Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Dimetyleter och etanol som biodrivmedel för tunga fordon i Sverige - En intervju- och litteraturstudie över Volvo och Scanias motorplattformar

Peltonen Ramkvist, Erika LU (2015) MVEM12 20151
Studies in Environmental Science
Abstract
There are a number of existing and new biofuels on the Swedish market. These operate differently and need to be managed in different ways. In order to solve problems associated with the transport sector's large and unsustainable energy consumption and emissions of CO2, it is important to study how biofuels can work in practice and gain a broad knowledge of prerequisites for their mainstream market emergence.

This study examines drivers and barriers for the implementation of two biofuels in Sweden: Dimethylether and ethanol. A literature review and interviews with actors at Volvo Group and Scania provide information for the study. The analysis also reflects upon Volvos and Scanias engine technology and emergent strategies for biofuels.... (More)
There are a number of existing and new biofuels on the Swedish market. These operate differently and need to be managed in different ways. In order to solve problems associated with the transport sector's large and unsustainable energy consumption and emissions of CO2, it is important to study how biofuels can work in practice and gain a broad knowledge of prerequisites for their mainstream market emergence.

This study examines drivers and barriers for the implementation of two biofuels in Sweden: Dimethylether and ethanol. A literature review and interviews with actors at Volvo Group and Scania provide information for the study. The analysis also reflects upon Volvos and Scanias engine technology and emergent strategies for biofuels. Empirical data was analyzed utilizing insights and structure provided by path dependency theory.

The study is important in that it highlights a number of challenges facing the widespread implementation of biofuels in heavy goods transport in Sweden from a new perspective – that of the users. While informants stress the importance of the shift from non-renewable fuels to renewable fuels is vital for the transport sector’s carbon footprint reductions, the study shows how engine platforms developed for biofuels must also deliver low pollutant emissions and high motive performance while remaining extremely closely related to mainstream diesel-fueled engines. The current market and political structures do not allow substantial divergence from mainstream engines – a situation that in some instances constrains technical development. The study also shows that both Volvo and Scania have developed their engine platforms and biofuel strategies in markedly path dependent ways – and that company-specific lock-in effects have arisen.

The study concludes that major barriers for optimal engine development matched to biofuels development are found in a general lack of long-term thinking and stability in political circles. The substantial level of volatility in policy slows and inhibits the development of both fuel and engines. While collaboration between actors is a driving force for the development of biofuels and engines that can use them. (Less)
Popular Abstract (Swedish)
Den stigberoende drivmedelsindustrin

Hur kommer det sig att det finns så många olika biodrivmedel tillgängliga men att inga har slagit igenom stort på marknaden? Denna uppsats undersöker begränsningar och drivkrafter med att införa två biodrivmedel, etanol och dimetyleter, på marknaden. Intervjuer med två stora fordonsföretag samt en litteraturstudie har genomförts.

Med dagens utsläpp av växthusgaser och främst koldioxid från vägtransporter behövs det sätt att lösa dessa problem. Att bilar och lastbilar drivs med biodrivmedel är ett sätt att lösa de höga utsläppen från bilar som kör på de vanliga drivmedlen. Det är dock inte helt lätt, detta eftersom det finns många biodrivmedel tillgängliga och att dessa oftast kräver helt olika... (More)
Den stigberoende drivmedelsindustrin

Hur kommer det sig att det finns så många olika biodrivmedel tillgängliga men att inga har slagit igenom stort på marknaden? Denna uppsats undersöker begränsningar och drivkrafter med att införa två biodrivmedel, etanol och dimetyleter, på marknaden. Intervjuer med två stora fordonsföretag samt en litteraturstudie har genomförts.

Med dagens utsläpp av växthusgaser och främst koldioxid från vägtransporter behövs det sätt att lösa dessa problem. Att bilar och lastbilar drivs med biodrivmedel är ett sätt att lösa de höga utsläppen från bilar som kör på de vanliga drivmedlen. Det är dock inte helt lätt, detta eftersom det finns många biodrivmedel tillgängliga och att dessa oftast kräver helt olika motorer och måste hanteras på olika sätt. Det finns inte en lösning på problemet, snarare väldigt många olika lösningar. Det är därför det är viktigt att studera vilka begränsningar och drivkrafter som finns för att få biodrivmedel på marknaden, för att få en kunskap om problemen samt hur förutsättningarna ser ut.

