WeCare - Hur visar Nordic Choice-hotell att de bryr sig?
(2015) KSKK01 20151Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera hur hotell arbetar med miljöfrågor inom sin verksamhet med fokus på hur och via vilka kanaler de synliggör detta för gästen. Analysen ska göras utifrån ett hållbarhets- och marknadsföringsperspektiv.
Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ studie och således använt metoderna intervju, observation och dokumentanalys. Intervjuerna har gjorts med miljökoordinatorer och receptionister på tre olika hotell inom Nordic Choice-koncernen, vi har även observerat på hotellrum och i receptionerna. Som tredje metod har vi analyserat dokument hämtade från hotellrummen samt Nordic Choice's hemsida och respektive hotells Facebook-sida.
Slutsatser: Vi har kunnat identifiera möjligheter och gap som... (More) - Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera hur hotell arbetar med miljöfrågor inom sin verksamhet med fokus på hur och via vilka kanaler de synliggör detta för gästen. Analysen ska göras utifrån ett hållbarhets- och marknadsföringsperspektiv.
Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ studie och således använt metoderna intervju, observation och dokumentanalys. Intervjuerna har gjorts med miljökoordinatorer och receptionister på tre olika hotell inom Nordic Choice-koncernen, vi har även observerat på hotellrum och i receptionerna. Som tredje metod har vi analyserat dokument hämtade från hotellrummen samt Nordic Choice's hemsida och respektive hotells Facebook-sida.
Slutsatser: Vi har kunnat identifiera möjligheter och gap som uppstår i samband med hotellens marknadsföring av miljöarbetet. Resultaten visar att det finns skillnader mellan marknadsföringsarbetet som styrs centralt och det hotellen själva ansvarar för. I uppsatsen har även utvecklingsmöjligheter angående interaktiv marknadsföring relaterat till miljöarbetet uppmärksammats.
Uppsatsens värde/originalitet: Uppsatsen är ett bidrag till hållbarhets- och marknadsföringsrelaterad forskning då fokus ligger på hur hotell använder sig av marknadsföring för att synliggöra sitt miljöarbete för gästen.
Nyckelord: Hotels, Green marketing, Message framing, Environmental management systems, Corporate social responsibility. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/7513748
- author
- Bergstrand, Karin LU and Brito Åström, Marta LU
- supervisor
- organization
- course
- KSKK01 20151
- year
- 2015
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Corporate social responsibility., Message framing, Environmental management systems, Green marketing, Hotels
- language
- Swedish
- id
- 7513748
- date added to LUP
- 2015-08-10 14:29:02
- date last changed
- 2015-08-10 14:29:02
@misc{7513748, abstract = {{Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera hur hotell arbetar med miljöfrågor inom sin verksamhet med fokus på hur och via vilka kanaler de synliggör detta för gästen. Analysen ska göras utifrån ett hållbarhets- och marknadsföringsperspektiv. Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ studie och således använt metoderna intervju, observation och dokumentanalys. Intervjuerna har gjorts med miljökoordinatorer och receptionister på tre olika hotell inom Nordic Choice-koncernen, vi har även observerat på hotellrum och i receptionerna. Som tredje metod har vi analyserat dokument hämtade från hotellrummen samt Nordic Choice's hemsida och respektive hotells Facebook-sida. Slutsatser: Vi har kunnat identifiera möjligheter och gap som uppstår i samband med hotellens marknadsföring av miljöarbetet. Resultaten visar att det finns skillnader mellan marknadsföringsarbetet som styrs centralt och det hotellen själva ansvarar för. I uppsatsen har även utvecklingsmöjligheter angående interaktiv marknadsföring relaterat till miljöarbetet uppmärksammats. Uppsatsens värde/originalitet: Uppsatsen är ett bidrag till hållbarhets- och marknadsföringsrelaterad forskning då fokus ligger på hur hotell använder sig av marknadsföring för att synliggöra sitt miljöarbete för gästen. Nyckelord: Hotels, Green marketing, Message framing, Environmental management systems, Corporate social responsibility.}}, author = {{Bergstrand, Karin and Brito Åström, Marta}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{WeCare - Hur visar Nordic Choice-hotell att de bryr sig?}}, year = {{2015}}, }