Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Investigation of buying in retail companies Understanding the effects of a central warehouse

Lämsä, Richard LU and Mattsson, Sebastian LU (2014) MTT820 20141
Engineering Logistics
Abstract (Swedish)
Bakgrund: Företag Green som är en svensk detaljhandelskedja har beslutat sig för att etablera ett centrallager. Enligt Abrahamsson et al. (2011) blir centrallager och distributionscenter allt vanligare bland företag inom detaljhandeln. I och med etableringen av centrallagret är Företag Green intresserade av att få djupare kunskap i hur en inköpsorganisation påverkas. Områden som de är intresserade av är vilka roller som ska finnas i inköpsorganisationen, vilka aktiviteter som ska utföras, var dessa aktiviteter ska utföras och om det kommer ske en förändring i nödvändiga färdigheter och kunskaper hos en inköpare. Hur dessa områden påverkas av en etablering av ett centrallager har inte påträffats i litteraturen, vilket gör denna studie... (More)
Bakgrund: Företag Green som är en svensk detaljhandelskedja har beslutat sig för att etablera ett centrallager. Enligt Abrahamsson et al. (2011) blir centrallager och distributionscenter allt vanligare bland företag inom detaljhandeln. I och med etableringen av centrallagret är Företag Green intresserade av att få djupare kunskap i hur en inköpsorganisation påverkas. Områden som de är intresserade av är vilka roller som ska finnas i inköpsorganisationen, vilka aktiviteter som ska utföras, var dessa aktiviteter ska utföras och om det kommer ske en förändring i nödvändiga färdigheter och kunskaper hos en inköpare. Hur dessa områden påverkas av en etablering av ett centrallager har inte påträffats i litteraturen, vilket gör denna studie intressant ur både ett akademiskt och praktiskt perspektiv.

Syfte: Målet med denna studie är att undersöka hur inköpsorganisationen påverkas av en etablering av ett centrallager. Forskningsfrågor: 1. Hur ser inköpsstrukturen & roller, inköpsprocessen och inköpsfärdigheter ut i inköpsorganisationen? 2. Hur påverkas de av ett centrallager?

Metod: För att kunna studera hur inköpsorganisationen påverkas av etableringen av ett centrallager har ett systemsynsätt använts. Det studerade systemet har varit detaljhandelsorganisationen och en flerfallsstudie har genomförts för att besvara forskningsfrågorna, där inköpsorganisationen har varit analysenheten. Flerfallsstudien har inkluderat tre företag: Företag Green, Blue och Yellow. Den empiriska informationen från fallföretagen har analyserats mot det teoretiska ramverket och jämförts mellan de olika fallföretagen för att identifiera likheter och skillnader. Baserat på analysen så har propositioner gällande hur inköpsorganisationen påverkas av etableringen av ett centrallager har utvecklats och i sin tur diskuterats med en logistik konsult.

Teoretiska ramverket: Det teoretiska ramverket består av teori om de tre huvudområdena i studien: inköpsstruktur & roller, inköpsprocessen och inköpsfärdigheter. Även teori om detaljhandel och distributionsstrukturen inom detaljhandeln har inkluderats i det teoretiska ramverket. Teori har samlats in från akademiska artiklar och böcker om detaljhandeln. Författarna har strävat efter att använda flera informationskällor för att försäkra sig om att den presenterade teorin är accepterad av flera författare.

Slutsatser: Denna studie har visat att inköpsorganisationen påverkas av etableringen av ett centrallager, vilket har resulterat i 11 propositioner. Propositionerna visar att nya roller behövs i inköpsorganisationen då man har ett centrallager. Vidare, så blir inköpsstrukturen mer centraliserad. Det har också påvisats att inköpsprocessen påverkas både i de taktiska och operationella faserna. Slutligen finns det en indikation att behovet av logistikfärdigheter hos en inköpare ökar när man har ett centrallager. (Less)
Popular Abstract
Background: Company Green, a retail chain company in Sweden, has decided to establish a central warehouse. According to Abrahamsson et al.(2011) centralised warehouses and distribution centres are becoming more common among retailers. With the establishment of the central warehouse Company Green is interested in getting deeper knowledge of how a retail buying organisation is affected. Areas that they are interested to gain a deeper knowledge about are what roles to include in the buying organisation, what activities to perform, where these activities are performed and if there will be a change in required skills and knowledge as a buyer. How these areas are affected by the establishment of a central a warehouse have not been found in... (More)
Background: Company Green, a retail chain company in Sweden, has decided to establish a central warehouse. According to Abrahamsson et al.(2011) centralised warehouses and distribution centres are becoming more common among retailers. With the establishment of the central warehouse Company Green is interested in getting deeper knowledge of how a retail buying organisation is affected. Areas that they are interested to gain a deeper knowledge about are what roles to include in the buying organisation, what activities to perform, where these activities are performed and if there will be a change in required skills and knowledge as a buyer. How these areas are affected by the establishment of a central a warehouse have not been found in literature, which make this study interesting from both a theoretical and practical point of view.

Purpose: The aim of this study is to investigate how the retail buying organisation is affected by an establishment of a central warehouse.