I uppsatsen har teorin om stigberoende använts för att analysera resultatet. Teorin om stigberoende innebär kort att nya tekniska lösningar har svårt att komma in på marknaden eftersom de är just nya. Det kan exempelvis handla om att äldre tekniska lösningar är kvar på marknaden på grund av att de valdes först och inte utifrån att den är den bästa lösningen. Bilen som teknisk lösning och bilismen passar bra in som ett exempel på hur stigberoende kan visa sig.

Utifrån intervjuer och litteraturstudie visade det sig att en långsiktighet i politik är viktigt för den framtida utvecklingen av biodrivmedel och visar sig vara en begränsning. Det är viktigt att politiken är på ett visst sätt under en längre tid för att aktörer inom drivmedelsbranschen skall kunna veta vad som gäller och arbeta utifrån det. Styrmedel och övrig politik är också viktig och en av informanterna påstår att drivmedelsbranschen är helt politiserad. En drivkraft för utvecklingen av biodrivmedel verkar vara samarbete mellan aktörer inom drivmedelsbranschen, genom samarbete kan utvecklingen snabbas på men verkar också ha en positiv påverkan på klimatet. Även klimatförändringar och andra kriser i samhället visar sig vara en drivkraft för biodrivmedel.

Flera delar i arbetet med biodrivmedel verkar vara stigberoende, främst eftersom etanol inte lyckats bräcka bensin och diesel trots att etanolen har funnits lika länge. Det har gjorts många försök under 1900- och 2000-talet, och trots detta används etanolen relativt lite. Dimetyleter är ett mycket nyare drivmedel och är ännu inte redo för att kommersialiseras. Samhället vi lever i gynnar bilismen och låser in aktörer i den fossila eran. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Peltonen Ramkvist, Erika LU
supervisor
organization
course
MVEM12 20151
year
type
H2 - Master's Degree (Two Years)
subject
keywords
Biodrivmedel, Dimetyleter, etanol, Volvo, Scania.
language
Swedish
id
5469170
date added to LUP
2015-06-10 15:06:46
date last changed
2015-06-10 15:06:46
@misc{5469170,
  abstract     = {{There are a number of existing and new biofuels on the Swedish market. These operate differently and need to be managed in different ways. In order to solve problems associated with the transport sector's large and unsustainable energy consumption and emissions of CO2, it is important to study how biofuels can work in practice and gain a broad knowledge of prerequisites for their mainstream market emergence.

This study examines drivers and barriers for the implementation of two biofuels in Sweden: Dimethylether and ethanol. A literature review and interviews with actors at Volvo Group and Scania provide information for the study. The analysis also reflects upon Volvos and Scanias engine technology and emergent strategies for biofuels. Empirical data was analyzed utilizing insights and structure provided by path dependency theory.

The study is important in that it highlights a number of challenges facing the widespread implementation of biofuels in heavy goods transport in Sweden from a new perspective – that of the users. While informants stress the importance of the shift from non-renewable fuels to renewable fuels is vital for the transport sector’s carbon footprint reductions, the study shows how engine platforms developed for biofuels must also deliver low pollutant emissions and high motive performance while remaining extremely closely related to mainstream diesel-fueled engines. The current market and political structures do not allow substantial divergence from mainstream engines – a situation that in some instances constrains technical development. The study also shows that both Volvo and Scania have developed their engine platforms and biofuel strategies in markedly path dependent ways – and that company-specific lock-in effects have arisen. 
 
The study concludes that major barriers for optimal engine development matched to biofuels development are found in a general lack of long-term thinking and stability in political circles. The substantial level of volatility in policy slows and inhibits the development of both fuel and engines. While collaboration between actors is a driving force for the development of biofuels and engines that can use them.}},
  author       = {{Peltonen Ramkvist, Erika}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Dimetyleter och etanol som biodrivmedel för tunga fordon i Sverige - En intervju- och litteraturstudie över Volvo och Scanias motorplattformar}},
  year         = {{2015}},
}