Egencertifierade miljömärkningars påverkan på konsumenters upplevda osäkerhet
(2015) FEKH29 20142Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Titel Egencertifierade miljömärkningars påverkan på konsumenters upplevda osäkerhet - En kvalitativ studie
Seminariedatum 2015-01-15
Ämne/kurs FEKH29 Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng
Författare Richard Fribert, Linus Larsson, Linnea Wirstedt
Handlare Lars Carlman
Nyckelord Egencertifierade miljömärkningar, miljömärkningar, upplevd osäkerhet, riskreducering, konsumentens beslutsprocess.
Syfte Öka förståelsen för hur egencertifierade miljömärkningar påverkar konsumentens upplevda osäkerhet och förstå vilka aspekter som anses viktiga för att upplevd osäkerhet ska påverkas under beslutsprocessen.
Metod En kvalitativ metod, med abduktiv vetenskaplig ansats och hermeneutiskt... (More) - Titel Egencertifierade miljömärkningars påverkan på konsumenters upplevda osäkerhet - En kvalitativ studie
Seminariedatum 2015-01-15
Ämne/kurs FEKH29 Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng
Författare Richard Fribert, Linus Larsson, Linnea Wirstedt
Handlare Lars Carlman
Nyckelord Egencertifierade miljömärkningar, miljömärkningar, upplevd osäkerhet, riskreducering, konsumentens beslutsprocess.
Syfte Öka förståelsen för hur egencertifierade miljömärkningar påverkar konsumentens upplevda osäkerhet och förstå vilka aspekter som anses viktiga för att upplevd osäkerhet ska påverkas under beslutsprocessen.
Metod En kvalitativ metod, med abduktiv vetenskaplig ansats och hermeneutiskt synsätt. Primärdata bestod av fyra fokusgrupper.
Teoretiska Konsumentens beslutsprocess, osäkerhets- och riskreduceringsmetoder, Perspektiv varumärken, engagemangsnivå, meddelandekällan och trovärdighet.
Empiri Baserad på fyra fokusgrupper med totalt 18 respondenter, som i rollen av konsumenter, diskuterade egencertifierade miljömärkningar.
Slutsats De egencertifierade miljömärkningarnas effektivitet som riskreduceringsmetod beror på konsumenters varumärkesbild och -styrka. Konsumenter måste tro att produktkategorin har en hög miljöpåverkan eller hög självpåverkan. Upplevd osäkerhet, skapad av den stora mångfalden av miljömärkningar, kan tvinga konsumenter till utökad informationssökning. Upplevd känsla av vällust efter köp, trots avsaknad av förståelse för märkningen, kan bidra till att ett varumärke stärks. I teorin kan ett starkt varumärke vinna mer på att skapa sin egen miljömärkning (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/5047240
- author
- Wirstedt, Linnea LU ; Larsson, Linus LU and Fribert, Richard LU
- supervisor
-
- Lars Carlman LU
- organization
- course
- FEKH29 20142
- year
- 2015
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Egencertifierade miljömärkningar, miljömärkningar, upplevd osäkerhet, riskreducering, konsumentens beslutsprocess
- language
- Swedish
- id
- 5047240
- date added to LUP
- 2015-02-11 14:55:27
- date last changed
- 2015-02-11 14:55:27
@misc{5047240, abstract = {{Titel Egencertifierade miljömärkningars påverkan på konsumenters upplevda osäkerhet - En kvalitativ studie Seminariedatum 2015-01-15 Ämne/kurs FEKH29 Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare Richard Fribert, Linus Larsson, Linnea Wirstedt Handlare Lars Carlman Nyckelord Egencertifierade miljömärkningar, miljömärkningar, upplevd osäkerhet, riskreducering, konsumentens beslutsprocess. Syfte Öka förståelsen för hur egencertifierade miljömärkningar påverkar konsumentens upplevda osäkerhet och förstå vilka aspekter som anses viktiga för att upplevd osäkerhet ska påverkas under beslutsprocessen. Metod En kvalitativ metod, med abduktiv vetenskaplig ansats och hermeneutiskt synsätt. Primärdata bestod av fyra fokusgrupper. Teoretiska Konsumentens beslutsprocess, osäkerhets- och riskreduceringsmetoder, Perspektiv varumärken, engagemangsnivå, meddelandekällan och trovärdighet. Empiri Baserad på fyra fokusgrupper med totalt 18 respondenter, som i rollen av konsumenter, diskuterade egencertifierade miljömärkningar. Slutsats De egencertifierade miljömärkningarnas effektivitet som riskreduceringsmetod beror på konsumenters varumärkesbild och -styrka. Konsumenter måste tro att produktkategorin har en hög miljöpåverkan eller hög självpåverkan. Upplevd osäkerhet, skapad av den stora mångfalden av miljömärkningar, kan tvinga konsumenter till utökad informationssökning. Upplevd känsla av vällust efter köp, trots avsaknad av förståelse för märkningen, kan bidra till att ett varumärke stärks. I teorin kan ett starkt varumärke vinna mer på att skapa sin egen miljömärkning}}, author = {{Wirstedt, Linnea and Larsson, Linus and Fribert, Richard}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Egencertifierade miljömärkningars påverkan på konsumenters upplevda osäkerhet}}, year = {{2015}}, }