Den kommunala arbetsgivaren som varumärke
(2015) SKOM12 20151Department of Strategic Communication
- Abstract (Swedish)
- Många olika slags organisationer tillämpar idag arbetsgivarmärkning, exempelvis svenska kommuner. Trots det finns det få studier som undersöker deras tillämpning av arbetsgivarmärkning. Arbetsgivarmärkning riktar sin kommunikation till blivande och befintliga medarbetare. Trots det är både det kommunikativa perspektivet samt medarbetarpespektivet understuderat. Vår studie undersöker hur nyanställda medarbetare upplever en kommunal arbetsgivares arbetsgivarlöfte och varumärkeskommunikation. Studien mynnar bland annat ut i slutsatsen att möjligheten att bidra till samhället upplevs vara en viktig del av kommuners arbetsgivaridentitet. Studien visar även att lön upplevs ha ett betydelsefullt kommunikativt och symboliskt värde. Dessutom visar... (More)
- Många olika slags organisationer tillämpar idag arbetsgivarmärkning, exempelvis svenska kommuner. Trots det finns det få studier som undersöker deras tillämpning av arbetsgivarmärkning. Arbetsgivarmärkning riktar sin kommunikation till blivande och befintliga medarbetare. Trots det är både det kommunikativa perspektivet samt medarbetarpespektivet understuderat. Vår studie undersöker hur nyanställda medarbetare upplever en kommunal arbetsgivares arbetsgivarlöfte och varumärkeskommunikation. Studien mynnar bland annat ut i slutsatsen att möjligheten att bidra till samhället upplevs vara en viktig del av kommuners arbetsgivaridentitet. Studien visar även att lön upplevs ha ett betydelsefullt kommunikativt och symboliskt värde. Dessutom visar studien hur arbetsgivarmärket är tätt knutet till kommunens varumärke och stadens varumärke. (Less)
- Popular Abstract
- Today, employer branding is applied by many types of organizations to involve employees in the organisation’s brand process. However, there are few studies that examine the public sector, where application is common. There are also few studies that have an employee perspective on branding. Our study shows how new employees are experiencing a municipality’s employer value proposition and how employees perceive the employer brand communication. Conclusions from the study include that the possibility to contribute to society is perceived as an important part of the municipality’s employer identity. The study also shows that salaries are perceived to have an important symbolic value. In addition, the study shows that the employer brand is... (More)
- Today, employer branding is applied by many types of organizations to involve employees in the organisation’s brand process. However, there are few studies that examine the public sector, where application is common. There are also few studies that have an employee perspective on branding. Our study shows how new employees are experiencing a municipality’s employer value proposition and how employees perceive the employer brand communication. Conclusions from the study include that the possibility to contribute to society is perceived as an important part of the municipality’s employer identity. The study also shows that salaries are perceived to have an important symbolic value. In addition, the study shows that the employer brand is closely linked to the municipality brand and the city brand. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/7397945
- author
- Mårtensson, Daniel LU and Östlund, Viktor
- supervisor
- organization
- alternative title
- Hur medarbetare upplever en kommuns arbetsgivarlöfte och arbetsgivarmärkeskommunikation
- course
- SKOM12 20151
- year
- 2015
- type
- H2 - Master's Degree (Two Years)
- subject
- keywords
- varumärkesarbete, kommunal verksamhet, offentlig sektor, Arbetsgivarmärkning
- language
- Swedish
- id
- 7397945
- date added to LUP
- 2015-08-24 15:12:35
- date last changed
- 2015-08-24 15:12:35
@misc{7397945, abstract = {{Många olika slags organisationer tillämpar idag arbetsgivarmärkning, exempelvis svenska kommuner. Trots det finns det få studier som undersöker deras tillämpning av arbetsgivarmärkning. Arbetsgivarmärkning riktar sin kommunikation till blivande och befintliga medarbetare. Trots det är både det kommunikativa perspektivet samt medarbetarpespektivet understuderat. Vår studie undersöker hur nyanställda medarbetare upplever en kommunal arbetsgivares arbetsgivarlöfte och varumärkeskommunikation. Studien mynnar bland annat ut i slutsatsen att möjligheten att bidra till samhället upplevs vara en viktig del av kommuners arbetsgivaridentitet. Studien visar även att lön upplevs ha ett betydelsefullt kommunikativt och symboliskt värde. Dessutom visar studien hur arbetsgivarmärket är tätt knutet till kommunens varumärke och stadens varumärke.}}, author = {{Mårtensson, Daniel and Östlund, Viktor}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Den kommunala arbetsgivaren som varumärke}}, year = {{2015}}, }