Förändringars vindar blåser
(2014) In Förändringars vindar blåser. En fallstudie genomförd på en svensk myndighet där den interna kommunikationens roll undersöks i en pågående New Public Management förändring. SMKK10 20141Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Syftet med denna uppsats är att med hjälp av en fallstudie undersöka den interna kommunikationens betydelse innan och under en NPM förändring implementeras i en offentlig myndighet för att förändringen ska uppnås och slutföras.
Detta är en kvalitativ fallstudie gjord på Länsstyrelsen Skåne där vi genomfört tio semistrukturerade intervjuer med nyckelpersoner från myndigheten. Vi har använt oss av ett tolknings- och analysperspektiv för att analysera den tidigare forskningen i relation till det erhållna empiriska materialet.
Studien har visat att intern kommunikation är den absoluta drivkraften bakom samarbete inom expertdrivna offentliga verksamheter. Vi har kommit till insikt att expertdrivna offentliga verksamheter inte kan... (More) - Syftet med denna uppsats är att med hjälp av en fallstudie undersöka den interna kommunikationens betydelse innan och under en NPM förändring implementeras i en offentlig myndighet för att förändringen ska uppnås och slutföras.
Detta är en kvalitativ fallstudie gjord på Länsstyrelsen Skåne där vi genomfört tio semistrukturerade intervjuer med nyckelpersoner från myndigheten. Vi har använt oss av ett tolknings- och analysperspektiv för att analysera den tidigare forskningen i relation till det erhållna empiriska materialet.
Studien har visat att intern kommunikation är den absoluta drivkraften bakom samarbete inom expertdrivna offentliga verksamheter. Vi har kommit till insikt att expertdrivna offentliga verksamheter inte kan utvecklas utan fungerande kommunikation och samarbete mellan dess medlemmar. Om kommunikationen uteblir kan ett samarbete inte etableras och om inte samarbetet fungerar eller existerar minskar effektiviteten inom verksamheten. Sammanfattningsvis innebär detta att om NPM och CM ska lyckas implementeras krävs en sund inställning till intern kommunikation samt en medvetenhet i att det inte är tillräckligt att endast uppmärksamma vad styrningsmetoderna innebär, utan det krävs att verksamheter och dess medlemmar också agerar i linje med regelverken som gäller för NPM och CM. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4647772
- author
- Katinic, Andrea LU and Prgomet, Ivan
- supervisor
- organization
- alternative title
- En fallstudie genomförd på en svensk myndighet där den interna kommunikationens roll undersöks i en pågående New Public Management förändring.
- course
- SMKK10 20141
- year
- 2014
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- New public management, collaborative management, intern kommunikation, samarbete, team och offentlig organisation.
- publication/series
- Förändringars vindar blåser. En fallstudie genomförd på en svensk myndighet där den interna kommunikationens roll undersöks i en pågående New Public Management förändring.
- language
- Swedish
- id
- 4647772
- date added to LUP
- 2015-02-05 15:27:49
- date last changed
- 2015-02-05 15:27:49
@misc{4647772, abstract = {{Syftet med denna uppsats är att med hjälp av en fallstudie undersöka den interna kommunikationens betydelse innan och under en NPM förändring implementeras i en offentlig myndighet för att förändringen ska uppnås och slutföras. Detta är en kvalitativ fallstudie gjord på Länsstyrelsen Skåne där vi genomfört tio semistrukturerade intervjuer med nyckelpersoner från myndigheten. Vi har använt oss av ett tolknings- och analysperspektiv för att analysera den tidigare forskningen i relation till det erhållna empiriska materialet. Studien har visat att intern kommunikation är den absoluta drivkraften bakom samarbete inom expertdrivna offentliga verksamheter. Vi har kommit till insikt att expertdrivna offentliga verksamheter inte kan utvecklas utan fungerande kommunikation och samarbete mellan dess medlemmar. Om kommunikationen uteblir kan ett samarbete inte etableras och om inte samarbetet fungerar eller existerar minskar effektiviteten inom verksamheten. Sammanfattningsvis innebär detta att om NPM och CM ska lyckas implementeras krävs en sund inställning till intern kommunikation samt en medvetenhet i att det inte är tillräckligt att endast uppmärksamma vad styrningsmetoderna innebär, utan det krävs att verksamheter och dess medlemmar också agerar i linje med regelverken som gäller för NPM och CM.}}, author = {{Katinic, Andrea and Prgomet, Ivan}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, series = {{Förändringars vindar blåser. En fallstudie genomförd på en svensk myndighet där den interna kommunikationens roll undersöks i en pågående New Public Management förändring.}}, title = {{Förändringars vindar blåser}}, year = {{2014}}, }