Företag med mångfald på agendan
(2015) KSKK01 20141Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Titel: Företag med mångfald på agendan – en studie om hur 10 företag i Sverige framställer mångfald.
Institution: Institutionen för Service Management vid Campus Helsingborg, Lunds Universitet
Författare: Sarah Shenge och Sanna Wigerfelt
Handledare: Fredrik Nilsson
Nyckelord: Mångfald, mångfaldsarbete, diskurser, möjligheter, utmaningar.
Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka och analysera hur mångfaldsarbete diskursivt formuleras av olika företag som arbetar med mångfald.
Frågeställningar:
1. Hur definieras och motiveras mångfald av några företag i Sverige som uppger sig arbeta med mångfald?
2. Vilka möjligheter och utmaningar med mångfaldsarbete beskrivs av de valda företagen?
Metod: Studien är av... (More) - Titel: Företag med mångfald på agendan – en studie om hur 10 företag i Sverige framställer mångfald.
Institution: Institutionen för Service Management vid Campus Helsingborg, Lunds Universitet
Författare: Sarah Shenge och Sanna Wigerfelt
Handledare: Fredrik Nilsson
Nyckelord: Mångfald, mångfaldsarbete, diskurser, möjligheter, utmaningar.
Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka och analysera hur mångfaldsarbete diskursivt formuleras av olika företag som arbetar med mångfald.
Frågeställningar:
1. Hur definieras och motiveras mångfald av några företag i Sverige som uppger sig arbeta med mångfald?
2. Vilka möjligheter och utmaningar med mångfaldsarbete beskrivs av de valda företagen?
Metod: Studien är av kvalitativ karaktär. Empirin består av semistrukturerade djupintervjuer och dokumentstudier som sedan har analyserats med hjälp av primärt diskursanalys. Djupintervjuerna är med tre chefer och dokumenten berör tio företag som arbetar med mångfald.
Slutsatser: Studien visar att de tio företagen definierar mångfaldsbegreppet på lite olika sätt och är en flytande signifikant. Företagen använder olika nodalpunkter i diskurserna om mångfald. Även om många av företagen har ett omfattande mångfaldsbegrepp så finns tendensen att betoningen hos majoriteten av företagen läggs på kön, etnicitet och i viss mån ålder. Detta kan få den konsekvensen att företagen enbart arbetar gentemot dessa grupper och i praktiken inte andra grupper. Då företagen lyfter fram sitt mångfaldsarbete på hemsidor och i planer betonas diskurser av att företaget ska ”spegla samhället”, vilket framförs av i stort sett samtliga företag. Om företaget speglar samhället så leder det till ”ökad lönsamhet”, vilket är den dominerande diskursen, och till att man blir en ”attraktiv arbetsgivare” vilket framställs som positivt när man ”konkurrerar om arbetskraft och marknadsandelar”. Detta framhävs också i intervjuerna där motiveringen primärt för mångfald och mångfaldsarbete anges som ”affärsnytta”. Detta är en viktigt nodalpunkt för alla tio företagen. Någon fokus på ”rättvisa” för traditionellt undertryckta grupper och ett maktperspektiv finns inte eller är nedtonat. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8499698
- author
- Svensson Wigerfelt, Sanna LU and Shenge, Sarah LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- En studie om hur 10 företag i Sverige framställer mångfald
- course
- KSKK01 20141
- year
- 2015
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- mångfaldsarbete, mångfald, diskurser, möjligheter, utmaningar
- language
- Swedish
- id
- 8499698
- date added to LUP
- 2016-01-04 13:20:35
- date last changed
- 2017-10-31 10:04:03
@misc{8499698, abstract = {{Titel: Företag med mångfald på agendan – en studie om hur 10 företag i Sverige framställer mångfald. Institution: Institutionen för Service Management vid Campus Helsingborg, Lunds Universitet Författare: Sarah Shenge och Sanna Wigerfelt Handledare: Fredrik Nilsson Nyckelord: Mångfald, mångfaldsarbete, diskurser, möjligheter, utmaningar. Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka och analysera hur mångfaldsarbete diskursivt formuleras av olika företag som arbetar med mångfald. Frågeställningar: 1. Hur definieras och motiveras mångfald av några företag i Sverige som uppger sig arbeta med mångfald? 2. Vilka möjligheter och utmaningar med mångfaldsarbete beskrivs av de valda företagen? Metod: Studien är av kvalitativ karaktär. Empirin består av semistrukturerade djupintervjuer och dokumentstudier som sedan har analyserats med hjälp av primärt diskursanalys. Djupintervjuerna är med tre chefer och dokumenten berör tio företag som arbetar med mångfald. Slutsatser: Studien visar att de tio företagen definierar mångfaldsbegreppet på lite olika sätt och är en flytande signifikant. Företagen använder olika nodalpunkter i diskurserna om mångfald. Även om många av företagen har ett omfattande mångfaldsbegrepp så finns tendensen att betoningen hos majoriteten av företagen läggs på kön, etnicitet och i viss mån ålder. Detta kan få den konsekvensen att företagen enbart arbetar gentemot dessa grupper och i praktiken inte andra grupper. Då företagen lyfter fram sitt mångfaldsarbete på hemsidor och i planer betonas diskurser av att företaget ska ”spegla samhället”, vilket framförs av i stort sett samtliga företag. Om företaget speglar samhället så leder det till ”ökad lönsamhet”, vilket är den dominerande diskursen, och till att man blir en ”attraktiv arbetsgivare” vilket framställs som positivt när man ”konkurrerar om arbetskraft och marknadsandelar”. Detta framhävs också i intervjuerna där motiveringen primärt för mångfald och mångfaldsarbete anges som ”affärsnytta”. Detta är en viktigt nodalpunkt för alla tio företagen. Någon fokus på ”rättvisa” för traditionellt undertryckta grupper och ett maktperspektiv finns inte eller är nedtonat.}}, author = {{Svensson Wigerfelt, Sanna and Shenge, Sarah}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Företag med mångfald på agendan}}, year = {{2015}}, }