Får det lov att vara en valkampanj? : en kvalitativ innehållsanalys av Feministiskt Initiativs valkampanjer 2006 och 2014
(2015) MKVA22 20151Media and Communication Studies
Department of Communication and Media
- Abstract (Swedish)
- Uppsatsen "Får det lov att vara en valkampanj? – En kvalitativ innehållsanalys av Feministiskt Initiativs valkampanjer 2006 och 2014" är skriven i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet, av Dag Svensson och Vincent Vigonius. I uppsatsen undersöks och jämförs två valkampanjer för det svenska partiet Feministiskt Initiativ i riksdagsvalen 2006 och 2014. Den teoretiska utgångspunkten i uppsatsen grundar sig i medialisering och agenda-setting. Medialisering används i uppsatsen för att konkretisera och belysa hur en övergripande samhällsutveckling påverkar politisk kommunikation. Agenda-setting, vilket i uppsatsen benämns som dagordningsfunktionen, syftar till att undersöka hur... (More)
- Uppsatsen "Får det lov att vara en valkampanj? – En kvalitativ innehållsanalys av Feministiskt Initiativs valkampanjer 2006 och 2014" är skriven i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet, av Dag Svensson och Vincent Vigonius. I uppsatsen undersöks och jämförs två valkampanjer för det svenska partiet Feministiskt Initiativ i riksdagsvalen 2006 och 2014. Den teoretiska utgångspunkten i uppsatsen grundar sig i medialisering och agenda-setting. Medialisering används i uppsatsen för att konkretisera och belysa hur en övergripande samhällsutveckling påverkar politisk kommunikation. Agenda-setting, vilket i uppsatsen benämns som dagordningsfunktionen, syftar till att undersöka hur Feministiskt Initiativs valkampanjer förhåller sig till aktuell rapportering i massmedia och hur detta återspeglas i kampanjmaterialet. Uppsatsens använda metod är en kvalitativ innehållsanalys vilken har erbjudit en närläsning av kampanjmaterialet för att belysa nya perspektiv. Resultatet av studien pekar på att valkampanjer även i nya medier förhåller sig efter medierapporteringen, dock med förbehållet att det på nya medier uppstått en frihet i att själva kunna styra tillskrivet attribut. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/5435802
- author
- Svensson, Dag LU and Vigonius, Vincent LU
- supervisor
- organization
- course
- MKVA22 20151
- year
- 2015
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- Politisk kommunikation, Medialisering, Agenda-setting, Valkampanjer, Sociala medier
- language
- Swedish
- id
- 5435802
- date added to LUP
- 2015-06-18 08:09:13
- date last changed
- 2015-12-14 13:19:37
@misc{5435802, abstract = {{Uppsatsen "Får det lov att vara en valkampanj? – En kvalitativ innehållsanalys av Feministiskt Initiativs valkampanjer 2006 och 2014" är skriven i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet, av Dag Svensson och Vincent Vigonius. I uppsatsen undersöks och jämförs två valkampanjer för det svenska partiet Feministiskt Initiativ i riksdagsvalen 2006 och 2014. Den teoretiska utgångspunkten i uppsatsen grundar sig i medialisering och agenda-setting. Medialisering används i uppsatsen för att konkretisera och belysa hur en övergripande samhällsutveckling påverkar politisk kommunikation. Agenda-setting, vilket i uppsatsen benämns som dagordningsfunktionen, syftar till att undersöka hur Feministiskt Initiativs valkampanjer förhåller sig till aktuell rapportering i massmedia och hur detta återspeglas i kampanjmaterialet. Uppsatsens använda metod är en kvalitativ innehållsanalys vilken har erbjudit en närläsning av kampanjmaterialet för att belysa nya perspektiv. Resultatet av studien pekar på att valkampanjer även i nya medier förhåller sig efter medierapporteringen, dock med förbehållet att det på nya medier uppstått en frihet i att själva kunna styra tillskrivet attribut.}}, author = {{Svensson, Dag and Vigonius, Vincent}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Får det lov att vara en valkampanj? : en kvalitativ innehållsanalys av Feministiskt Initiativs valkampanjer 2006 och 2014}}, year = {{2015}}, }