Smart handel - En kvalitativ studie om konsumenters mobilanvändande i fysisk butik
(2015) KSKK01 20151Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Syftet med studien är att undersöka konsumenters mobilanvändande i fysisk butik samt diskutera och analysera vilken roll digitaliseringen, genom mobiltelefonen, kan anta i butik. Uppsatsen bygger på en kvalitativ studie med ett abduktivt förhållningssätt. Det empiriska underlaget består av observationer i modebutiker.
Vi har utefter våra observationer, och sedermera det empiriska materialet, identifierat och kategoriserat kunders mobilanvändande i butik utefter olika teman som är värda att lyfta fram; mobiltelefonen som direkt kommunikation, mobiltelefonen som socialt verktyg, mobiltelefonen som verktyg vid köp samt mobiltelefonen som informationssökare. De fyra identifierade teman åskådliggör hur kunder kan interagera med... (More) - Syftet med studien är att undersöka konsumenters mobilanvändande i fysisk butik samt diskutera och analysera vilken roll digitaliseringen, genom mobiltelefonen, kan anta i butik. Uppsatsen bygger på en kvalitativ studie med ett abduktivt förhållningssätt. Det empiriska underlaget består av observationer i modebutiker.
Vi har utefter våra observationer, och sedermera det empiriska materialet, identifierat och kategoriserat kunders mobilanvändande i butik utefter olika teman som är värda att lyfta fram; mobiltelefonen som direkt kommunikation, mobiltelefonen som socialt verktyg, mobiltelefonen som verktyg vid köp samt mobiltelefonen som informationssökare. De fyra identifierade teman åskådliggör hur kunder kan interagera med mobiltelefonen på flera sätt inom olika användningsområden. Genom att ha identifierat dessa teman kan vi se hur det digitala allt mer har kommit att bli en del i butikernas totala atmosfär. Mobiltelefonen är således ett mångverktyg för både handlare och kunder, vilket inte endast påverkar deras beteende utan har även kommit att förändra butikens dynamik i stort. Mobiltelefonen kan ses som länken mellan det fysiska och digitala. Dess mångdimensionella attribut hjälper olika kunder i olika situationer och integrerar därmed digitala intryck tillsammans med de föreställningar kunder skapar i butiken. Mer, genom mobiltelefonen begränsas inte butiken till dess fysiska väggar, utan dessa utvidgas och tar kunden obehindrat utanför butiksrummet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8869689
- author
- Verbaan, Åsa LU and Persson, Maria
- supervisor
- organization
- course
- KSKK01 20151
- year
- 2015
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- smartphones, butiksatmosfär, konsumentbeteende, digitalisering, omnichannel
- language
- Swedish
- id
- 8869689
- date added to LUP
- 2016-03-31 13:24:33
- date last changed
- 2016-03-31 13:24:33
@misc{8869689, abstract = {{Syftet med studien är att undersöka konsumenters mobilanvändande i fysisk butik samt diskutera och analysera vilken roll digitaliseringen, genom mobiltelefonen, kan anta i butik. Uppsatsen bygger på en kvalitativ studie med ett abduktivt förhållningssätt. Det empiriska underlaget består av observationer i modebutiker. Vi har utefter våra observationer, och sedermera det empiriska materialet, identifierat och kategoriserat kunders mobilanvändande i butik utefter olika teman som är värda att lyfta fram; mobiltelefonen som direkt kommunikation, mobiltelefonen som socialt verktyg, mobiltelefonen som verktyg vid köp samt mobiltelefonen som informationssökare. De fyra identifierade teman åskådliggör hur kunder kan interagera med mobiltelefonen på flera sätt inom olika användningsområden. Genom att ha identifierat dessa teman kan vi se hur det digitala allt mer har kommit att bli en del i butikernas totala atmosfär. Mobiltelefonen är således ett mångverktyg för både handlare och kunder, vilket inte endast påverkar deras beteende utan har även kommit att förändra butikens dynamik i stort. Mobiltelefonen kan ses som länken mellan det fysiska och digitala. Dess mångdimensionella attribut hjälper olika kunder i olika situationer och integrerar därmed digitala intryck tillsammans med de föreställningar kunder skapar i butiken. Mer, genom mobiltelefonen begränsas inte butiken till dess fysiska väggar, utan dessa utvidgas och tar kunden obehindrat utanför butiksrummet.}}, author = {{Verbaan, Åsa and Persson, Maria}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Smart handel - En kvalitativ studie om konsumenters mobilanvändande i fysisk butik}}, year = {{2015}}, }