Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Grön Marknadsföring i sociala medier - en studie om hur sociala medier används av företag för att marknadsföra grönt

Shoaibi, Edvin LU and Johansson, Amanda LU (2014) KSKK01 20141
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Sammanfattning
Titel: Grön marknadsföring i sociala medier – en studie om hur sociala medier används av företag för att marknadsföra grönt.
Kurs: KSKK01 Service Management
Författare: Amanda Johansson och Edvin Shoaibi
Handledare: Christian Fuentes
Nyckelord: Grön marknadsföring, sociala medier, interaktion, relationsmarknadsföring.
Problem: Miljöfrågor blir viktigare och ges mer utrymme i samhällsdebatten idag mer än någonsin och engagerar flera männsikor och organisationer världen över. Moderna företag börjar alltmer marknadsföra sig som miljövänliga och visa sitt samhällsansvar externt. Sociala medier är ett relativt nytt fenomen som växer explosionsartat samtidigt som fler företag börjar använda sig av sociala medier som en... (More)
Sammanfattning
Titel: Grön marknadsföring i sociala medier – en studie om hur sociala medier används av företag för att marknadsföra grönt.
Kurs: KSKK01 Service Management
Författare: Amanda Johansson och Edvin Shoaibi
Handledare: Christian Fuentes
Nyckelord: Grön marknadsföring, sociala medier, interaktion, relationsmarknadsföring.
Problem: Miljöfrågor blir viktigare och ges mer utrymme i samhällsdebatten idag mer än någonsin och engagerar flera männsikor och organisationer världen över. Moderna företag börjar alltmer marknadsföra sig som miljövänliga och visa sitt samhällsansvar externt. Sociala medier är ett relativt nytt fenomen som växer explosionsartat samtidigt som fler företag börjar använda sig av sociala medier som en marknadsföringskanal för att förmedla sitt erbjudande och sina värderingar. Problemet är att sociala medier är ett relativt nytt fenomen (Carlsson 2010) och således finns det väldigt få studier och forskning kring hur grön marknadsföring kommer till uttryck i sociala medier, samt hur den gröna interaktionen mellan konsumenter och företag ser ut i sociala medier. Detta har alltså inte studerats utförligt.
Syfte: Syftet med denna uppsats är att studera och analysera tre företags gröna marknadsföring i sociala medier för att synliggöra hur grön marknadsföring kommer till uttryck i sociala medier. Dessutom vill vi undersöka hur interaktionen mellan konsument och företag ser ut i sociala medier samt hur denna interaktion kan bidra till relationsskapande mellan de båda parterna.
Metod: Det empiriska materialet har samlats in genom netnografi för att besvara frågeställningarna. Netnografi är en metod som bygger på analys av mateial som återfinns på nätet och som belyser interkationer och relationer i digitala medier. För att kunna synliggöra hur företag använder sociala medier för att marknadsföra sig gröna har det empiriska materialet varit avgörande.
Resultat: Ur analysen framkommer det att den gröna marknadsföringen i sociala medier skapar utrymme för engagemang och interaktion som tidigare inte existerat i traditionella medier. Efter att ha analyserat den gröna interaktionen mellan konsumenter och företag i sociala medier kan vi notera att den gröna marknadsföringen genererar dels positiva och berömmande kommentarer, dels negativa, kritiska och ifrågasättande kommentarer. Överlag skapar den gröna marknadsföringen och gröna frågor i sociala medier stora diskussioner och engagerar konsumenter i debatter. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Shoaibi, Edvin LU and Johansson, Amanda LU
supervisor
organization
course
KSKK01 20141
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
advertising, sustainable marketing, enviromental marketing, ekologisk, sociala medier, social media, grön marknadsföring, green marketing
language
Swedish
id
4499805
date added to LUP
2015-01-08 13:36:31
date last changed
2015-01-08 13:36:31
@misc{4499805,
  abstract     = {{Sammanfattning 
Titel: Grön marknadsföring i sociala medier – en studie om hur sociala medier används av företag för att marknadsföra grönt.
Kurs: KSKK01 Service Management
Författare: Amanda Johansson och Edvin Shoaibi 
Handledare: Christian Fuentes
Nyckelord: Grön marknadsföring, sociala medier, interaktion, relationsmarknadsföring.
Problem: Miljöfrågor blir viktigare och ges mer utrymme i samhällsdebatten idag mer än någonsin och engagerar flera männsikor och organisationer världen över. Moderna företag börjar alltmer marknadsföra sig som miljövänliga och visa sitt samhällsansvar externt. Sociala medier är ett relativt nytt fenomen som växer explosionsartat samtidigt som fler företag börjar använda sig av sociala medier som en marknadsföringskanal för att förmedla sitt erbjudande och sina värderingar. Problemet är att sociala medier är ett relativt nytt fenomen (Carlsson 2010) och således finns det väldigt få studier och forskning kring hur grön marknadsföring kommer till uttryck i sociala medier, samt hur den gröna interaktionen mellan konsumenter och företag ser ut i sociala medier. Detta har alltså inte studerats utförligt. 
Syfte: Syftet med denna uppsats är att studera och analysera tre företags gröna marknadsföring i sociala medier för att synliggöra hur grön marknadsföring kommer till uttryck i sociala medier. Dessutom vill vi undersöka hur interaktionen mellan konsument och företag ser ut i sociala medier samt hur denna interaktion kan bidra till relationsskapande mellan de båda parterna.
Metod: Det empiriska materialet har samlats in genom netnografi för att besvara frågeställningarna. Netnografi är en metod som bygger på analys av mateial som återfinns på nätet och som belyser interkationer och relationer i digitala medier. För att kunna synliggöra hur företag använder sociala medier för att marknadsföra sig gröna har det empiriska materialet varit avgörande.
Resultat: Ur analysen framkommer det att den gröna marknadsföringen i sociala medier skapar utrymme för engagemang och interaktion som tidigare inte existerat i traditionella medier. Efter att ha analyserat den gröna interaktionen mellan konsumenter och företag i sociala medier kan vi notera att den gröna marknadsföringen genererar dels positiva och berömmande kommentarer, dels negativa, kritiska och ifrågasättande kommentarer. Överlag skapar den gröna marknadsföringen och gröna frågor i sociala medier stora diskussioner och engagerar konsumenter i debatter.}},
  author       = {{Shoaibi, Edvin and Johansson, Amanda}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Grön Marknadsföring i sociala medier - en studie om hur sociala medier används av företag för att marknadsföra grönt}},
  year         = {{2014}},
}