Likartad differentiering - En kvalitativ studie om studenters uppfattning av arbetsgivares employer branding-budskap
(2014) FEKN90 20141Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Titel: Likartad differentiering - En kvalitativ studie om studenters uppfattning av arbetsgivares employer branding-budskap
Slutseminarium: 2014-05-23
Ämne/Kurs: FEKN90, Examensarbete på Civilekonomprogrammet, Magis- teruppsats inom Organisation, 30 hp (30 ECTS)
Författare: Tanja Wirholm och Maja Reiz
Handledare: Nadja Sörgärde
Nyckelord: Branding, employer branding, corporate branding, organisat- ion, kunskapsintensiva företag, immateriella faktorer, företagskultur, budskap, trender
Syfte: Syftet med studien är att kvalitativt bidra till ökad kunskap och förståelse till employer branding-teori som riktas externt till potentiella arbetstagare.
Metod: Studien baseras på ett konstruktivistiskt synsätt med en in- duktiv... (More) - Titel: Likartad differentiering - En kvalitativ studie om studenters uppfattning av arbetsgivares employer branding-budskap
Slutseminarium: 2014-05-23
Ämne/Kurs: FEKN90, Examensarbete på Civilekonomprogrammet, Magis- teruppsats inom Organisation, 30 hp (30 ECTS)
Författare: Tanja Wirholm och Maja Reiz
Handledare: Nadja Sörgärde
Nyckelord: Branding, employer branding, corporate branding, organisat- ion, kunskapsintensiva företag, immateriella faktorer, företagskultur, budskap, trender
Syfte: Syftet med studien är att kvalitativt bidra till ökad kunskap och förståelse till employer branding-teori som riktas externt till potentiella arbetstagare.
Metod: Studien baseras på ett konstruktivistiskt synsätt med en in- duktiv ansats och kvalitativ metod, där data insamlats genom semistrukturerade intervjuer.
Teoretiska perspektiv: Studien baseras på teorier om branding, employer branding, corporate branding och företagskultur
Empiri: I studien har semistrukturerade intervjuer genomförts med sex stycken respondenter från fallföretagen, tio stycken med studenter samt en respondent ifrån företaget Universum.
Slutsatser: Studien påvisar att fallföretagen inte uppfattas av studenterna i enlighet med de budskap som företagens respondenter för- medlar. Resultatet påvisar en trend inom extern employer branding där företagskultur används som ett verktyg för att bli socialt accepterade av externa intressenter. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4611921
- author
- Wirholm, Tanja LU and Reiz, Maja LU
- supervisor
- organization
- course
- FEKN90 20141
- year
- 2014
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Branding, employer branding, corporate branding, organisat- ion, kunskapsintensiva företag, immateriella faktorer, företagskultur, budskap, trender
- language
- Swedish
- id
- 4611921
- date added to LUP
- 2014-08-29 12:01:47
- date last changed
- 2014-08-29 12:01:47
@misc{4611921, abstract = {{Titel: Likartad differentiering - En kvalitativ studie om studenters uppfattning av arbetsgivares employer branding-budskap Slutseminarium: 2014-05-23 Ämne/Kurs: FEKN90, Examensarbete på Civilekonomprogrammet, Magis- teruppsats inom Organisation, 30 hp (30 ECTS) Författare: Tanja Wirholm och Maja Reiz Handledare: Nadja Sörgärde Nyckelord: Branding, employer branding, corporate branding, organisat- ion, kunskapsintensiva företag, immateriella faktorer, företagskultur, budskap, trender Syfte: Syftet med studien är att kvalitativt bidra till ökad kunskap och förståelse till employer branding-teori som riktas externt till potentiella arbetstagare. Metod: Studien baseras på ett konstruktivistiskt synsätt med en in- duktiv ansats och kvalitativ metod, där data insamlats genom semistrukturerade intervjuer. Teoretiska perspektiv: Studien baseras på teorier om branding, employer branding, corporate branding och företagskultur Empiri: I studien har semistrukturerade intervjuer genomförts med sex stycken respondenter från fallföretagen, tio stycken med studenter samt en respondent ifrån företaget Universum. Slutsatser: Studien påvisar att fallföretagen inte uppfattas av studenterna i enlighet med de budskap som företagens respondenter för- medlar. Resultatet påvisar en trend inom extern employer branding där företagskultur används som ett verktyg för att bli socialt accepterade av externa intressenter.}}, author = {{Wirholm, Tanja and Reiz, Maja}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Likartad differentiering - En kvalitativ studie om studenters uppfattning av arbetsgivares employer branding-budskap}}, year = {{2014}}, }