Research questions: 1. How do the buying structure & roles, buying process and buying skills look like in the retail buying organisation? 2. How are they affected by a central warehouse?

Method: To be able to study how the retail buying organisation is affected by an establishment of a central warehouse, a systems approach has been used. The studied system has been the retail organisation and a multiple case study has been conducted to answer the research questions where the retail buying organisation has been the unit of analysis. The multiple case study has included three companies, Company Green, Blue and Yellow. The empirical data from the case companies has been analysed with the developed theoretical framework and compared between the cases to identify similarities and differences. From the analysis propositions of how the retail buying organisation is affected by the establishment of a central warehouse was developed and discussed with a logistics consultant.

Theoretical framework: The theoretical framework consists of theory about the main areas of this study: buying structure & roles, buying process and buying skills. In addition, the theoretical framework includes theory about retail and the distribution structure in retail. Theory has been gathered from both academic articles and books about retail and the authors have strived to use several sources of information to make sure that the presented theory is accepted by several authors.

Conclusions: This study has shown that the retail buying organisation is affected by the establishment of a central warehouse and has resulted in 11 propositions. The propositions show that the buying structure becomes more centralised and that new roles are needed in the buying organisation when having a central warehouse. Furthermore, the buying process is affected, both in the tactical and operational phases. Lastly, there is an indication that the need for logistic skills as a buyer becomes more important when having a central warehouse. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Lämsä, Richard LU and Mattsson, Sebastian LU
supervisor
organization
alternative title
Undersökning av inköp i detaljhandelsföretag – Att förstå effekterna av ett centrallager
course
MTT820 20141
year
type
M1 - University Diploma
subject
keywords
Inköpsorganisation, inköp, inköpsprocess, inköpsstruktur, inköpsfärdigheter, detaljhandeln, Retail buying organisation, retail buying, retail buying process, buying structure, buying skills, retail.
report number
5765
language
English
id
4696019
date added to LUP
2014-10-08 15:35:12
date last changed
2014-10-08 15:35:12
@misc{4696019,
  abstract     = {{Bakgrund: Företag Green som är en svensk detaljhandelskedja har beslutat sig för att etablera ett centrallager. Enligt Abrahamsson et al. (2011) blir centrallager och distributionscenter allt vanligare bland företag inom detaljhandeln. I och med etableringen av centrallagret är Företag Green intresserade av att få djupare kunskap i hur en inköpsorganisation påverkas. Områden som de är intresserade av är vilka roller som ska finnas i inköpsorganisationen, vilka aktiviteter som ska utföras, var dessa aktiviteter ska utföras och om det kommer ske en förändring i nödvändiga färdigheter och kunskaper hos en inköpare. Hur dessa områden påverkas av en etablering av ett centrallager har inte påträffats i litteraturen, vilket gör denna studie intressant ur både ett akademiskt och praktiskt perspektiv.

Syfte: Målet med denna studie är att undersöka hur inköpsorganisationen påverkas av en etablering av ett centrallager. Forskningsfrågor: 1. Hur ser inköpsstrukturen & roller, inköpsprocessen och inköpsfärdigheter ut i inköpsorganisationen? 2. Hur påverkas de av ett centrallager?

Metod: För att kunna studera hur inköpsorganisationen påverkas av etableringen av ett centrallager har ett systemsynsätt använts. Det studerade systemet har varit detaljhandelsorganisationen och en flerfallsstudie har genomförts för att besvara forskningsfrågorna, där inköpsorganisationen har varit analysenheten. Flerfallsstudien har inkluderat tre företag: Företag Green, Blue och Yellow. Den empiriska informationen från fallföretagen har analyserats mot det teoretiska ramverket och jämförts mellan de olika fallföretagen för att identifiera likheter och skillnader. Baserat på analysen så har propositioner gällande hur inköpsorganisationen påverkas av etableringen av ett centrallager har utvecklats och i sin tur diskuterats med en logistik konsult.

Teoretiska ramverket: Det teoretiska ramverket består av teori om de tre huvudområdena i studien: inköpsstruktur & roller, inköpsprocessen och inköpsfärdigheter. Även teori om detaljhandel och distributionsstrukturen inom detaljhandeln har inkluderats i det teoretiska ramverket. Teori har samlats in från akademiska artiklar och böcker om detaljhandeln. Författarna har strävat efter att använda flera informationskällor för att försäkra sig om att den presenterade teorin är accepterad av flera författare.

Slutsatser: Denna studie har visat att inköpsorganisationen påverkas av etableringen av ett centrallager, vilket har resulterat i 11 propositioner. Propositionerna visar att nya roller behövs i inköpsorganisationen då man har ett centrallager. Vidare, så blir inköpsstrukturen mer centraliserad. Det har också påvisats att inköpsprocessen påverkas både i de taktiska och operationella faserna. Slutligen finns det en indikation att behovet av logistikfärdigheter hos en inköpare ökar när man har ett centrallager.}},
  author       = {{Lämsä, Richard and Mattsson, Sebastian}},
  language     = {{eng}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Investigation of buying in retail companies Understanding the effects of a central warehouse}},
  year         = {{2014}},
}