Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Sex, kärlek och gemenskap - en queerteoretisk analys av svenska sexualundervisningsböcker mellan 1956-1988

Larsson, Emma LU (2016) HISK01 20161
History
Abstract (Swedish)
Undersökningen syftar till att undersöka vilken bild av sexualitet som har förts ut i svenska sexualundervisningsböcker under 1900-talet eftersom att detta påverkar barn och ungdomars syn på sexualitet. Undersökningens frågeställningar lyder enligt följande: ”hur framställs sexuella identiteter och sexualiteter i svenska sexualundervisningsböcker från 1956-1988?”, samt ”hur framställs kroppen i förhållande till sexualitet i svenska sexualundervisningsböcker från 1956-1988?”. Metoden som används i undersökningen är en kvalitativ, komparativ textanalys, där ett queerteoretiskt perspektiv styr metoden. Resultatet av undersökning är att samtliga sexualundervisningsböcker har ett heteronormativt synsätt, samt utgår efter en tvåsamhetsnorm. Det... (More)
Undersökningen syftar till att undersöka vilken bild av sexualitet som har förts ut i svenska sexualundervisningsböcker under 1900-talet eftersom att detta påverkar barn och ungdomars syn på sexualitet. Undersökningens frågeställningar lyder enligt följande: ”hur framställs sexuella identiteter och sexualiteter i svenska sexualundervisningsböcker från 1956-1988?”, samt ”hur framställs kroppen i förhållande till sexualitet i svenska sexualundervisningsböcker från 1956-1988?”. Metoden som används i undersökningen är en kvalitativ, komparativ textanalys, där ett queerteoretiskt perspektiv styr metoden. Resultatet av undersökning är att samtliga sexualundervisningsböcker har ett heteronormativt synsätt, samt utgår efter en tvåsamhetsnorm. Det framgår även att synen på de biologiska könsorganen har förändrats från ”fortplantningsorgan” till ”könsroller”. Ytterligare ett resultat är att manlig sexualitet framställs som mer påtaglig i sexualundervisningsböckerna från 1950-1970-talen. Förutom det framgår det även att andra sexualiteter och sexuella identiteter ses som avvikande. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Larsson, Emma LU
supervisor
organization
course
HISK01 20161
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Sexualundervisning, sex- och samlevnadsundervisning, queerteori, sexualitet, sexualiteter, sexuella identiteter
language
Swedish
id
8873282
date added to LUP
2016-09-06 08:45:40
date last changed
2016-09-06 08:45:40
@misc{8873282,
  abstract     = {{Undersökningen syftar till att undersöka vilken bild av sexualitet som har förts ut i svenska sexualundervisningsböcker under 1900-talet eftersom att detta påverkar barn och ungdomars syn på sexualitet. Undersökningens frågeställningar lyder enligt följande: ”hur framställs sexuella identiteter och sexualiteter i svenska sexualundervisningsböcker från 1956-1988?”, samt ”hur framställs kroppen i förhållande till sexualitet i svenska sexualundervisningsböcker från 1956-1988?”. Metoden som används i undersökningen är en kvalitativ, komparativ textanalys, där ett queerteoretiskt perspektiv styr metoden. Resultatet av undersökning är att samtliga sexualundervisningsböcker har ett heteronormativt synsätt, samt utgår efter en tvåsamhetsnorm. Det framgår även att synen på de biologiska könsorganen har förändrats från ”fortplantningsorgan” till ”könsroller”. Ytterligare ett resultat är att manlig sexualitet framställs som mer påtaglig i sexualundervisningsböckerna från 1950-1970-talen. Förutom det framgår det även att andra sexualiteter och sexuella identiteter ses som avvikande.}},
  author       = {{Larsson, Emma}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Sex, kärlek och gemenskap - en queerteoretisk analys av svenska sexualundervisningsböcker mellan 1956-1988}},
  year         = {{2016}},
}