Risken med att ropa högst och få hjälp först - En diskursanalys av bullerbekämpning i förskolan
(2015) PEDK01 20151Education
- Abstract (Swedish)
- Buller i förskolan undersöks utifrån syftet att genom en diskursanalys urskilja hur bullerbekämpning i en skrift om förskolan förändrar och styr barns aktiviteter och vilka antaganden om barn och buller som det grundar sig på. Med den diskursanalytiska metoden där språk och ting är en del i att iscensätta flera buller som samverkar urskiljs mekanismer för styrning av barns aktiviteter för att kontrollera vilka ljud som får ljuda. Resultatet visar på en Vilja att bekämpa buller som bygger på risken att utsättas för buller, det Särskilda barnet som särskiljer sig som extra utsatt för bullret och Bullerbekämpande mekanismer som är de språkliga och materiella strategier som används i förskolan för att styra barns aktiviteter i en riktning mot... (More)
- Buller i förskolan undersöks utifrån syftet att genom en diskursanalys urskilja hur bullerbekämpning i en skrift om förskolan förändrar och styr barns aktiviteter och vilka antaganden om barn och buller som det grundar sig på. Med den diskursanalytiska metoden där språk och ting är en del i att iscensätta flera buller som samverkar urskiljs mekanismer för styrning av barns aktiviteter för att kontrollera vilka ljud som får ljuda. Resultatet visar på en Vilja att bekämpa buller som bygger på risken att utsättas för buller, det Särskilda barnet som särskiljer sig som extra utsatt för bullret och Bullerbekämpande mekanismer som är de språkliga och materiella strategier som används i förskolan för att styra barns aktiviteter i en riktning mot de rätta ljuden. Med detta som grund diskuteras en Pedagogisk bullerbekämpning vilket kan vara grunden för att minska buller utifrån en pedagogisk infallsvinkel. Frågan för fortsatt forskning är ifall en pedagogisk bullerbekämpning är förenlig med förskolans mål och om den kan inkludera barns inflytande och deras rätt att ljuda. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/5469545
- author
- Forsström, Filip LU
- supervisor
- organization
- course
- PEDK01 20151
- year
- 2015
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- pedagogisk bullerbekämpning, förskola, diskursanalys, iscensätta, styrning, ting
- language
- Swedish
- id
- 5469545
- date added to LUP
- 2015-06-15 08:25:54
- date last changed
- 2015-06-15 08:25:54
@misc{5469545, abstract = {{Buller i förskolan undersöks utifrån syftet att genom en diskursanalys urskilja hur bullerbekämpning i en skrift om förskolan förändrar och styr barns aktiviteter och vilka antaganden om barn och buller som det grundar sig på. Med den diskursanalytiska metoden där språk och ting är en del i att iscensätta flera buller som samverkar urskiljs mekanismer för styrning av barns aktiviteter för att kontrollera vilka ljud som får ljuda. Resultatet visar på en Vilja att bekämpa buller som bygger på risken att utsättas för buller, det Särskilda barnet som särskiljer sig som extra utsatt för bullret och Bullerbekämpande mekanismer som är de språkliga och materiella strategier som används i förskolan för att styra barns aktiviteter i en riktning mot de rätta ljuden. Med detta som grund diskuteras en Pedagogisk bullerbekämpning vilket kan vara grunden för att minska buller utifrån en pedagogisk infallsvinkel. Frågan för fortsatt forskning är ifall en pedagogisk bullerbekämpning är förenlig med förskolans mål och om den kan inkludera barns inflytande och deras rätt att ljuda.}}, author = {{Forsström, Filip}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Risken med att ropa högst och få hjälp först - En diskursanalys av bullerbekämpning i förskolan}}, year = {{2015}}, }