Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Förändring på tapeten

Högman, Marcus LU and Samuelsson Ottgård, Andreas LU (2014) FEKN90 20141
Department of Business Administration
Abstract
The purpose of this study is to describe and analyze conditions SMEs face to use the business model to communicate and implement strategic change. We wish to compare these factors to the current literature on business models and explain differences between SME and bigger companies conditions. The purpose has been examined through a qualitative study. A case study has been conducted on one company meeting our criteria. To strengthen our finding a benchmark has been made through an interview with a consultant with great experience and knowledge on the area. Theories on strategy, strategic change and business models, along with studies in these areas specifically regarding SMEs, have been examined to create a theoretical framework for our... (More)
The purpose of this study is to describe and analyze conditions SMEs face to use the business model to communicate and implement strategic change. We wish to compare these factors to the current literature on business models and explain differences between SME and bigger companies conditions. The purpose has been examined through a qualitative study. A case study has been conducted on one company meeting our criteria. To strengthen our finding a benchmark has been made through an interview with a consultant with great experience and knowledge on the area. Theories on strategy, strategic change and business models, along with studies in these areas specifically regarding SMEs, have been examined to create a theoretical framework for our study. Primary data was gathered through six semi-structured interview with the employees of Audio Pro. An interview with a consultant with broad practical experience was also conducted. Based on our study we have observed that SMEs often work with strategy as a part of their daily routines, which leads to a more implicit strategy. This makes the strategy hard to describe and therefore impede strategic change. Through the use of a simple and graphical business model SME can improve the communication of strategic change both internally and externally. (Less)
Abstract (Swedish)
Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera SMF:s förutsättningar för att använda affärsmodellen som hjälpmedel för att kommunicera och driva strategisk förändring. Vi vill kontrastera dessa mot den befintliga forskningen om affärsmodeller och se om det finns skillnader mellan SMF och stora företag i förutsättningarna för användandet av affärsmodell som hjälpmedel. Uppsatsen är en kvalitativ undersökning gjord genom en fallstudie där ett företag har djupanalyserats. För att testa de funna fenomenen har en benchmarking skett genom en intervju med person med stor kunskap och erfarenhet av SMF och strategi.Litteratur och teorier kring strategi, strategisk förändring och affärsmodeller har undersökts för att konstruera en teoretiskt... (More)
Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera SMF:s förutsättningar för att använda affärsmodellen som hjälpmedel för att kommunicera och driva strategisk förändring. Vi vill kontrastera dessa mot den befintliga forskningen om affärsmodeller och se om det finns skillnader mellan SMF och stora företag i förutsättningarna för användandet av affärsmodell som hjälpmedel. Uppsatsen är en kvalitativ undersökning gjord genom en fallstudie där ett företag har djupanalyserats. För att testa de funna fenomenen har en benchmarking skett genom en intervju med person med stor kunskap och erfarenhet av SMF och strategi.Litteratur och teorier kring strategi, strategisk förändring och affärsmodeller har undersökts för att konstruera en teoretiskt referensram för vår studie. Det empiriska materialet består av sex semi-strukturerade intervjuer med medarbetare hos Audio Pro samt en intervju med en sakkunnig individ inom området på ett praktiskt plan. Utifrån vår studie har vi sett att SMF arbetar med strategi som en del av sitt löpande arbete och att det ofta bildar en underförstådd strategi. Detta leder till en svårighet att uttrycka strategin vilket försvårar strategisk förändring. Genom att använda en enkel grafisk affärsmodell kan SMF lättare kommunicera sin strategi både internt och extern vilket kan förenkla implementeringen av förändrad strategi. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Högman, Marcus LU and Samuelsson Ottgård, Andreas LU
supervisor
organization
alternative title
Hur affärsmodellen kan hjälpa SMF under strategisk förändring
A Focus on Change – How the Business Model Can Help SME to Change its Strategy
course
FEKN90 20141
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Strategisk förändring, Affärsmodell, SMF, Business models, Strategic change, SME
language
Swedish
id
4696489
date added to LUP
2014-10-09 14:24:41
date last changed
2014-10-09 14:24:41
@misc{4696489,
  abstract     = {{The purpose of this study is to describe and analyze conditions SMEs face to use the business model to communicate and implement strategic change. We wish to compare these factors to the current literature on business models and explain differences between SME and bigger companies conditions. The purpose has been examined through a qualitative study. A case study has been conducted on one company meeting our criteria. To strengthen our finding a benchmark has been made through an interview with a consultant with great experience and knowledge on the area. Theories on strategy, strategic change and business models, along with studies in these areas specifically regarding SMEs, have been examined to create a theoretical framework for our study. Primary data was gathered through six semi-structured interview with the employees of Audio Pro. An interview with a consultant with broad practical experience was also conducted. Based on our study we have observed that SMEs often work with strategy as a part of their daily routines, which leads to a more implicit strategy. This makes the strategy hard to describe and therefore impede strategic change. Through the use of a simple and graphical business model SME can improve the communication of strategic change both internally and externally.}},
  author       = {{Högman, Marcus and Samuelsson Ottgård, Andreas}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Förändring på tapeten}},
  year         = {{2014}},
}