Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Att sitta ikläm - Hur mellanchefen implementerar en strategi och hanterar direktiv från ledning och personal

Danielsson, Louise LU and Volmberg, Andreas (2014) KSKK01 20141
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Centrala begrepp: Organisationskultur, servicekultur, medarbetarskap, mellanchef, servicefokuserad strategi

Syfte: Att med en fallstudie undersöka mellanchefens roll i att implementera en strategi genom sitt ledarskap i en större organisation. Studien fokuserar på butikschefens komplexa roll som mellanchef för att titta närmare på hur direktiv från ledningen och personalen hanteras.

Metod: Studien har en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer använts som metod för insamlingen av empiri och har ett konstruktionistiskt synsätt.

Empiri: Valet av fallstudieföretag gjordes utifrån deras servicefokuserade strategi och för att organisationen var tillräckligt stor för att passa studiens syfte. Empirin utgjordes av tio... (More)
Centrala begrepp: Organisationskultur, servicekultur, medarbetarskap, mellanchef, servicefokuserad strategi

Syfte: Att med en fallstudie undersöka mellanchefens roll i att implementera en strategi genom sitt ledarskap i en större organisation. Studien fokuserar på butikschefens komplexa roll som mellanchef för att titta närmare på hur direktiv från ledningen och personalen hanteras.

Metod: Studien har en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer använts som metod för insamlingen av empiri och har ett konstruktionistiskt synsätt.

Empiri: Valet av fallstudieföretag gjordes utifrån deras servicefokuserade strategi och för att organisationen var tillräckligt stor för att passa studiens syfte. Empirin utgjordes av tio kvalitativa intervjuer varav sju stycken utfördes med butikschefer, en med regionchef och två från koncernledningen.

Teoretiska perspektiv: Organisationskultur presenteras för att se hur det genom rekrytering och socialisation av medarbetare fungerar som ett styrinstrument. För att avgränsa ett bredare begrepp som organisationskultur lyfts servicekultur. Medarbetarskap avser hur ledaren arbetar med sin arbetsgrupp och anlägger på så sätt ett smalare perspektiv än servicekultur. Dessa perspektiv formas av varandra.

Slutsatser: Fallstudieföretaget har en servicefokuserad strategi som butikschefen påverkar genom rekrytering, socialisation och användandet av styrinstrument. Dessa faktorer skapar i sin tur en servicekultur. Butikscheferna hanterar resultatorienterade faktorer från företaget och relationsorienterade faktorer från sina medarbetare genom tydlig kommunikation av butikens mål och uppmuntran av sina anställda. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Danielsson, Louise LU and Volmberg, Andreas
supervisor
organization
course
KSKK01 20141
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Organisationskultur, servicekultur, medarbetarskap, mellanchef, servicefokuserad strategi
language
Swedish
id
4523394
date added to LUP
2014-12-22 11:18:23
date last changed
2014-12-22 11:18:23
@misc{4523394,
  abstract     = {{Centrala begrepp: Organisationskultur, servicekultur, medarbetarskap, mellanchef, servicefokuserad strategi

Syfte: Att med en fallstudie undersöka mellanchefens roll i att implementera en strategi genom sitt ledarskap i en större organisation. Studien fokuserar på butikschefens komplexa roll som mellanchef för att titta närmare på hur direktiv från ledningen och personalen hanteras. 

Metod: Studien har en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer använts som metod för insamlingen av empiri och har ett konstruktionistiskt synsätt. 

Empiri: Valet av fallstudieföretag gjordes utifrån deras servicefokuserade strategi och för att organisationen var tillräckligt stor för att passa studiens syfte. Empirin utgjordes av tio kvalitativa intervjuer varav sju stycken utfördes med butikschefer, en med regionchef och två från koncernledningen. 

Teoretiska perspektiv: Organisationskultur presenteras för att se hur det genom rekrytering och socialisation av medarbetare fungerar som ett styrinstrument. För att avgränsa ett bredare begrepp som organisationskultur lyfts servicekultur. Medarbetarskap avser hur ledaren arbetar med sin arbetsgrupp och anlägger på så sätt ett smalare perspektiv än servicekultur. Dessa perspektiv formas av varandra.

Slutsatser: Fallstudieföretaget har en servicefokuserad strategi som butikschefen påverkar genom rekrytering, socialisation och användandet av styrinstrument. Dessa faktorer skapar i sin tur en servicekultur. Butikscheferna hanterar resultatorienterade faktorer från företaget och relationsorienterade faktorer från sina medarbetare genom tydlig kommunikation av butikens mål och uppmuntran av sina anställda.}},
  author       = {{Danielsson, Louise and Volmberg, Andreas}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Att sitta ikläm - Hur mellanchefen implementerar en strategi och hanterar direktiv från ledning och personal}},
  year         = {{2014}},
}