Den personliga interaktionens roll i värdeskapande
(2015) FEKH19 20142Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Examensarbetets titel: Den personliga interaktionens roll i värdeskapande
Seminariedatum: 2015-01-16
Kurs: FEKH19, Examensarbete i Strategic Management på kandidatnivå, 15 högskolepoäng
Författare: Lovisa Bunner, Valon Kaba, Majken Tammisto
Handledare: Magnus Johansson
Nyckelord: Värdeskapande, Värdekonfigurationer, Värdedrivare, Personlig interaktion, Manuell kontanthantering
Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka den personliga interaktionen värdeskapande roll i befintliga värdekonfigurationer och därmed företags förmåga att skapa högre värde genom tjänster som innefattar personlig interaktion.
Metod: En fallstudie har utförts med strukturerade och semistrukturerade intervjuer och med hjälp av multipla inslag har... (More) - Examensarbetets titel: Den personliga interaktionens roll i värdeskapande
Seminariedatum: 2015-01-16
Kurs: FEKH19, Examensarbete i Strategic Management på kandidatnivå, 15 högskolepoäng
Författare: Lovisa Bunner, Valon Kaba, Majken Tammisto
Handledare: Magnus Johansson
Nyckelord: Värdeskapande, Värdekonfigurationer, Värdedrivare, Personlig interaktion, Manuell kontanthantering
Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka den personliga interaktionen värdeskapande roll i befintliga värdekonfigurationer och därmed företags förmåga att skapa högre värde genom tjänster som innefattar personlig interaktion.
Metod: En fallstudie har utförts med strukturerade och semistrukturerade intervjuer och med hjälp av multipla inslag har analytisk generaliserbarhet uppnåtts. Den insamlade datan har kodats samt analyserats mot det teoretiska ramverket med hjälp av mönsteranpassning.
Teoretiska perspektiv: Uppsatsens teoretiska ramverk består av värdekonfigurationerna värdekedjan, value shop och value network av Porter, Stabell & Fjeldstad samt teorin kring värdeskapande.
Empiri: De empiriska källorna som legat till grund för analysen består av primärdata i form av intervjuer med företagen och dess kunder samt sekundärdata från publicerade artiklar och statistiska mätningar.
Slutsats: Personlig interaktion har en roll i företags värdeskapande processer och därmed kan ett eventuellt tillkortakommande i befintliga värdekonfigurationer konstaterats. Handelsbankens val att behålla en tjänst där personlig interaktion återfinns anses därmed strategiskt bra ur det värdeskapande perspektivet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/5105168
- author
- Bunner, Lovisa LU ; Kaba, Valjon LU and Tammisto, Majken LU
- supervisor
- organization
- course
- FEKH19 20142
- year
- 2015
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- language
- Swedish
- id
- 5105168
- date added to LUP
- 2015-02-25 10:20:56
- date last changed
- 2015-02-25 10:20:56
@misc{5105168, abstract = {{Examensarbetets titel: Den personliga interaktionens roll i värdeskapande Seminariedatum: 2015-01-16 Kurs: FEKH19, Examensarbete i Strategic Management på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Lovisa Bunner, Valon Kaba, Majken Tammisto Handledare: Magnus Johansson Nyckelord: Värdeskapande, Värdekonfigurationer, Värdedrivare, Personlig interaktion, Manuell kontanthantering Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka den personliga interaktionen värdeskapande roll i befintliga värdekonfigurationer och därmed företags förmåga att skapa högre värde genom tjänster som innefattar personlig interaktion. Metod: En fallstudie har utförts med strukturerade och semistrukturerade intervjuer och med hjälp av multipla inslag har analytisk generaliserbarhet uppnåtts. Den insamlade datan har kodats samt analyserats mot det teoretiska ramverket med hjälp av mönsteranpassning. Teoretiska perspektiv: Uppsatsens teoretiska ramverk består av värdekonfigurationerna värdekedjan, value shop och value network av Porter, Stabell & Fjeldstad samt teorin kring värdeskapande. Empiri: De empiriska källorna som legat till grund för analysen består av primärdata i form av intervjuer med företagen och dess kunder samt sekundärdata från publicerade artiklar och statistiska mätningar. Slutsats: Personlig interaktion har en roll i företags värdeskapande processer och därmed kan ett eventuellt tillkortakommande i befintliga värdekonfigurationer konstaterats. Handelsbankens val att behålla en tjänst där personlig interaktion återfinns anses därmed strategiskt bra ur det värdeskapande perspektivet.}}, author = {{Bunner, Lovisa and Kaba, Valjon and Tammisto, Majken}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Den personliga interaktionens roll i värdeskapande}}, year = {{2015}}, }