Utbildningens påverkan på demokrati. En fallstudie av Pakistans utbildningssystem, extremism och demokratiska förutsättningar
(2016) STVA22 20152Department of Political Science
- Abstract (Swedish)
- Pakistan är ett land som har stora problem med utbildning och radikalisering. Denna uppsats är en fallstudie som undersöker sambandet mellan dessa problem och hur de i sin tur påverkar de demokratiska förutsättningarna i Pakistan. Uppsatsen undersöker moderniseringsteorins tes om att utbildning har en positiv effekt på demokratisering och minskar risken för extremism. Utöver detta undersöks olika typer av utbildning och hur dessa påverkar individers demokratiska värderingar. Det görs genom att tillämpa Paulo Freires utbildningsteori på Pakistans utbildningssystem. Arbetsmetoden för fallstudien är att samla in olika typer av sekundärmaterial som underlag för fallet och teorierna. Därefter analyserar vi materialet och applicerar teorin på... (More)
- Pakistan är ett land som har stora problem med utbildning och radikalisering. Denna uppsats är en fallstudie som undersöker sambandet mellan dessa problem och hur de i sin tur påverkar de demokratiska förutsättningarna i Pakistan. Uppsatsen undersöker moderniseringsteorins tes om att utbildning har en positiv effekt på demokratisering och minskar risken för extremism. Utöver detta undersöks olika typer av utbildning och hur dessa påverkar individers demokratiska värderingar. Det görs genom att tillämpa Paulo Freires utbildningsteori på Pakistans utbildningssystem. Arbetsmetoden för fallstudien är att samla in olika typer av sekundärmaterial som underlag för fallet och teorierna. Därefter analyserar vi materialet och applicerar teorin på fallet Pakistan. Resultaten i uppsatsen visar att det finns ett samband mellan utbildning och demokrati samt att extremism ger sämre förutsättningar för demokratisering i Pakistan. Vi undersöker och förklarar bakgrunden till detta och varför detta samband existerar i praktiken. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8510112
- author
- Sköld, Tova LU and Awni, Teba LU
- supervisor
-
- Anders Uhlin LU
- organization
- course
- STVA22 20152
- year
- 2016
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- extremism, radikalisering, modernisering, demokratisering, Pakistan, utbildning, Paulo Freire
- language
- Swedish
- id
- 8510112
- date added to LUP
- 2016-02-02 15:17:34
- date last changed
- 2016-02-02 15:17:34
@misc{8510112, abstract = {{Pakistan är ett land som har stora problem med utbildning och radikalisering. Denna uppsats är en fallstudie som undersöker sambandet mellan dessa problem och hur de i sin tur påverkar de demokratiska förutsättningarna i Pakistan. Uppsatsen undersöker moderniseringsteorins tes om att utbildning har en positiv effekt på demokratisering och minskar risken för extremism. Utöver detta undersöks olika typer av utbildning och hur dessa påverkar individers demokratiska värderingar. Det görs genom att tillämpa Paulo Freires utbildningsteori på Pakistans utbildningssystem. Arbetsmetoden för fallstudien är att samla in olika typer av sekundärmaterial som underlag för fallet och teorierna. Därefter analyserar vi materialet och applicerar teorin på fallet Pakistan. Resultaten i uppsatsen visar att det finns ett samband mellan utbildning och demokrati samt att extremism ger sämre förutsättningar för demokratisering i Pakistan. Vi undersöker och förklarar bakgrunden till detta och varför detta samband existerar i praktiken.}}, author = {{Sköld, Tova and Awni, Teba}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Utbildningens påverkan på demokrati. En fallstudie av Pakistans utbildningssystem, extremism och demokratiska förutsättningar}}, year = {{2016}}, }