Returhantering inom e-handel ur ett konkurrensstrategiskt perspektiv
(2014) FEKH19 20141Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Seminariedatum: 2014-06-04
Ämne/kurs: Examensarbete i Strategic Management på kandidatnivå, 15 HP. Författare: Siri Albrecht, Adam Svingstedt och Hugo Wennberg Handledare: Magnus Nilsson
Nyckelord: E-handel, Returhantering, Returns Management (RM), Avoidance, Gatekeeping, Konkurrensstrategi, Supply Chain Management (SCM)
Syfte: Att undersöka i vilken utsträckning gatekeeping och avoidance integreras som en del av konkurrensstrategin i klädföretag inom e-handeln.
Metod: Utifrån en abduktiv ansats genomförde vi en kvalitativ flerfallsstudie av fyra klädföretag verksamma inom e-handel. Data samlades in genom semi-strukturerade intervjuer med personer ansvariga för företagens e-handel samt genom omfattande dokumentstudier av... (More) - Seminariedatum: 2014-06-04
Ämne/kurs: Examensarbete i Strategic Management på kandidatnivå, 15 HP. Författare: Siri Albrecht, Adam Svingstedt och Hugo Wennberg Handledare: Magnus Nilsson
Nyckelord: E-handel, Returhantering, Returns Management (RM), Avoidance, Gatekeeping, Konkurrensstrategi, Supply Chain Management (SCM)
Syfte: Att undersöka i vilken utsträckning gatekeeping och avoidance integreras som en del av konkurrensstrategin i klädföretag inom e-handeln.
Metod: Utifrån en abduktiv ansats genomförde vi en kvalitativ flerfallsstudie av fyra klädföretag verksamma inom e-handel. Data samlades in genom semi-strukturerade intervjuer med personer ansvariga för företagens e-handel samt genom omfattande dokumentstudier av teorifältet Returns Management. All data sammanställdes därefter i en analysmall som skapades för att analysera empirin.
Teoretiska perspektiv: Uppsatsen har Returns Management som övergripande teoretisk utgångspunkt, men är inriktad på att undersöka e-handelns returhantering utifrån ett avoidance- och gatekeepingperspektiv och integreringen av dem som en konkurrensstrategi. Uppsatsen har därefter utformats utifrån ett analytiskt ramverk bestående av konkurrensstrategi och Returns Management-processerna gatekeeping och avoidance. Konkurrensstrategi syftar till strategier som stärker ett företags konkurrenskraft.
Empiri: I empirin framkommer det att företagen är medvetna om kostnaderna kopplade till returhantering och att varje företag uttrycker en vilja att minska andelen returer samt att göra returprocessen smidig för kunden. Företagen uppvisar likheter i returhanteringsprocesserna. Vidare poängteras att kundrelationen är viktigare än att neka oönskade returer som kan äventyra kundrelationer.
Resultat: Det finns ett gap mellan hur teorin föreslår att Returns Management-processer ska användas och hur företag idag arbetar för att effektivisera hanteringen av returer. Fallföretagen har uppvisat tendenser till försiktighet att integrera Returns Management- processer som en konkurrensstrategi på grund av rädsla att äventyra kundrelationer. Flerfallsstudien har även visat att investeringar i Returns Management-processer är underprioriterade på grund av att web-shoparnas omsättning är relativt låg i förhållande till företagens totala försäljningsvolym. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4537406
- author
- Albrecht, Siri LU ; Svingstedt, Adam LU and Wennberg, Hugo LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- Competing with Returns Management in e-Commerce from a Strategic Perspective
- course
- FEKH19 20141
- year
- 2014
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- language
- Swedish
- id
- 4537406
- date added to LUP
- 2014-08-05 13:56:03
- date last changed
- 2014-08-05 13:56:03
@misc{4537406, abstract = {{Seminariedatum: 2014-06-04 Ämne/kurs: Examensarbete i Strategic Management på kandidatnivå, 15 HP. Författare: Siri Albrecht, Adam Svingstedt och Hugo Wennberg Handledare: Magnus Nilsson Nyckelord: E-handel, Returhantering, Returns Management (RM), Avoidance, Gatekeeping, Konkurrensstrategi, Supply Chain Management (SCM) Syfte: Att undersöka i vilken utsträckning gatekeeping och avoidance integreras som en del av konkurrensstrategin i klädföretag inom e-handeln. Metod: Utifrån en abduktiv ansats genomförde vi en kvalitativ flerfallsstudie av fyra klädföretag verksamma inom e-handel. Data samlades in genom semi-strukturerade intervjuer med personer ansvariga för företagens e-handel samt genom omfattande dokumentstudier av teorifältet Returns Management. All data sammanställdes därefter i en analysmall som skapades för att analysera empirin. Teoretiska perspektiv: Uppsatsen har Returns Management som övergripande teoretisk utgångspunkt, men är inriktad på att undersöka e-handelns returhantering utifrån ett avoidance- och gatekeepingperspektiv och integreringen av dem som en konkurrensstrategi. Uppsatsen har därefter utformats utifrån ett analytiskt ramverk bestående av konkurrensstrategi och Returns Management-processerna gatekeeping och avoidance. Konkurrensstrategi syftar till strategier som stärker ett företags konkurrenskraft. Empiri: I empirin framkommer det att företagen är medvetna om kostnaderna kopplade till returhantering och att varje företag uttrycker en vilja att minska andelen returer samt att göra returprocessen smidig för kunden. Företagen uppvisar likheter i returhanteringsprocesserna. Vidare poängteras att kundrelationen är viktigare än att neka oönskade returer som kan äventyra kundrelationer. Resultat: Det finns ett gap mellan hur teorin föreslår att Returns Management-processer ska användas och hur företag idag arbetar för att effektivisera hanteringen av returer. Fallföretagen har uppvisat tendenser till försiktighet att integrera Returns Management- processer som en konkurrensstrategi på grund av rädsla att äventyra kundrelationer. Flerfallsstudien har även visat att investeringar i Returns Management-processer är underprioriterade på grund av att web-shoparnas omsättning är relativt låg i förhållande till företagens totala försäljningsvolym.}}, author = {{Albrecht, Siri and Svingstedt, Adam and Wennberg, Hugo}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Returhantering inom e-handel ur ett konkurrensstrategiskt perspektiv}}, year = {{2014}}, }