Ingen riktig skola: En kvalitativ studie om kortutbildade kvinnor i arbetsmarknadspolitiken
(2015) SOCM13 20151Sociology
- Abstract (Swedish)
- I integrationspolitiken är det arbetslinjen som råder och för alla nyanlända invandrare innebär det studier i både svenska språket och arbetsmarknadsutbildningar varvat med praktik för att fortare komma ut i arbetslivet. Bland dem saknar ungefär hälften grundskola varav flerparten av dessa är sällan hörda kvinnor. Syftet med studien är att studera kortutbildade kvinnors upplevelser av arbetsmarknadsutbildningar och vilka positioneringar de har tillgång till. Materialet utgörs huvudsakligen av åtta intervjuer med kortutbildade kvinnor och genom att förstå dem vill jag problematisera diskursen om aktivering i ett större perspektiv knutet till makt och disciplinering. Uppsatsen visar att trots att arbetsmarknadsutbildningarnas syfte är att få... (More)
- I integrationspolitiken är det arbetslinjen som råder och för alla nyanlända invandrare innebär det studier i både svenska språket och arbetsmarknadsutbildningar varvat med praktik för att fortare komma ut i arbetslivet. Bland dem saknar ungefär hälften grundskola varav flerparten av dessa är sällan hörda kvinnor. Syftet med studien är att studera kortutbildade kvinnors upplevelser av arbetsmarknadsutbildningar och vilka positioneringar de har tillgång till. Materialet utgörs huvudsakligen av åtta intervjuer med kortutbildade kvinnor och genom att förstå dem vill jag problematisera diskursen om aktivering i ett större perspektiv knutet till makt och disciplinering. Uppsatsen visar att trots att arbetsmarknadsutbildningarnas syfte är att få ut deltagare i arbetslivet är konsekvensen att ett utestängande system upprätthålls och reproduceras, som i praktiken begränsar kvinnorna i denna studie och i förlängningen riskerar att leda till än mer utanförskap. Aktiveringsdiskursen skapar och upprätthåller därför en bild av skenbar inkludering som paradoxalt nog fungerar kontraproduktivt för både språkinlärning och integration. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/5473354
- author
- Pejov, Jasmine LU
- supervisor
- organization
- course
- SOCM13 20151
- year
- 2015
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- subjektspositioner, styrning, kortutbildade, disciplinering, arbetsmarknadsutbildningar
- language
- Swedish
- id
- 5473354
- date added to LUP
- 2015-06-18 08:25:37
- date last changed
- 2015-09-29 15:05:36
@misc{5473354, abstract = {{I integrationspolitiken är det arbetslinjen som råder och för alla nyanlända invandrare innebär det studier i både svenska språket och arbetsmarknadsutbildningar varvat med praktik för att fortare komma ut i arbetslivet. Bland dem saknar ungefär hälften grundskola varav flerparten av dessa är sällan hörda kvinnor. Syftet med studien är att studera kortutbildade kvinnors upplevelser av arbetsmarknadsutbildningar och vilka positioneringar de har tillgång till. Materialet utgörs huvudsakligen av åtta intervjuer med kortutbildade kvinnor och genom att förstå dem vill jag problematisera diskursen om aktivering i ett större perspektiv knutet till makt och disciplinering. Uppsatsen visar att trots att arbetsmarknadsutbildningarnas syfte är att få ut deltagare i arbetslivet är konsekvensen att ett utestängande system upprätthålls och reproduceras, som i praktiken begränsar kvinnorna i denna studie och i förlängningen riskerar att leda till än mer utanförskap. Aktiveringsdiskursen skapar och upprätthåller därför en bild av skenbar inkludering som paradoxalt nog fungerar kontraproduktivt för både språkinlärning och integration.}}, author = {{Pejov, Jasmine}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Ingen riktig skola: En kvalitativ studie om kortutbildade kvinnor i arbetsmarknadspolitiken}}, year = {{2015}}, }