COO-effekt hos Sveriges generationer - En studie över 50-, 60-, 70-, 80-, och 90-talisters kvalitetsuppfattning av sportskor med hänsyn till ursprungsland
(2014) FEKH29 20141Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- SYFTE - Att bidra med kunskap kring huruvida svenska konsumenter, födda 1950-1999, är mottagliga för COO marknadsföring. Vidare är syftet även att undersöka om 50-, 60-, 70-, 80-, och 90-talisters COO effekt på kvalitetsuppfattning skiljer sig åt.
METOD - Uppsatsen utgår från en kvantitativ metod, som främst antar ett positivistiskt och objektivistiskt synsätt. Forskningsdesignen är komparativ med insamling av primärdata via enkäter. Med hjälp av dessa undersöks kvalitetsuppfattning av sportskor i två grupper varav endast den ena är medveten om produkternas ursprungsland.
TEORETISKA PERSPEKTIV - Den valda teorin behandlar COO-image, Hofstedes individualism-index, kosmopolitism och kvalitetsuppfattning. Korta beskrivningar ges även av... (More) - SYFTE - Att bidra med kunskap kring huruvida svenska konsumenter, födda 1950-1999, är mottagliga för COO marknadsföring. Vidare är syftet även att undersöka om 50-, 60-, 70-, 80-, och 90-talisters COO effekt på kvalitetsuppfattning skiljer sig åt.
METOD - Uppsatsen utgår från en kvantitativ metod, som främst antar ett positivistiskt och objektivistiskt synsätt. Forskningsdesignen är komparativ med insamling av primärdata via enkäter. Med hjälp av dessa undersöks kvalitetsuppfattning av sportskor i två grupper varav endast den ena är medveten om produkternas ursprungsland.
TEORETISKA PERSPEKTIV - Den valda teorin behandlar COO-image, Hofstedes individualism-index, kosmopolitism och kvalitetsuppfattning. Korta beskrivningar ges även av de valda produkternas ursprungsländer, Frankrike och Japan, samt av de fem generationerna.
RESULTAT - 50-talister uppvisar COO-effekt för den franska produkten och 70- och 90-talister för den japanska produkten. Dessutom kan tendenser till skillnad i storlek på COO-effekten urskiljas, även om dessa inte kan säkerställas. För alla respondenter sammantaget, utan hänsyn till generationstillhörighet, finns en COO-effekt gällande båda länders produkter. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4523286
- author
- Shamsudin, Amani LU ; Combes, Charles-Oscar LU and Svensson Von Schreeb, Felicia LU
- supervisor
-
- Lars Carlman LU
- organization
- course
- FEKH29 20141
- year
- 2014
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Ursprungsland, COO-effekt, COO-image, generationer, kvalitets-uppfattning
- language
- Swedish
- id
- 4523286
- date added to LUP
- 2014-07-01 09:19:54
- date last changed
- 2014-07-01 09:19:54
@misc{4523286, abstract = {{SYFTE - Att bidra med kunskap kring huruvida svenska konsumenter, födda 1950-1999, är mottagliga för COO marknadsföring. Vidare är syftet även att undersöka om 50-, 60-, 70-, 80-, och 90-talisters COO effekt på kvalitetsuppfattning skiljer sig åt. METOD - Uppsatsen utgår från en kvantitativ metod, som främst antar ett positivistiskt och objektivistiskt synsätt. Forskningsdesignen är komparativ med insamling av primärdata via enkäter. Med hjälp av dessa undersöks kvalitetsuppfattning av sportskor i två grupper varav endast den ena är medveten om produkternas ursprungsland. TEORETISKA PERSPEKTIV - Den valda teorin behandlar COO-image, Hofstedes individualism-index, kosmopolitism och kvalitetsuppfattning. Korta beskrivningar ges även av de valda produkternas ursprungsländer, Frankrike och Japan, samt av de fem generationerna. RESULTAT - 50-talister uppvisar COO-effekt för den franska produkten och 70- och 90-talister för den japanska produkten. Dessutom kan tendenser till skillnad i storlek på COO-effekten urskiljas, även om dessa inte kan säkerställas. För alla respondenter sammantaget, utan hänsyn till generationstillhörighet, finns en COO-effekt gällande båda länders produkter.}}, author = {{Shamsudin, Amani and Combes, Charles-Oscar and Svensson Von Schreeb, Felicia}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{COO-effekt hos Sveriges generationer - En studie över 50-, 60-, 70-, 80-, och 90-talisters kvalitetsuppfattning av sportskor med hänsyn till ursprungsland}}, year = {{2014}}, }