Samma tid nästa säsong? En kandidatuppsats om problematiken kring säsongsanställningar ur ett företagsperspektiv.
(2014) KSKK01 20141Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund och problem: Att byta ut permanent heltidspersonal mot tillfälliga anställningsformer är ett sätt för företag att hantera säsongsvariationer. En tillfällig anställning allt fler organisationer världen över använder sig av är säsongsarbete, så även turismbranschen. Användningen av säsongspersonal kan vara ödesdigert för en organisation då turismupplevelsen är helt beroende av människan och god service för att den ska levereras på bästa sätt. Säsongsanställningar kan även leda till att företag får svårare att behålla företagsspecifika och individuella förmågor som är av avgörande betydelse och en av ett företags viktigaste konkurrensfördelar. Detta kan innebära en mängd utmaningar för företag som är beroende av och har många... (More)
- Bakgrund och problem: Att byta ut permanent heltidspersonal mot tillfälliga anställningsformer är ett sätt för företag att hantera säsongsvariationer. En tillfällig anställning allt fler organisationer världen över använder sig av är säsongsarbete, så även turismbranschen. Användningen av säsongspersonal kan vara ödesdigert för en organisation då turismupplevelsen är helt beroende av människan och god service för att den ska levereras på bästa sätt. Säsongsanställningar kan även leda till att företag får svårare att behålla företagsspecifika och individuella förmågor som är av avgörande betydelse och en av ett företags viktigaste konkurrensfördelar. Detta kan innebära en mängd utmaningar för företag som är beroende av och har många säsongsanställda
Syfte: Syftet med denna uppsats är att öka förståelsen och bidra med kunskap inom fältet Service Management angående problematiken kring säsongsanställda utifrån ett företags perspektiv
Frågeställning: Vilka utmaningar med servicekvalitet kan uppstå för en campingorganisation som använder sig av många säsongsanställda? Hur kan en campingorganisation som använder sig av många säsongsanställda bibehålla en immateriell uppsättning av företagsspecifika tillgångar och förmågor?
Metod: Denna uppsats baseras på en kvalitativ forskningsstrategi med utgångspunkt i en fallstudie med djupintervjuer och dokumentanalys
Slutsats/Resultat: En blandning av ny och återkommande personal är svaret på företagets utmaningar med servicekvalitet och arbetet med att bibehålla en immateriell uppsättning av företagsspecifika tillgångar och förmågor. Det är kombinationen av nytt och återkommande som skapar och genererar företagets konkurrensfördelar (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4560893
- author
- Lindblad, Amanda LU and Lindgren, Annika LU
- supervisor
- organization
- course
- KSKK01 20141
- year
- 2014
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Konkurrensfördelar, Tyst kunskap, Servicekvalitet, Säsongsanställning, Campingbransch, Turism
- language
- Swedish
- id
- 4560893
- date added to LUP
- 2014-12-22 11:29:41
- date last changed
- 2014-12-22 11:29:41
@misc{4560893, abstract = {{Bakgrund och problem: Att byta ut permanent heltidspersonal mot tillfälliga anställningsformer är ett sätt för företag att hantera säsongsvariationer. En tillfällig anställning allt fler organisationer världen över använder sig av är säsongsarbete, så även turismbranschen. Användningen av säsongspersonal kan vara ödesdigert för en organisation då turismupplevelsen är helt beroende av människan och god service för att den ska levereras på bästa sätt. Säsongsanställningar kan även leda till att företag får svårare att behålla företagsspecifika och individuella förmågor som är av avgörande betydelse och en av ett företags viktigaste konkurrensfördelar. Detta kan innebära en mängd utmaningar för företag som är beroende av och har många säsongsanställda Syfte: Syftet med denna uppsats är att öka förståelsen och bidra med kunskap inom fältet Service Management angående problematiken kring säsongsanställda utifrån ett företags perspektiv Frågeställning: Vilka utmaningar med servicekvalitet kan uppstå för en campingorganisation som använder sig av många säsongsanställda? Hur kan en campingorganisation som använder sig av många säsongsanställda bibehålla en immateriell uppsättning av företagsspecifika tillgångar och förmågor? Metod: Denna uppsats baseras på en kvalitativ forskningsstrategi med utgångspunkt i en fallstudie med djupintervjuer och dokumentanalys Slutsats/Resultat: En blandning av ny och återkommande personal är svaret på företagets utmaningar med servicekvalitet och arbetet med att bibehålla en immateriell uppsättning av företagsspecifika tillgångar och förmågor. Det är kombinationen av nytt och återkommande som skapar och genererar företagets konkurrensfördelar}}, author = {{Lindblad, Amanda and Lindgren, Annika}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Samma tid nästa säsong? En kandidatuppsats om problematiken kring säsongsanställningar ur ett företagsperspektiv.}}, year = {{2014}}, }