ett flertal företag överröst oss med olika typer av budskap som berättar vad vi ska äta, hur vi ska lukta och uppföra oss. Men framförallt vilka produkter vi ska köpa för att bli som kvinnan i annonsen (Ekman 1998:91). I den här studien plockade vi isär och analyserade tre av Kellogg’s Special K:s reklamfilmer från tre olika tidsepoker. Syftet med studien var att studera om det skett någon förändring av reklamfilmerna utifrån ett genusperspektiv samt att analysera hur Kellogg’s Special K marknadsför sin produkt. Detta kommer vi undersöka med hjälp av en kvalitativ bild- och textanalys. Utifrån studiens resultat har vi fått en förståelse över hur Kellogg’s Special K:s reklamfilmer... (More)
- Redan innan vi hunnit fram till jobb eller skola så har ett flertal företag överröst oss med olika typer av budskap som berättar vad vi ska äta, hur vi ska lukta och uppföra oss. Men framförallt vilka produkter vi ska köpa för att bli som kvinnan i annonsen (Ekman 1998:91). I den här studien plockade vi isär och analyserade tre av Kellogg’s Special K:s reklamfilmer från tre olika tidsepoker. Syftet med studien var att studera om det skett någon förändring av reklamfilmerna utifrån ett genusperspektiv samt att analysera hur Kellogg’s Special K marknadsför sin produkt. Detta kommer vi undersöka med hjälp av en kvalitativ bild- och textanalys. Utifrån studiens resultat har vi fått en förståelse över hur Kellogg’s Special K:s reklamfilmer konstruerar samt reproducerar könsstereotypa roller. Resultatet har gett oss en inblick i hur Kellogg’s Special K marknadsför sin produkt. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4456316
- author
- Rosensohn, Marika LU and Östling, Fanny LU
- supervisor
- organization
- course
- MKVA22 20141
- year
- 2014
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- language
- Swedish
- id
- 4456316
- date added to LUP
- 2014-08-20 15:11:12
- date last changed
- 2014-09-10 12:14:39
@misc{4456316, abstract = {{Redan innan vi hunnit fram till jobb eller skola så har ett flertal företag överröst oss med olika typer av budskap som berättar vad vi ska äta, hur vi ska lukta och uppföra oss. Men framförallt vilka produkter vi ska köpa för att bli som kvinnan i annonsen (Ekman 1998:91). I den här studien plockade vi isär och analyserade tre av Kellogg’s Special K:s reklamfilmer från tre olika tidsepoker. Syftet med studien var att studera om det skett någon förändring av reklamfilmerna utifrån ett genusperspektiv samt att analysera hur Kellogg’s Special K marknadsför sin produkt. Detta kommer vi undersöka med hjälp av en kvalitativ bild- och textanalys. Utifrån studiens resultat har vi fått en förståelse över hur Kellogg’s Special K:s reklamfilmer konstruerar samt reproducerar könsstereotypa roller. Resultatet har gett oss en inblick i hur Kellogg’s Special K marknadsför sin produkt.}}, author = {{Rosensohn, Marika and Östling, Fanny}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Genusframställning i reklam : en kvalitativ studie av Kellogg's Special K}}, year = {{2014}}, }