Två sidor av samma mynt - En studie av den politiska kommunikationen under Sveriges ordförandeskap i den Europeiska unionens råd 2001 & 2009
(2015) STVK02 20151Department of Political Science
- Abstract (Swedish)
- I denna uppsats appliceras teorin om politikens medialisering på den politiska kommunikationen under Sveriges ordförandeskap i den Europeiska unionens råd 2001 och 2009. Studiens syfte är att redogöra för hur Sverige använde informations- och kommunikationsstrategier för att nå ut till de svenska medborgarna samt att undersöka huruvida medialisering kommer till uttryck i den politiska kommunikationen. Analysen bygger på två paradoxer: den uppmärksamhetsanpassade politiska kommunikationen och kunskapsparadoxen, vilka demonstrerar den dragkamp mellan den politiska logiken och medielogiken som präglar politikens medialisering. Studiens undersökning visar att medier och mediekontakter är en integrerad del av Sveriges informations- och... (More)
- I denna uppsats appliceras teorin om politikens medialisering på den politiska kommunikationen under Sveriges ordförandeskap i den Europeiska unionens råd 2001 och 2009. Studiens syfte är att redogöra för hur Sverige använde informations- och kommunikationsstrategier för att nå ut till de svenska medborgarna samt att undersöka huruvida medialisering kommer till uttryck i den politiska kommunikationen. Analysen bygger på två paradoxer: den uppmärksamhetsanpassade politiska kommunikationen och kunskapsparadoxen, vilka demonstrerar den dragkamp mellan den politiska logiken och medielogiken som präglar politikens medialisering. Studiens undersökning visar att medier och mediekontakter är en integrerad del av Sveriges informations- och kommunikationsverksamheter samt att den politiska kommunikationens medialisering tycks vara paradoxal: samma medialiseringsprocess får ofta såväl fördelaktiga som ofördelaktiga effekter på den information som når medborgarna. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/5424153
- author
- Westberg, Emma LU
- supervisor
-
- Elsa Hedling LU
- organization
- course
- STVK02 20151
- year
- 2015
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Politisk kommunikation, Europeiska unionens råd, ordförandeskap, politikens medialisering, politisk logik, medielogik, media, Sverige, svenska medborgare
- language
- Swedish
- id
- 5424153
- date added to LUP
- 2015-07-13 12:33:30
- date last changed
- 2015-07-13 12:33:30
@misc{5424153, abstract = {{I denna uppsats appliceras teorin om politikens medialisering på den politiska kommunikationen under Sveriges ordförandeskap i den Europeiska unionens råd 2001 och 2009. Studiens syfte är att redogöra för hur Sverige använde informations- och kommunikationsstrategier för att nå ut till de svenska medborgarna samt att undersöka huruvida medialisering kommer till uttryck i den politiska kommunikationen. Analysen bygger på två paradoxer: den uppmärksamhetsanpassade politiska kommunikationen och kunskapsparadoxen, vilka demonstrerar den dragkamp mellan den politiska logiken och medielogiken som präglar politikens medialisering. Studiens undersökning visar att medier och mediekontakter är en integrerad del av Sveriges informations- och kommunikationsverksamheter samt att den politiska kommunikationens medialisering tycks vara paradoxal: samma medialiseringsprocess får ofta såväl fördelaktiga som ofördelaktiga effekter på den information som når medborgarna.}}, author = {{Westberg, Emma}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Två sidor av samma mynt - En studie av den politiska kommunikationen under Sveriges ordförandeskap i den Europeiska unionens råd 2001 & 2009}}, year = {{2015}}, }