Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

COO-effekt hos Sveriges generationer - En studie över 50-, 60-, 70-, 80-, och 90-talisters kvalitetsuppfattning av sportskor med hänsyn till ursprungsland

Shamsudin, Amani LU ; Combes, Charles-Oscar LU and Svensson Von Schreeb, Felicia LU (2014) FEKH29 20141
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
SYFTE - Att bidra med kunskap kring huruvida svenska konsumenter, födda 1950-1999, är mottagliga för COO marknadsföring. Vidare är syftet även att undersöka om 50-, 60-, 70-, 80-, och 90-talisters COO effekt på kvalitetsuppfattning skiljer sig åt.

METOD - Uppsatsen utgår från en kvantitativ metod, som främst antar ett positivistiskt och objektivistiskt synsätt. Forskningsdesignen är komparativ med insamling av primärdata via enkäter. Med hjälp av dessa undersöks kvalitetsuppfattning av sportskor i två grupper varav endast den ena är medveten om produkternas ursprungsland.

TEORETISKA PERSPEKTIV - Den valda teorin behandlar COO-image, Hofstedes individualism-index, kosmopolitism och kvalitetsuppfattning. Korta beskrivningar ges även av... (More)
SYFTE - Att bidra med kunskap kring huruvida svenska konsumenter, födda 1950-1999, är mottagliga för COO marknadsföring. Vidare är syftet även att undersöka om 50-, 60-, 70-, 80-, och 90-talisters COO effekt på kvalitetsuppfattning skiljer sig åt.

METOD - Uppsatsen utgår från en kvantitativ metod, som främst antar ett positivistiskt och objektivistiskt synsätt. Forskningsdesignen är komparativ med insamling av primärdata via enkäter. Med hjälp av dessa undersöks kvalitetsuppfattning av sportskor i två grupper varav endast den ena är medveten om produkternas ursprungsland.

TEORETISKA PERSPEKTIV - Den valda teorin behandlar COO-image, Hofstedes individualism-index, kosmopolitism och kvalitetsuppfattning. Korta beskrivningar ges även av de valda produkternas ursprungsländer, Frankrike och Japan, samt av de fem generationerna.

RESULTAT - 50-talister uppvisar COO-effekt för den franska produkten och 70- och 90-talister för den japanska produkten. Dessutom kan tendenser till skillnad i storlek på COO-effekten urskiljas, även om dessa inte kan säkerställas. För alla respondenter sammantaget, utan hänsyn till generationstillhörighet, finns en COO-effekt gällande båda länders produkter. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Shamsudin, Amani LU ; Combes, Charles-Oscar LU and Svensson Von Schreeb, Felicia LU
supervisor
organization
course
FEKH29 20141
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Ursprungsland, COO-effekt, COO-image, generationer, kvalitets-uppfattning
language
Swedish
id
4523286
date added to LUP
2014-07-01 09:19:54
date last changed
2014-07-01 09:19:54
@misc{4523286,
  abstract     = {{SYFTE - Att bidra med kunskap kring huruvida svenska konsumenter, födda 1950-1999, är mottagliga för COO marknadsföring. Vidare är syftet även att undersöka om 50-, 60-, 70-, 80-, och 90-talisters COO effekt på kvalitetsuppfattning skiljer sig åt.

METOD - Uppsatsen utgår från en kvantitativ metod, som främst antar ett positivistiskt och objektivistiskt synsätt. Forskningsdesignen är komparativ med insamling av primärdata via enkäter. Med hjälp av dessa undersöks kvalitetsuppfattning av sportskor i två grupper varav endast den ena är medveten om produkternas ursprungsland.

TEORETISKA PERSPEKTIV - Den valda teorin behandlar COO-image, Hofstedes individualism-index, kosmopolitism och kvalitetsuppfattning. Korta beskrivningar ges även av de valda produkternas ursprungsländer, Frankrike och Japan, samt av de fem generationerna.

RESULTAT - 50-talister uppvisar COO-effekt för den franska produkten och 70- och 90-talister för den japanska produkten. Dessutom kan tendenser till skillnad i storlek på COO-effekten urskiljas, även om dessa inte kan säkerställas. För alla respondenter sammantaget, utan hänsyn till generationstillhörighet, finns en COO-effekt gällande båda länders produkter.}},
  author       = {{Shamsudin, Amani and Combes, Charles-Oscar and Svensson Von Schreeb, Felicia}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{COO-effekt hos Sveriges generationer - En studie över 50-, 60-, 70-, 80-, och 90-talisters kvalitetsuppfattning av sportskor med hänsyn till ursprungsland}},
  year         = {{2014}},
}