Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Education For All? : en utvärderande kvalitativ idéanalys av UNESCOs EFA rapport från år 2015

Georghiou, Stephanie LU (2015) MRSG31 20151
Human Rights Studies
Abstract (Swedish)
Milleniemål två och delvis tre har haft som ändamål att alla barn ska få gå i skolan och att skolan ska vara en jämställd plats år 2015. Dessa mål är fortfarande inte uppnådda och framför allt flickor drabbas av detta utfall. Syftet med denna uppsats är således att utvärdera UNESCOs egen tolkning av resultaten av deras projekt Education For All. Detta kommer att uppnås genom en granskning av rapporten Education For All 2000-2015: Achievments and Challenges, utifrån en utvärderande kvalitativ idéanalys. Det som framkommit i analysens första skede är att UNESCO själva anser att deras arbete med EFA är en kvalificerad framgång, trots att målen inte uppnåtts. Dock har målen inte varit tillräckligt breda, universella och länders ansvar har... (More)
Milleniemål två och delvis tre har haft som ändamål att alla barn ska få gå i skolan och att skolan ska vara en jämställd plats år 2015. Dessa mål är fortfarande inte uppnådda och framför allt flickor drabbas av detta utfall. Syftet med denna uppsats är således att utvärdera UNESCOs egen tolkning av resultaten av deras projekt Education For All. Detta kommer att uppnås genom en granskning av rapporten Education For All 2000-2015: Achievments and Challenges, utifrån en utvärderande kvalitativ idéanalys. Det som framkommit i analysens första skede är att UNESCO själva anser att deras arbete med EFA är en kvalificerad framgång, trots att målen inte uppnåtts. Dock har målen inte varit tillräckligt breda, universella och länders ansvar har varierat. Resultaten som identifieras i analysens första del kommer att diskuteras i andra delen av analysen med utgångspunkt i Martha C. Nussbaums rättighetsperspektiv. Detta grundar sig på att Nussbaum kan ge en djupare förståelse för hur jämställdhet ska kunna uppnås inom och genom skolan. Med hjälp av hennes perspektiv kan det påvisas att jämställdhet inom utbildning inte endast handlar om ett jämt antal pojkar och flickor i skolan, utan viktiga delar är hur skolan är utformad, vilka ämnen som lärs ut och vad utbildningens egentliga syfte är. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Georghiou, Stephanie LU
supervisor
organization
course
MRSG31 20151
year
type
L2 - 2nd term paper (old degree order)
subject
keywords
Education For All, milleniemål, globala mål, UNESCO, Martha C. Nussbaum, Utbildning, jämställdhet, kapaciteter, förmågor, mänskliga rättigheter, human rights
language
Swedish
id
5435458
date added to LUP
2015-07-22 09:17:24
date last changed
2015-07-22 09:17:24
@misc{5435458,
  abstract     = {{Milleniemål två och delvis tre har haft som ändamål att alla barn ska få gå i skolan och att skolan ska vara en jämställd plats år 2015. Dessa mål är fortfarande inte uppnådda och framför allt flickor drabbas av detta utfall. Syftet med denna uppsats är således att utvärdera UNESCOs egen tolkning av resultaten av deras projekt Education For All. Detta kommer att uppnås genom en granskning av rapporten Education For All 2000-2015: Achievments and Challenges, utifrån en utvärderande kvalitativ idéanalys. Det som framkommit i analysens första skede är att UNESCO själva anser att deras arbete med EFA är en kvalificerad framgång, trots att målen inte uppnåtts. Dock har målen inte varit tillräckligt breda, universella och länders ansvar har varierat. Resultaten som identifieras i analysens första del kommer att diskuteras i andra delen av analysen med utgångspunkt i Martha C. Nussbaums rättighetsperspektiv. Detta grundar sig på att Nussbaum kan ge en djupare förståelse för hur jämställdhet ska kunna uppnås inom och genom skolan. Med hjälp av hennes perspektiv kan det påvisas att jämställdhet inom utbildning inte endast handlar om ett jämt antal pojkar och flickor i skolan, utan viktiga delar är hur skolan är utformad, vilka ämnen som lärs ut och vad utbildningens egentliga syfte är.}},
  author       = {{Georghiou, Stephanie}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Education For All? : en utvärderande kvalitativ idéanalys av UNESCOs EFA rapport från år 2015}},
  year         = {{2015}},
}