På väg mot en hollistisk syn på lärande: en studie av populära svenska arbetsgivares uppfattningar av och arbete med lärande i arbetslivet
(2014) PEDK01 20141Education
- Abstract (Swedish)
- Syftet med denna studie är att analysera populära svenska arbetsgivares syn på fenomenet lärande i arbetslivet. Respondenterna för studien har varit företag på Universums lista över Sveriges mest populära arbetsgivare. Studien har tagit avstamp i en fenomenografisk metodansats med semi strukturerade intervjuer för datainsamling som har riktats mot anställda inom företagen som har insikt i företagens kompetens och arbetslivsfrågor. Resultaten av datainsamlingen har först ställts mot varandra för att kunna se på skillnader och likheter mellan uppfattningar om fenomenet lärande i arbetslivet. Därefter har resultatet ställts mot aktuell forskning som berör lärande i arbetslivet för en djupare förståelse. Resultatet ställt mot litteraturen... (More)
- Syftet med denna studie är att analysera populära svenska arbetsgivares syn på fenomenet lärande i arbetslivet. Respondenterna för studien har varit företag på Universums lista över Sveriges mest populära arbetsgivare. Studien har tagit avstamp i en fenomenografisk metodansats med semi strukturerade intervjuer för datainsamling som har riktats mot anställda inom företagen som har insikt i företagens kompetens och arbetslivsfrågor. Resultaten av datainsamlingen har först ställts mot varandra för att kunna se på skillnader och likheter mellan uppfattningar om fenomenet lärande i arbetslivet. Därefter har resultatet ställts mot aktuell forskning som berör lärande i arbetslivet för en djupare förståelse. Resultatet ställt mot litteraturen visar på att organisationernas syn på lärande ofta är mer fragmentarisk än den som presenteras i litteraturen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4499578
- author
- Kjulin, Hedvig LU and Larsson, Erik LU
- supervisor
- organization
- course
- PEDK01 20141
- year
- 2014
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- lärande i arbetslivet, fenomenografi, reflektion, utveckling, kompetens
- language
- Swedish
- id
- 4499578
- date added to LUP
- 2014-06-25 23:00:47
- date last changed
- 2014-09-04 08:37:03
@misc{4499578, abstract = {{Syftet med denna studie är att analysera populära svenska arbetsgivares syn på fenomenet lärande i arbetslivet. Respondenterna för studien har varit företag på Universums lista över Sveriges mest populära arbetsgivare. Studien har tagit avstamp i en fenomenografisk metodansats med semi strukturerade intervjuer för datainsamling som har riktats mot anställda inom företagen som har insikt i företagens kompetens och arbetslivsfrågor. Resultaten av datainsamlingen har först ställts mot varandra för att kunna se på skillnader och likheter mellan uppfattningar om fenomenet lärande i arbetslivet. Därefter har resultatet ställts mot aktuell forskning som berör lärande i arbetslivet för en djupare förståelse. Resultatet ställt mot litteraturen visar på att organisationernas syn på lärande ofta är mer fragmentarisk än den som presenteras i litteraturen.}}, author = {{Kjulin, Hedvig and Larsson, Erik}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{På väg mot en hollistisk syn på lärande: en studie av populära svenska arbetsgivares uppfattningar av och arbete med lärande i arbetslivet}}, year = {{2014}}, }