Statuskonsumtion, på vems villkor? : öl som finkultur
(2015) MKVK04 20142Media and Communication Studies
- Abstract (Swedish)
- Uppsatsen Statuskonsumtion, på vems villkor? –öl som finkultur är skriven av Anna Nyman i ämnet för Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet.
Uppsatsen är en fallstudie som undersöker hur öl som produkt tillskrivits konnässörsskap samt vilka drivkrafter som drivit produkten i denna riktning. Genom att analysera flera olika former av publikationer, har ölets utveckling mot finkultur analyserats mot bakgrund av tidigare teorier kring konsumtion och sociala hierarkier. Syftet med uppsatsen är att genom fallet kartlägga hur processen då en vara förändras till finkultur tar sig uttryck. Uppsatsen belyser även på vilka villkor som processen mot finkultur och konnässörsskap sker... (More) - Uppsatsen Statuskonsumtion, på vems villkor? –öl som finkultur är skriven av Anna Nyman i ämnet för Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet.
Uppsatsen är en fallstudie som undersöker hur öl som produkt tillskrivits konnässörsskap samt vilka drivkrafter som drivit produkten i denna riktning. Genom att analysera flera olika former av publikationer, har ölets utveckling mot finkultur analyserats mot bakgrund av tidigare teorier kring konsumtion och sociala hierarkier. Syftet med uppsatsen är att genom fallet kartlägga hur processen då en vara förändras till finkultur tar sig uttryck. Uppsatsen belyser även på vilka villkor som processen mot finkultur och konnässörsskap sker varav det i studien framkommit att ölets utveckling inträffat både på konsumenternas och producenternas villkor. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/5044230
- author
- Nyman, Anna LU
- supervisor
- organization
- course
- MKVK04 20142
- year
- 2015
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Konnässörsskap, finkultur, konsumtion, smak, fält, distinktioner, hierarki, fallstudie, lokalt monopol
- language
- Swedish
- id
- 5044230
- date added to LUP
- 2015-02-24 14:10:50
- date last changed
- 2015-02-24 14:10:50
@misc{5044230, abstract = {{Uppsatsen Statuskonsumtion, på vems villkor? –öl som finkultur är skriven av Anna Nyman i ämnet för Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet. Uppsatsen är en fallstudie som undersöker hur öl som produkt tillskrivits konnässörsskap samt vilka drivkrafter som drivit produkten i denna riktning. Genom att analysera flera olika former av publikationer, har ölets utveckling mot finkultur analyserats mot bakgrund av tidigare teorier kring konsumtion och sociala hierarkier. Syftet med uppsatsen är att genom fallet kartlägga hur processen då en vara förändras till finkultur tar sig uttryck. Uppsatsen belyser även på vilka villkor som processen mot finkultur och konnässörsskap sker varav det i studien framkommit att ölets utveckling inträffat både på konsumenternas och producenternas villkor.}}, author = {{Nyman, Anna}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Statuskonsumtion, på vems villkor? : öl som finkultur}}, year = {{2015}}, }