Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Strategisk prissättning inom mjukvarubranschen

Wingne, Robin LU and Ågren, Johan LU (2014) FEKN90 20141
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Sammanfattning

Titel Strategisk prissättning inom mjukvarubranschen

Handledare Per Magnus Andersson

Författare Robin Wingne och Johan Ågren

Nivå Magisteruppsats 30 hp

Problem
Arbetet med prissättning har under lång tid präglats av ett synsätt som utgår från kostnader. Utvecklingen inom framförallt mjukvarubranschen har lett till nya typer av erbjudanden som innehåller nya värderingselement vilket i sin tur har gjort prissättningen mer komplex. Det finns överlag lite vetenskaplig forskning kring hur företag inom mjukvarubranschen rent praktiskt kan arbeta med prissättning trots dess inverkan på företagets lönsamhet.

Syfte
Syftet är att beskriva och analysera prissättning inom mjukvarubranschen samt diskutera... (More)
Sammanfattning

Titel Strategisk prissättning inom mjukvarubranschen

Handledare Per Magnus Andersson

Författare Robin Wingne och Johan Ågren

Nivå Magisteruppsats 30 hp

Problem
Arbetet med prissättning har under lång tid präglats av ett synsätt som utgår från kostnader. Utvecklingen inom framförallt mjukvarubranschen har lett till nya typer av erbjudanden som innehåller nya värderingselement vilket i sin tur har gjort prissättningen mer komplex. Det finns överlag lite vetenskaplig forskning kring hur företag inom mjukvarubranschen rent praktiskt kan arbeta med prissättning trots dess inverkan på företagets lönsamhet.

Syfte
Syftet är att beskriva och analysera prissättning inom mjukvarubranschen samt diskutera möjligheterna för företag inom denna bransch arbeta med strategisk prissättning.

Metod
Vi har arbetat utefter en kvalitativ ansats där vi beskrivit och analyserat rådande prissättningsteori. Inom ramen för den kvalitativa studien har vi även genomfört en empirisk studie bestående av en fallstudie samt tre ministudier av företag som är verksamma inom mjukvarubranschen.

Slutsatser
Företag inom mjukvarubranschen verkar inom en komplex miljö vilket också återspeglar prissättningen. Mjukvarans speciella karaktäristika och mjukvarubranschens externa faktorer pekar på att företag måste ta hänsyn till aspekter som inte direkt inkluderas av de klassiska prissättningsmetoderna. Vi har diskuterat möjligheterna för företag inom mjukvarubranschen att tillämpa ett strategiskt synsätt på prissättningsarbetet och visat att det finns incitament att utifrån mjukvarubranschens förutsättningar arbeta mer strategiskt med prissättningen.
.

Nyckelord
Mjukvara, mjukvarubranschen, prissättning, klassiska prissättningsmetoder, strategisk prissättning (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Wingne, Robin LU and Ågren, Johan LU
supervisor
organization
course
FEKN90 20141
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
language
Swedish
id
4645145
date added to LUP
2014-09-10 08:08:38
date last changed
2016-10-06 13:33:20
@misc{4645145,
  abstract     = {{Sammanfattning

Titel		Strategisk prissättning inom mjukvarubranschen

Handledare	Per Magnus Andersson

Författare	Robin Wingne och Johan Ågren

Nivå		Magisteruppsats 30 hp

Problem
Arbetet med prissättning har under lång tid präglats av ett synsätt som utgår från kostnader. Utvecklingen inom framförallt mjukvarubranschen har lett till nya typer av erbjudanden som innehåller nya värderingselement vilket i sin tur har gjort prissättningen mer komplex. Det finns överlag lite vetenskaplig forskning kring hur företag inom mjukvarubranschen rent praktiskt kan arbeta med prissättning trots dess inverkan på företagets lönsamhet.

Syfte
Syftet är att beskriva och analysera prissättning inom mjukvarubranschen samt diskutera möjligheterna för företag inom denna bransch arbeta med strategisk prissättning.

Metod
Vi har arbetat utefter en kvalitativ ansats där vi beskrivit och analyserat rådande prissättningsteori. Inom ramen för den kvalitativa studien har vi även genomfört en empirisk studie bestående av en fallstudie samt tre ministudier av företag som är verksamma inom mjukvarubranschen. 

Slutsatser
Företag inom mjukvarubranschen verkar inom en komplex miljö vilket också återspeglar prissättningen. Mjukvarans speciella karaktäristika och mjukvarubranschens externa faktorer pekar på att företag måste ta hänsyn till aspekter som inte direkt inkluderas av de klassiska prissättningsmetoderna. Vi har diskuterat möjligheterna för företag inom mjukvarubranschen att tillämpa ett strategiskt synsätt på prissättningsarbetet och visat att det finns incitament att utifrån mjukvarubranschens förutsättningar arbeta mer strategiskt med prissättningen.
. 

Nyckelord
Mjukvara, mjukvarubranschen, prissättning, klassiska prissättningsmetoder, strategisk prissättning}},
  author       = {{Wingne, Robin and Ågren, Johan}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Strategisk prissättning inom mjukvarubranschen}},
  year         = {{2014}},
}