Svenska hotellkonsortier - utformning, förväntan och påverkan
(2014) KSKK01 20141Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- De senaste decennierna har samarbeten mellan företag vuxit fram som en allt vanligare organisationsform. Till stor del beror det på den ökande globalisering som har lett till att konkurrensen har ökat och att mer resurser krävs för att nå en framträdande marknadsposition. I hotellbranschen har en organisationsform kallat konsortium vuxit fram. Ett konsortium är en organisation av fristående hotell som strävar efter att samarbeta och dela på resurser. Existerande forskning om hotellkonsortier är främst gjord i Storbritannien och USA; i en svensk kontext är hotellkonsortier däremot outforskat. Syftet med studien är därför att undersöka hur den svenska konsortiemarknaden ser ut samt vad det är som lockar fristående hotell att ingå i... (More)
- De senaste decennierna har samarbeten mellan företag vuxit fram som en allt vanligare organisationsform. Till stor del beror det på den ökande globalisering som har lett till att konkurrensen har ökat och att mer resurser krävs för att nå en framträdande marknadsposition. I hotellbranschen har en organisationsform kallat konsortium vuxit fram. Ett konsortium är en organisation av fristående hotell som strävar efter att samarbeta och dela på resurser. Existerande forskning om hotellkonsortier är främst gjord i Storbritannien och USA; i en svensk kontext är hotellkonsortier däremot outforskat. Syftet med studien är därför att undersöka hur den svenska konsortiemarknaden ser ut samt vad det är som lockar fristående hotell att ingå i konsortier och vilket utfallet blivit. Resultatet visar att svenska konsortiers erbjudande skiljer sig något från det tidigare forskning visat. Resultatet pekar också på att hotellierer upplever en svårighet att som egen aktör stå upp mot konkurrensen i branschen och att konsortiesamarbete är en strategi för att öka lönsamheten. Vi ser dock en paradox i vad hotellen hoppas åstadkomma med samarbetet och vad de faktiskt uppnår. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4499466
- author
- Andersson, Jenny LU and Andersson, Malin LU
- supervisor
- organization
- course
- KSKK01 20141
- year
- 2014
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- socialt utbyte, samarbete, resurser, lönsamhet, hotellkonsortier
- language
- Swedish
- id
- 4499466
- date added to LUP
- 2014-12-22 11:15:04
- date last changed
- 2014-12-22 11:15:04
@misc{4499466, abstract = {{De senaste decennierna har samarbeten mellan företag vuxit fram som en allt vanligare organisationsform. Till stor del beror det på den ökande globalisering som har lett till att konkurrensen har ökat och att mer resurser krävs för att nå en framträdande marknadsposition. I hotellbranschen har en organisationsform kallat konsortium vuxit fram. Ett konsortium är en organisation av fristående hotell som strävar efter att samarbeta och dela på resurser. Existerande forskning om hotellkonsortier är främst gjord i Storbritannien och USA; i en svensk kontext är hotellkonsortier däremot outforskat. Syftet med studien är därför att undersöka hur den svenska konsortiemarknaden ser ut samt vad det är som lockar fristående hotell att ingå i konsortier och vilket utfallet blivit. Resultatet visar att svenska konsortiers erbjudande skiljer sig något från det tidigare forskning visat. Resultatet pekar också på att hotellierer upplever en svårighet att som egen aktör stå upp mot konkurrensen i branschen och att konsortiesamarbete är en strategi för att öka lönsamheten. Vi ser dock en paradox i vad hotellen hoppas åstadkomma med samarbetet och vad de faktiskt uppnår.}}, author = {{Andersson, Jenny and Andersson, Malin}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Svenska hotellkonsortier - utformning, förväntan och påverkan}}, year = {{2014}}, }