Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Likartad differentiering - En kvalitativ studie om studenters uppfattning av arbetsgivares employer branding-budskap

Wirholm, Tanja LU and Reiz, Maja LU (2014) FEKN90 20141
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Titel: Likartad differentiering - En kvalitativ studie om studenters uppfattning av arbetsgivares employer branding-budskap

Slutseminarium: 2014-05-23

Ämne/Kurs: FEKN90, Examensarbete på Civilekonomprogrammet, Magis- teruppsats inom Organisation, 30 hp (30 ECTS)

Författare: Tanja Wirholm och Maja Reiz

Handledare: Nadja Sörgärde

Nyckelord: Branding, employer branding, corporate branding, organisat- ion, kunskapsintensiva företag, immateriella faktorer, företagskultur, budskap, trender

Syfte: Syftet med studien är att kvalitativt bidra till ökad kunskap och förståelse till employer branding-teori som riktas externt till potentiella arbetstagare.

Metod: Studien baseras på ett konstruktivistiskt synsätt med en in- duktiv... (More)
Titel: Likartad differentiering - En kvalitativ studie om studenters uppfattning av arbetsgivares employer branding-budskap

Slutseminarium: 2014-05-23

Ämne/Kurs: FEKN90, Examensarbete på Civilekonomprogrammet, Magis- teruppsats inom Organisation, 30 hp (30 ECTS)

Författare: Tanja Wirholm och Maja Reiz

Handledare: Nadja Sörgärde

Nyckelord: Branding, employer branding, corporate branding, organisat- ion, kunskapsintensiva företag, immateriella faktorer, företagskultur, budskap, trender

Syfte: Syftet med studien är att kvalitativt bidra till ökad kunskap och förståelse till employer branding-teori som riktas externt till potentiella arbetstagare.

Metod: Studien baseras på ett konstruktivistiskt synsätt med en in- duktiv ansats och kvalitativ metod, där data insamlats genom semistrukturerade intervjuer.

Teoretiska perspektiv: Studien baseras på teorier om branding, employer branding, corporate branding och företagskultur

Empiri: I studien har semistrukturerade intervjuer genomförts med sex stycken respondenter från fallföretagen, tio stycken med studenter samt en respondent ifrån företaget Universum.

Slutsatser: Studien påvisar att fallföretagen inte uppfattas av studenterna i enlighet med de budskap som företagens respondenter för- medlar. Resultatet påvisar en trend inom extern employer branding där företagskultur används som ett verktyg för att bli socialt accepterade av externa intressenter. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Wirholm, Tanja LU and Reiz, Maja LU
supervisor
organization
course
FEKN90 20141
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Branding, employer branding, corporate branding, organisat- ion, kunskapsintensiva företag, immateriella faktorer, företagskultur, budskap, trender
language
Swedish
id
4611921
date added to LUP
2014-08-29 12:01:47
date last changed
2014-08-29 12:01:47
@misc{4611921,
  abstract     = {{Titel: Likartad differentiering - En kvalitativ studie om studenters uppfattning av arbetsgivares employer branding-budskap

Slutseminarium: 2014-05-23

Ämne/Kurs: FEKN90, Examensarbete på Civilekonomprogrammet, Magis- teruppsats inom Organisation, 30 hp (30 ECTS)

Författare: Tanja Wirholm och Maja Reiz

Handledare: Nadja Sörgärde

Nyckelord: Branding, employer branding, corporate branding, organisat- ion, kunskapsintensiva företag, immateriella faktorer, företagskultur, budskap, trender

Syfte: Syftet med studien är att kvalitativt bidra till ökad kunskap och förståelse till employer branding-teori som riktas externt till potentiella arbetstagare.

Metod: Studien baseras på ett konstruktivistiskt synsätt med en in- duktiv ansats och kvalitativ metod, där data insamlats genom semistrukturerade intervjuer.

Teoretiska perspektiv: Studien baseras på teorier om branding, employer branding, corporate branding och företagskultur

Empiri: I studien har semistrukturerade intervjuer genomförts med sex stycken respondenter från fallföretagen, tio stycken med studenter samt en respondent ifrån företaget Universum.

Slutsatser: Studien påvisar att fallföretagen inte uppfattas av studenterna i enlighet med de budskap som företagens respondenter för- medlar. Resultatet påvisar en trend inom extern employer branding där företagskultur används som ett verktyg för att bli socialt accepterade av externa intressenter.}},
  author       = {{Wirholm, Tanja and Reiz, Maja}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Likartad differentiering - En kvalitativ studie om studenters uppfattning av arbetsgivares employer branding-budskap}},
  year         = {{2014}},
}