Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Val av läromedel - Från tabulatur till videolektioner.

Vatansever, Okhan LU (2014) LMMN91 20142
Malmö Academy of Music
Abstract (Swedish)
Studiens syfte är att ge en bild av hur lärare i elgitarr väljer undervisningsmaterial och hur de använder dem. Studien fokuserar på vad som påverkar läraren i valet av läromedel, samt om det finns en skillnad mellan lärarens och elevens uppfattning om läromedel och hur de fungerar i undervisningen. Studien består av sex intervjuer, varav tre med lärare och tre med elever. Lärarna och eleverna som intervjuats är verksamma på gymnasiet. Studien visar att de gitarrlärare som deltog i studien påverkas av tidigare lärare när det kommer till val av läromedel. Studien visar vidare att val av läromedel påverkas av individanpassning, vilket leder till flitigt användande av egenproducerat läromedel och IT i undervisningen där videoinspelning av... (More)
Studiens syfte är att ge en bild av hur lärare i elgitarr väljer undervisningsmaterial och hur de använder dem. Studien fokuserar på vad som påverkar läraren i valet av läromedel, samt om det finns en skillnad mellan lärarens och elevens uppfattning om läromedel och hur de fungerar i undervisningen. Studien består av sex intervjuer, varav tre med lärare och tre med elever. Lärarna och eleverna som intervjuats är verksamma på gymnasiet. Studien visar att de gitarrlärare som deltog i studien påverkas av tidigare lärare när det kommer till val av läromedel. Studien visar vidare att val av läromedel påverkas av individanpassning, vilket leder till flitigt användande av egenproducerat läromedel och IT i undervisningen där videoinspelning av lektionerna visar sig ge bäst resultat. Man kan se hur nya media framstår som en allt viktigare faktor i undervisningen och studien antyder att fortsatt forskning på pedagogik baserat på ”det omvända klassrummet” kan vara angeläget. (Less)
Popular Abstract
The purpose of this study is to provide an in depth understanding of how electric guitar teachers select their teaching materials and how they use it. The study focuses on the factors that influence teachers in the choice of teaching materials, and if there is a difference between the teachers’ and the students’ perception of teaching materials and how they work in education. The study consists of six interviews, with three teachers and three of their students. The teachers and the students who were interviewed are active in high school. The study shows that the guitar teachers who participated in the study were influenced by previous education when it comes to the selection of teaching materials. The study also shows that the choice of... (More)
The purpose of this study is to provide an in depth understanding of how electric guitar teachers select their teaching materials and how they use it. The study focuses on the factors that influence teachers in the choice of teaching materials, and if there is a difference between the teachers’ and the students’ perception of teaching materials and how they work in education. The study consists of six interviews, with three teachers and three of their students. The teachers and the students who were interviewed are active in high school. The study shows that the guitar teachers who participated in the study were influenced by previous education when it comes to the selection of teaching materials. The study also shows that the choice of teaching materials is influenced by personalization, which leads to frequent use of self-produced learning materials and ICT in education where video recording of the lessons appears to yield the best results. New media emerge as an important player throughout the study and implies that further research into flipped classroom methodology might be relevant. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Vatansever, Okhan LU
supervisor
organization
alternative title
The selection of teaching materials – From tablature to video lessons.
course
LMMN91 20142
year
type
M3 - Professional qualifications ( - 4 Years)
subject
keywords
Educational science, det omvända klassrummet, läromedel, IT, instrumentallärare, gitarrlärare, Utbildningsvetenskap. Musikpedagogik, Music education, instrumental teacher, guitar teacher, ICT, teaching materials, flipped classroom
language
Swedish
id
4941297
date added to LUP
2015-01-26 14:23:34
date last changed
2015-01-26 14:23:34
@misc{4941297,
  abstract     = {{Studiens syfte är att ge en bild av hur lärare i elgitarr väljer undervisningsmaterial och hur de använder dem. Studien fokuserar på vad som påverkar läraren i valet av läromedel, samt om det finns en skillnad mellan lärarens och elevens uppfattning om läromedel och hur de fungerar i undervisningen. Studien består av sex intervjuer, varav tre med lärare och tre med elever. Lärarna och eleverna som intervjuats är verksamma på gymnasiet. Studien visar att de gitarrlärare som deltog i studien påverkas av tidigare lärare när det kommer till val av läromedel. Studien visar vidare att val av läromedel påverkas av individanpassning, vilket leder till flitigt användande av egenproducerat läromedel och IT i undervisningen där videoinspelning av lektionerna visar sig ge bäst resultat. Man kan se hur nya media framstår som en allt viktigare faktor i undervisningen och studien antyder att fortsatt forskning på pedagogik baserat på ”det omvända klassrummet” kan vara angeläget.}},
  author       = {{Vatansever, Okhan}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Val av läromedel - Från tabulatur till videolektioner.}},
  year         = {{2014}},
}