Den tillrättalagda kunskapen
(2016) STVA22 20161Department of Political Science
- Abstract (Swedish)
- Föreliggande kvalitativa textstudie undersöker SIDAs utvärderingspolicy genom
att anlägga en kritisk konstruktivistisk metod och teori inspirerad av Carol Bacchi.
Studien avser belysa hur utvärderingar skapas som en ‘lösning’ för att möta
konstruerade ‘problem’. Analysen visar att ‘problemet’ grundas i en brist på
kunskap om utvecklingsinsatsers process och effekter, vilket åtgärdas genom ett
rationaliserat kunskapsunderlag som förutsätter okontroversiellt samarbete och
neutral kunskap om offentliga insatser. Inom ramen för utvärderingspolicyn
skapas de fattiga dels som kunskapsbärare men även som aktiva subjekt som kan
påverka sin situation. Policyn konstruerar också utvärderare som objektiva
experter, som självkontrolleras genom... (More) - Föreliggande kvalitativa textstudie undersöker SIDAs utvärderingspolicy genom
att anlägga en kritisk konstruktivistisk metod och teori inspirerad av Carol Bacchi.
Studien avser belysa hur utvärderingar skapas som en ‘lösning’ för att möta
konstruerade ‘problem’. Analysen visar att ‘problemet’ grundas i en brist på
kunskap om utvecklingsinsatsers process och effekter, vilket åtgärdas genom ett
rationaliserat kunskapsunderlag som förutsätter okontroversiellt samarbete och
neutral kunskap om offentliga insatser. Inom ramen för utvärderingspolicyn
skapas de fattiga dels som kunskapsbärare men även som aktiva subjekt som kan
påverka sin situation. Policyn konstruerar också utvärderare som objektiva
experter, som självkontrolleras genom manualen. Den specifika kunskapen som
utvärderingspolicyn efterfrågar analyseras följaktligen genom relationen mellan
kunskapmakt
och styrningstekniker. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8873141
- author
- Engdahl, Isak LU and Mulisic, Semir
- supervisor
- organization
- alternative title
- En kritisk analys av SIDAs utvärderingspolicy
- course
- STVA22 20161
- year
- 2016
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- utvärderingspolicy, kunskapmakt, resultatsstyrning, styrningsmentalitet, styrningstekniker, SIDA, policyanalys, subjektifiering
- language
- Swedish
- id
- 8873141
- date added to LUP
- 2017-01-12 10:14:38
- date last changed
- 2017-01-12 10:14:38
@misc{8873141, abstract = {{Föreliggande kvalitativa textstudie undersöker SIDAs utvärderingspolicy genom att anlägga en kritisk konstruktivistisk metod och teori inspirerad av Carol Bacchi. Studien avser belysa hur utvärderingar skapas som en ‘lösning’ för att möta konstruerade ‘problem’. Analysen visar att ‘problemet’ grundas i en brist på kunskap om utvecklingsinsatsers process och effekter, vilket åtgärdas genom ett rationaliserat kunskapsunderlag som förutsätter okontroversiellt samarbete och neutral kunskap om offentliga insatser. Inom ramen för utvärderingspolicyn skapas de fattiga dels som kunskapsbärare men även som aktiva subjekt som kan påverka sin situation. Policyn konstruerar också utvärderare som objektiva experter, som självkontrolleras genom manualen. Den specifika kunskapen som utvärderingspolicyn efterfrågar analyseras följaktligen genom relationen mellan kunskapmakt och styrningstekniker.}}, author = {{Engdahl, Isak and Mulisic, Semir}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Den tillrättalagda kunskapen}}, year = {{2016}}, }