Involvering av kunder vid tjänsteutveckling hos flygbolag
(2015) KSKK01 20151Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Titel: Involvering av kunder vid tjänsteutveckling hos flygbolag
Universitet: Lunds universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap
Kurs: KSKK01 Service Management, Examensarbete för kandidatexamen, 15 hp
Författare: Ellinor Markusson & Lily Boström
Handledare: Malin Zillinger
Nyckelord: Innovation, tjänsteutveckling, kundinvolvering, flygbransch
Syfte: Att undersöka om aktörer inom flygbranschen involverar sina kunder vid tjänsteutveckling och vilka tillvägagångssätt som i sådana fall används.
Metod: För att uppnå syftet har vi använt en kvalitativt inriktad forskningsmetod, där empirin består av två dokumentanalyser och sju semi-strukturerade intervjuer.
Slutsatser: Vi kan konstatera att... (More) - Titel: Involvering av kunder vid tjänsteutveckling hos flygbolag
Universitet: Lunds universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap
Kurs: KSKK01 Service Management, Examensarbete för kandidatexamen, 15 hp
Författare: Ellinor Markusson & Lily Boström
Handledare: Malin Zillinger
Nyckelord: Innovation, tjänsteutveckling, kundinvolvering, flygbransch
Syfte: Att undersöka om aktörer inom flygbranschen involverar sina kunder vid tjänsteutveckling och vilka tillvägagångssätt som i sådana fall används.
Metod: För att uppnå syftet har vi använt en kvalitativt inriktad forskningsmetod, där empirin består av två dokumentanalyser och sju semi-strukturerade intervjuer.
Slutsatser: Vi kan konstatera att flygbolagen i vår studie involverar sina kunder vid tjänsteutveckling. De metoder som flygbolagen använder vid kundinvolvering är: My SAS Idea, recensionsfunktionen på Facebook, direktkontakt med kunderna, enkätundersökningar, fokusgrupper samt evenemang och kundträffar. Genom att använda dessa metoder uppstår det en variation av samspelsgrader mellan företag och kund. Flygbolagens motiv till att involvera kunderna vid utvecklingen av tjänster är att de i samspel med dem kan skapa en attraktiv tjänst som är anpassad för marknaden, vilket är en viktig konkurrensfördel. Slutligen fann vi att företagsstorleken inte hade någon inverkan på kundinvolveringen vid tjänsteutveckling. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/7456063
- author
- Markusson, Ellinor LU and Boström, Lily LU
- supervisor
- organization
- course
- KSKK01 20151
- year
- 2015
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- language
- Swedish
- id
- 7456063
- date added to LUP
- 2015-06-29 14:24:39
- date last changed
- 2015-06-29 14:24:39
@misc{7456063, abstract = {{Titel: Involvering av kunder vid tjänsteutveckling hos flygbolag Universitet: Lunds universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap Kurs: KSKK01 Service Management, Examensarbete för kandidatexamen, 15 hp Författare: Ellinor Markusson & Lily Boström Handledare: Malin Zillinger Nyckelord: Innovation, tjänsteutveckling, kundinvolvering, flygbransch Syfte: Att undersöka om aktörer inom flygbranschen involverar sina kunder vid tjänsteutveckling och vilka tillvägagångssätt som i sådana fall används. Metod: För att uppnå syftet har vi använt en kvalitativt inriktad forskningsmetod, där empirin består av två dokumentanalyser och sju semi-strukturerade intervjuer. Slutsatser: Vi kan konstatera att flygbolagen i vår studie involverar sina kunder vid tjänsteutveckling. De metoder som flygbolagen använder vid kundinvolvering är: My SAS Idea, recensionsfunktionen på Facebook, direktkontakt med kunderna, enkätundersökningar, fokusgrupper samt evenemang och kundträffar. Genom att använda dessa metoder uppstår det en variation av samspelsgrader mellan företag och kund. Flygbolagens motiv till att involvera kunderna vid utvecklingen av tjänster är att de i samspel med dem kan skapa en attraktiv tjänst som är anpassad för marknaden, vilket är en viktig konkurrensfördel. Slutligen fann vi att företagsstorleken inte hade någon inverkan på kundinvolveringen vid tjänsteutveckling.}}, author = {{Markusson, Ellinor and Boström, Lily}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Involvering av kunder vid tjänsteutveckling hos flygbolag}}, year = {{2015}}, }